EBOOKI WYDAWCY
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest podręcznikiem z zakresu pedagogiki specjalnej. Ma charakter propedeutyczny zapoznający czytelnika z podstawami tej wiedzy. Przedstawia zagadnienia w sposób jasny, zwięzły oraz syntetyczny. Uwzględnia współczesny dorobek pedagogiki specjalnej oraz prezentuje go w ujęciach najnowszych.
Dokonany przez autorkę wybór zagadnień jest wynikiem przyjęcia określonej, własnej koncepcji pedagogiki specjalnej, która wyrasta z najlepszych wzorów z przeszłości, nie negując ich, lecz starając się je twórczo kontynuować. Idea napisania książki to chęć wyjścia naprzeciw potrzebom czytelników szukających nowoczesnego i przystępnego podręcznika. Jednocześnie autorka pragnęła aby po lekturze jej pracy czytelnik chętnie sięgnął po literaturę bardziej zaawansowaną.
Czytelnik znajdzie na początku fundamentalne informacje o pedagogice specjalnej jako nauce, jej tożsamości, statusie teoretycznym, terminologii oraz podstawowych pojęciach. Następnie zaznajomiony zostanie z wewnętrzną strukturą pedagogiki specjalnej – dawniej i współcześnie wyróżnianych subdyscyplinach oraz pozna krótkie charakterystykami każdej z nich. Następną część książki poświęcono historii myśli z zakresu pedagogiki specjalnej, ze szczególnym i dokładnym omówieniem dziejów polskiej pedagogiki specjalnej od okresu zaborów do roku 1989. Następnie przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z praktyczną stroną tej nauki tj. kształceniem specjalnym. Omówiono tutaj podstawowe pojęcia związane z praktycznym wdrażaniem idei kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozą pedagogiczną, teleologią oraz kierunkami oddziaływań rehabilitacyjnych. Zagadnienia te omówiono na tle współczesnych przemian normalizacyjnych tego kształcenia. Książkę kończy rozdział przybliżający czytelnikowi problemy człowieka z niepełnosprawnością, jego specyficzną sytuację psychospołeczną oraz złożony proces dostosowywania się do własnej niepełnosprawności.
Redagując książkę starano się zwracać uwagę czytelnika na zagadnienia kluczowe stosując w tym celu graficzne formy prezentacji treści. Każdy z rozdziałów zawiera też bloki rozszerzające przeznaczone dla dociekliwszego czytelnika oraz ciekawostki, które urozmaicają lekturę. Na końcu każdego rozdziału znajdziemy blok będący podsumowaniem, zawierający materiały do zapamiętania, ćwiczenia oraz wskazanie dalszej lektury.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 148 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-189-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Tożsamość pedagogiki specjalnej jako nauki | 9 |
Istota pedagogiki specjalnej | 9 |
Status teoretyczny pedagogiki specjalnej jako nauki | 14 |
Terminologia w pedagogice specjalnej | 23 |
Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną | 26 |
Zapamiętaj | 32 |
Poćwicz | 33 |
Przeczytaj | 34 |
Rozdział 2. Systematyka w pedagogice specjalnej | 37 |
Przegląd dotychczasowych stanowisk | 37 |
Współcześnie wyróżniane subdyscypliny pedagogiki specjalnej | 42 |
Zapamiętaj | 57 |
Poćwicz | 57 |
Przeczytaj | 58 |
Rozdział 3. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej | 59 |
Stosunek społeczeństw do osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów | 59 |
Tradycje polskiej pedagogiki specjalnej | 62 |
Zapamiętaj | 81 |
Poćwicz | 83 |
Przeczytaj | 84 |
Rozdział 4. Kształcenie specjalne | 85 |
Istota kształcenia specjalnego | 85 |
Specjalne potrzeby edukacyjne | 87 |
Problematyka diagnozy pedagogicznej | 89 |
Cele i zadania kształcenia specjalnego | 93 |
Współczesne przemiany kształcenia specjalnego | 96 |
Kierunki oddziaływań rehabilitacyjnych | 102 |
Działania terapeutyczne | 107 |
Zapamiętaj | 114 |
Poćwicz | 115 |
Przeczytaj | 116 |
Rozdział 5. Człowiek z niepełnosprawnością | 117 |
Pojęcie niepełnosprawności | 117 |
Proces przystosowywania się do niepełnosprawności | 122 |
Złożona sytuacja człowieka z niepełnosprawnością | 126 |
Zapamiętaj | 132 |
Poćwicz | 133 |
Przeczytaj | 134 |
Bibliografia | 135 |
Spis tabel i schematów | 143 |
Aneks | 145 |