INNE EBOOKI AUTORA
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka „ Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień” stanowi podręcznik do przedmiotu Poradnictwo pedagogiczne dla studentów kierunków pedagogicznych. Poradnictwo dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, rewalidacyjne i zawodowe analizowane w obszarze teoretyczno-praktycznym stanowią treść książki. Poruszone w niej zagadnienia dotyczą podstawowych aspektów pomocy pedagogicznej, w odniesieniu do obszaru edukacyjnego, uwzględniając wielowymiarowość poradnictwa i jego dynamiczny charakter. Teoretyczne założenia wybranych obszarów, stanowiących problem poradnictwa, zostały uzupełnione praktycznymi wskazówkami postępowania poradniczego w różnych sytuacjach edukacyjnych. Publikacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa i pomocy udzielanych szerokiej grupie odbiorców (dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom, wychowawcom). Charakterystyka działań pomocowych, poradniczych, strategie czy metody i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym dostarczają niezbędnej wiedzy teoretycznej z zakresu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki podkreślając interdyscyplinarny charakter działań poradniczych, a praktyczne ćwiczenia (zadania dla studenta) kształtują gotowość udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie czynności zawodowych opartych na relacjach interpersonalnych.
Książka jest odpowiedzią na potrzeby studentów związane z przygotowaniem zawodowym do realizacji czynności poradniczych w ramach obowiązków pedagogicznych. Nowe kompetencje diagnostyczno-terapeutyczne nauczyciela wymagają umiejętności pomocowych, doradczych, wspierających, co stanowi wyzwanie dla wykładowców akademickich realizujących taki przedmiot. Publikacja skupia informacje, poglądy, teorie wskazując jednocześnie praktyczny aspekt działań poradniczych.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Pedagogika pracy |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-230-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego | 11 |
1.1. Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny | 11 |
1.2. Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej | 18 |
1.3. Pojęcie i cele poradnictwa. Podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych | 22 |
1.4. Poradnictwo jako proces pomagania – etapy i zasady udzielania pomocy | 27 |
1.5. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka | 32 |
1.6. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Charakterystyka czynności poradniczych | 36 |
1.6.1. Funkcje i strategie poradnictwa – charakterystyka | 39 |
1.6.2. Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym | 42 |
1.7. Cechy osobowe i umiejętności doradcy jako warunek skutecznego pomagania | 54 |
1.8. Poradnictwo medialne jako nowa forma udzielania pomocy | 58 |
1.8.1. Poradnictwo zapośredniczone – założenia teoretyczne i praktyka | 60 |
1.8.2. Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej | 61 |
1.8.3. Internetowe grupy wsparcia i samopomocy | 65 |
Rozdział 2. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego | 71 |
2.1. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej | 71 |
2.1.1. Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki | 71 |
2.1.2. Działalność opiniodawcza poradni | 74 |
2.1.3. Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni | 76 |
2.2. Poradnie rodzinne – zakres i przedmiot udzielania pomocy | 78 |
2.3. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej | 83 |
Rozdział 3. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze – założenia i obszary działania | 89 |
3.1. Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowań poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego | 89 |
3.2. Działania poradnicze w sytuacji oceny dojrzałości szkolnej | 91 |
3.3. Zakres i rodzaje pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych | 95 |
3.3.1. Postępowanie poradnicze w relacji doradca – rodzic | 98 |
3.3.2. Postępowanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) – nauczyciel | 100 |
3.4. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa | 102 |
3.4.1. Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic – nauczyciel (przykłady) | 107 |
Rozdział 4. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie | 111 |
4.1. Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego | 114 |
4.2. Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych | 116 |
4.3. Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych | 119 |
4.4. Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych | 122 |
Rozdział 5. Poradnictwo opiekuńcze – cele, zadania i formy realizacji | 125 |
5.1. Potrzeba jako kategoria psychologiczna – rozumienie i typologia | 125 |
5.2. Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny | 127 |
5.3. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego | 131 |
5.4. Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły | 133 |
Rozdział 6. Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania | 137 |
6.1. Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania – koncepcje etiologiczne | 137 |
6.2. Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły | 141 |
6.3. Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania | 148 |
Rozdział 7. Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej | 155 |
7.1. Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego | 155 |
7.2. Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego | 158 |
7.3. Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej | 162 |
7.4. Szkolny doradca zawodowy – zakres i formy pracy | 164 |
7.5. Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu | 168 |
7.6. Poradnictwo zawodowe na odległość – podstawowe założenia projektu | 172 |
Zakończenie | 175 |
Bibliografia | 179 |
Aneks | 189 |