Kronos 2/2016. Ciemność istnienia

1 opinia

Format:

epub, mobi

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,00

Format: epub, mobi

20,00

cena zawiera podatek VAT

Podręczniki filozofii średniowiecznej albo nie piszą o Kuzańczyku wcale, albo lokują go w średniowieczu tylko jedną nogą. I choć Dermot Moran w publikowanym przez nas eseju nazywa go „odźwiernym nowożytności”, panuje dość powszechnie dzielone przekonanie, że Mikołaj z Kuzy to postać w gruncie rzeczy samotna: katalizator zmian, a jednak nie ich bezpośredni sprawca. O ile więc nasz Mikołaj z Kuzy stanowi początek renesansu, jego najpierwszy zwiastun, o tyle William Shakespeare wieńczy ten piękny – być może najpiękniejszy po czasach Grecji klasycznej – sen ludzkości. Zostajemy z niego wybudzeni –przyjmijmy tę datę jako cezurę nowożytności – w 1642 roku wraz z decyzją o zamknięciu teatrów. Shakespeare prześwietlał dzieła swoich rywali, nie wyłączając samego Stwórcy. Miał nawyk wiązania w całość poszczególnych elementów świata, które osobom postronnym musiały wydawać się zlepkiem przypadkowych zdarzeń, by nie rzec – powierzchnią rzeczywistości, jej bełkotem. Nie zadowalał się więc tym, co widział, ale wymyślał świat na nowo.


Liczba stron320
WydawcaFundacja Cieszkowskiego
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PREZENTACJE
  • Mikołaj z Kuzy, O możnobycie
  • Mikołaj z Kuzy, Dociekanie dni ostatnich
  • Mikołaj z Kuzy, Rozprawa o szukaniu Boga
  • Mikołaj z Kuzy, O widzeniu Boga. Przedmowa
  • Martin Buber, Z dziejów problemu indywiduacji. Mikołaj z Kuzy i Jakub Böhme
  • Hans -Georg Gadamer, Mikołaj z Kuzy i współczesność
  • Dermot Moran, Mikołaj z Kuzy i filozofia nowożytna
  
  ESEJE
  • Harold Bloom, Cervantes i Shakespeare
  • Northrop Frye, Hamlet
  • Terry Eagleton, Trzy stopnie
  • Bartosz Kuźniarz, Szaleństwo nieskończoności
  • Ágnes Heller, Sfinks zwany czasem
  • Piotr Nowak, Sceny dantejskie i szekspirowskie. O diable w Otellu
  • Jan Tokarski, Furia i chłód
  • Irena Księżopolska, Jane Eyre w kleszczach lęku: guwernantki i upiory
  
  ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ
  • Piotr Nowak, Pierwszy anglista polski
  • Roman Dyboski, Rytmika wysiłku i znużenia w twórczości Szekspira
  • Henryk Sienkiewicz, Dlaczego mogłem czytać Szekspira?
  
  ANTYKWARIAT
  • W.H. Auden, Portret Freuda
  
  RECENZJE I POLEMIKI
  • Bronisław Świderski, „Łże -prorok” czy łże teolog?
  • Michał Bruliński, Tylko jakiś bóg mógłby nas uratować, czyli o rozliczeniach Jana Tokarskiego z czasem zwyrodniałym
  Maria Urbańska -Bożek, Kierkegaard bez retuszu
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia