Rysa na tafli

Teoria w polu psychoanalitycznym

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


74,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy można mówić o szaleństwie XX wieku? Na wzór Freuda, zastanawiającego się nad teoriami sędziego Schrebera, w wypowiedziach filozoficznych tej zbiorowej postaci, jaką jest stulecie, Andrzej Leder tropi wzloty i upadki, rozpacz i nadzieję. Kamieniem szczytowym konstrukcji, nazwanej przez niego „teorią w polu psychoanalitycznym", czyni kategorię traumy. To ją będzie stosował w swojej lekturze fenomenologii Husserla, filozofii Koła Wiedeńskiego, egzystencjalizmu Sartre'a, myśli Benjamina czy niektórych wątków teorii poststrukturalnej. Jest to zatem nie tylko autorska wizja tego, jak może być uprawiana historia filozofii, lecz także próba psychoanalitycznej medytacji nad naszą wspólną, niedawną przeszłością.


Rok wydania2016
Liczba stron374
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18757-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  wstęp    11
  
  Berlin    23
  zniecierpliwienie, czyli wszystko jest nie tak...    24
  sposępnienie atmosfery, ale przeżyte retroaktywnie    26
  jeszcze wtedy nie było gdzie umierać...    29
  strażnicy niewidzialnego ognia, czyli o przemianie skrytego w jawne    32
  wiek XX jako wojna...    36
  
  okopy i szczury    41
  ostatni, głęboki wdech    41
  dygresja o hipotetycznej racjonalności wojny na wyniszczenie    46
  „wytępić to całe bydło...”    50
  upadanie symbolicznego w wyobrażeniowe    53
  niesamowite, po raz pierwszy    57
  
  kryzys odniesienia    61
  nie wiemy, co oznacza ta utrata...    62
  zdanie jest obrazem rzeczywistości?    65
  retoryczny chwyt, symboliczna przemoc    69
  czy doskonały język zbawi myśl ludzką?    71
  koherencja i referencja w walce z podmiotem    73
  obsesja jako granica szaleństwa    76
  
  utrata doniosłości dla życia    83
  jak ujawni się Inny?    84
  traumatyczna genealogia świadomości pozytywistycznej    86
  sens autentycznej ludzkości    89
  trzeba pełnić funkcję archontyczną    94
  
  rozszczepienie „Ja” w procesie odparcia, czyli dzieło Carla Schmitta    99
  wrogowie Stalina, wrogowie Hitlera    99
  retoryczna siła rasizmu    103
  gdy konflikty klasowe mieszają się z etnicznymi...    107
  masowa śmierć a tautologiczny język ekonomii    112
  dygresja o moralnej logice inflacji, czyli Tomasz Mann    116
  wystarczy zapomnieć, że istnieją    119
  wyobrażeniowy podmiot historii    121
  śmiertelna rana dla polityki    125
  „groza masakry” a „możliwość unicestwienia”    129
  ...zostanie tylko jedno    132
  czy możliwa jest „homogenność” rozumu?    136
  bardziej realne niż rzeczywistość    140
  
  twarz, morda, pysk    145
  bez ludzkiej skóry    146
  niesamowite ma strukturę języka    147
  nikt nie lubi revenants    149
  oczy szczypały od łez, ale nie było komu odpowiadać    151
  psy uśmiechają się do ludzi, ale ludzie do psów – niekoniecznie    153
  ostatni kantysta w nazistowskich Niemczech    155
  wolni, trudni do uchwycenia    157
  psi solipsyzm etyczny    159
  
  duchowo-dziejowe Dasein    163
  „najlepiej naturę pułapki zna ten, kto siedzi w niej całe życie”    165
  odreagowanie w działaniu    169
  ...maszyna do pisania ma wiele wspólnego z Parmenidesem    171
  a gdzie „wyparował” podmiot?    174
  negocjacje kwestii winy    177
  „jak ponownie nadać sens słowu humanizm? A czy to jest konieczne?”    181
  umierający patrzy na filozofa    185
  „uznać innego, by czerpać przyjemność z jego unicestwienia”    188
  ...z biblioteki medycznej w Eppendorf    192
  odbudować język? Sam już to zrobił    196
  
  do przodu, jak najdalej    199
  dlaczego właściwie Brytyjczyk o Francuzach?    201
  czego uczy szaleństwo?    205
  czy nieświadomość może być karygodna?    207
  francuski antyliberalizm lat trzydziestych    210
  po syndromie Vichy syndrom ruchu oporu    213
  nie słuchać Seyn, tylko je rozerwać...    216
  wstyd, czyli znowu spojrzenie innego    218
  zła wiara jako trajektoria pragnienia    223
  pozostać z nienawiścią pozbawioną obiektu    226
  rewolucja jako przyczyna pragnienia    232
  jak w ogóle mogą zaistnieć fakty, jeśli nie przez nadzieję?    236
  proteuszowe zdolności języka    240
  
  Eichmann jako objaw    245
  krótki wstęp do dygresji na temat nastrojeń Dialektyki oświecenia, czyli o eseju Żydzi i Niemcy Gershoma Scholema    246
  krótka dygresja o Dialektyce oświecenia    250
  całe mnóstwo Richardów Klementów    256
  miejsce wyłaniania się symptomu    259
  jakie słowo znaczy grozę?    261
  sądzić na podstawie „dawno zapomnianego stanowiska”    264
  jak odebrać człowieczeństwo sądowi, przed którym się staje?    267
  
  otamowanie    271
  „życie w tamtym świecie było niemożliwe”?    272
  „wylizać rany”, zatryumfować nad wszystkim    274
  groza wróciła z przyszłości    277
  Nietzsche zastąpił Marksa    279
  niestosowność tragedii    281
  rozdarta jedność człowieczeństwa    284
  subiektywizm gatunkowy? A dlaczego nie etniczny albo płciowy?    287
  granice subiektywizmu gatunkowego i wszelkiego innego    289
  Kołakowski ustanawia prymat teorii (naukowej) nad praktyką (rewolucyjną)    290
  racjonalizacja naturą człowieka? Jak najbardziej!    292
  Heidegger też był humanistą    296
  kiedy człowiek zejdzie ze sceny?    299
  a w Warszawie – droga powrotu    301
  
  teoria traumy    305
  wyznaczeni na świadków...    306
  melancholia w służbie cynizmu    311
  wzniosłość, trauma i niesamowite    313
  wypróbujmy narracyjny fetyszyzm    318
  w każdej opowieści jest ślad rozkoszy    322
  realne – relacja etyczna? No, tego by Lacan nie powiedział    326
  realne spotyka się we śnie    329
  
  coda    335
  
  bibliografia    351
  
  indeks nazwisk    355
RozwińZwiń