INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Czy można mówić o szaleństwie XX wieku? Na wzór Freuda, zastanawiającego się nad teoriami sędziego Schrebera, w wypowiedziach filozoficznych tej zbiorowej postaci, jaką jest stulecie, Andrzej Leder tropi wzloty i upadki, rozpacz i nadzieję. Kamieniem szczytowym konstrukcji, nazwanej przez niego „teorią w polu psychoanalitycznym", czyni kategorię traumy. To ją będzie stosował w swojej lekturze fenomenologii Husserla, filozofii Koła Wiedeńskiego, egzystencjalizmu Sartre'a, myśli Benjamina czy niektórych wątków teorii poststrukturalnej. Jest to zatem nie tylko autorska wizja tego, jak może być uprawiana historia filozofii, lecz także próba psychoanalitycznej medytacji nad naszą wspólną, niedawną przeszłością.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18757-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
wstęp | 11 |
Berlin | 23 |
zniecierpliwienie, czyli wszystko jest nie tak... | 24 |
sposępnienie atmosfery, ale przeżyte retroaktywnie | 26 |
jeszcze wtedy nie było gdzie umierać... | 29 |
strażnicy niewidzialnego ognia, czyli o przemianie skrytego w jawne | 32 |
wiek XX jako wojna... | 36 |
okopy i szczury | 41 |
ostatni, głęboki wdech | 41 |
dygresja o hipotetycznej racjonalności wojny na wyniszczenie | 46 |
„wytępić to całe bydło...” | 50 |
upadanie symbolicznego w wyobrażeniowe | 53 |
niesamowite, po raz pierwszy | 57 |
kryzys odniesienia | 61 |
nie wiemy, co oznacza ta utrata... | 62 |
zdanie jest obrazem rzeczywistości? | 65 |
retoryczny chwyt, symboliczna przemoc | 69 |
czy doskonały język zbawi myśl ludzką? | 71 |
koherencja i referencja w walce z podmiotem | 73 |
obsesja jako granica szaleństwa | 76 |
utrata doniosłości dla życia | 83 |
jak ujawni się Inny? | 84 |
traumatyczna genealogia świadomości pozytywistycznej | 86 |
sens autentycznej ludzkości | 89 |
trzeba pełnić funkcję archontyczną | 94 |
rozszczepienie „Ja” w procesie odparcia, czyli dzieło Carla Schmitta | 99 |
wrogowie Stalina, wrogowie Hitlera | 99 |
retoryczna siła rasizmu | 103 |
gdy konflikty klasowe mieszają się z etnicznymi... | 107 |
masowa śmierć a tautologiczny język ekonomii | 112 |
dygresja o moralnej logice inflacji, czyli Tomasz Mann | 116 |
wystarczy zapomnieć, że istnieją | 119 |
wyobrażeniowy podmiot historii | 121 |
śmiertelna rana dla polityki | 125 |
„groza masakry” a „możliwość unicestwienia” | 129 |
...zostanie tylko jedno | 132 |
czy możliwa jest „homogenność” rozumu? | 136 |
bardziej realne niż rzeczywistość | 140 |
twarz, morda, pysk | 145 |
bez ludzkiej skóry | 146 |
niesamowite ma strukturę języka | 147 |
nikt nie lubi revenants | 149 |
oczy szczypały od łez, ale nie było komu odpowiadać | 151 |
psy uśmiechają się do ludzi, ale ludzie do psów – niekoniecznie | 153 |
ostatni kantysta w nazistowskich Niemczech | 155 |
wolni, trudni do uchwycenia | 157 |
psi solipsyzm etyczny | 159 |
duchowo-dziejowe Dasein | 163 |
„najlepiej naturę pułapki zna ten, kto siedzi w niej całe życie” | 165 |
odreagowanie w działaniu | 169 |
...maszyna do pisania ma wiele wspólnego z Parmenidesem | 171 |
a gdzie „wyparował” podmiot? | 174 |
negocjacje kwestii winy | 177 |
„jak ponownie nadać sens słowu humanizm? A czy to jest konieczne?” | 181 |
umierający patrzy na filozofa | 185 |
„uznać innego, by czerpać przyjemność z jego unicestwienia” | 188 |
...z biblioteki medycznej w Eppendorf | 192 |
odbudować język? Sam już to zrobił | 196 |
do przodu, jak najdalej | 199 |
dlaczego właściwie Brytyjczyk o Francuzach? | 201 |
czego uczy szaleństwo? | 205 |
czy nieświadomość może być karygodna? | 207 |
francuski antyliberalizm lat trzydziestych | 210 |
po syndromie Vichy syndrom ruchu oporu | 213 |
nie słuchać Seyn, tylko je rozerwać... | 216 |
wstyd, czyli znowu spojrzenie innego | 218 |
zła wiara jako trajektoria pragnienia | 223 |
pozostać z nienawiścią pozbawioną obiektu | 226 |
rewolucja jako przyczyna pragnienia | 232 |
jak w ogóle mogą zaistnieć fakty, jeśli nie przez nadzieję? | 236 |
proteuszowe zdolności języka | 240 |
Eichmann jako objaw | 245 |
krótki wstęp do dygresji na temat nastrojeń Dialektyki oświecenia, czyli o eseju Żydzi i Niemcy Gershoma Scholema | 246 |
krótka dygresja o Dialektyce oświecenia | 250 |
całe mnóstwo Richardów Klementów | 256 |
miejsce wyłaniania się symptomu | 259 |
jakie słowo znaczy grozę? | 261 |
sądzić na podstawie „dawno zapomnianego stanowiska” | 264 |
jak odebrać człowieczeństwo sądowi, przed którym się staje? | 267 |
otamowanie | 271 |
„życie w tamtym świecie było niemożliwe”? | 272 |
„wylizać rany”, zatryumfować nad wszystkim | 274 |
groza wróciła z przyszłości | 277 |
Nietzsche zastąpił Marksa | 279 |
niestosowność tragedii | 281 |
rozdarta jedność człowieczeństwa | 284 |
subiektywizm gatunkowy? A dlaczego nie etniczny albo płciowy? | 287 |
granice subiektywizmu gatunkowego i wszelkiego innego | 289 |
Kołakowski ustanawia prymat teorii (naukowej) nad praktyką (rewolucyjną) | 290 |
racjonalizacja naturą człowieka? Jak najbardziej! | 292 |
Heidegger też był humanistą | 296 |
kiedy człowiek zejdzie ze sceny? | 299 |
a w Warszawie – droga powrotu | 301 |
teoria traumy | 305 |
wyznaczeni na świadków... | 306 |
melancholia w służbie cynizmu | 311 |
wzniosłość, trauma i niesamowite | 313 |
wypróbujmy narracyjny fetyszyzm | 318 |
w każdej opowieści jest ślad rozkoszy | 322 |
realne – relacja etyczna? No, tego by Lacan nie powiedział | 326 |
realne spotyka się we śnie | 329 |
coda | 335 |
bibliografia | 351 |
indeks nazwisk | 355 |