POLECAMY
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka ta próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wybrane elementy kontekstu społecznego wpływają na realizowanie przez dziecko nowych zadań. Inicjuje ją przegląd zagadnień związanych z charakterystyką dziecka w późnym dzieciństwie: jego emocjami, kształtującym się obrazem własnej osoby oraz typową aktywnością.
Analizie poddano rolę dorosłych i ich formy aktywności kierującej losem dziecka, z uwzględnieniem wspomagania rozwoju. Wyszczególniono i scharakteryzowano epizody wzajemnego zaangażowania, sprzężenie zwrotne, mobilizację do działania, krytykę i wsparcie. Specyficzne doświadczenie wspierające rozwój dziecka oferuje rodzina. Innych możliwości dostarcza nauczyciel, który dla dziecka jest przedstawicielem szkoły. Zwrócono uwagę na sposób spostrzegania i poznawania dziecka przez nauczyciela oraz sposoby wchodzenia z nim w interakcję.
Dzięki temu dokonano przeglądu zjawisk charakteryzujących dziecko i jego społeczny kontekst.
W książce skoncentrowano się również na okresie późnego dzieciństwa, kiedy dziecko staje przed nowymi zadaniami rozwojowymi. Po trzech latach edukacji w szkole podstawowej (nauczanie zintegrowane – wczesnoszkolne) zostaje poddane nowym wymaganiom i płynące stąd doświadczenia mogą stać się dla dziecka podłożem do dalszego rozwoju. W nowej sytuacji wybiera dla siebie indywidualny sposób reagowania, a zadanie staje się szansą rozwoju, w którym dorosły może być mediatorem.
Ponieważ monografia pokazuje zmiany w zakresie funkcjonowania ucznia w szkole, przechodzącego od nauczania zintegrowanego do blokowego, jest adresowana do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz studentów tych kierunków. Wnioski z pracy mogą być pomocne w rozwiązywaniu niektórych praktycznych zagadnień, z którymi wymienione osoby spotykają się na co dzień w pracy w szkole podstawowej.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-348-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Specyficzne cechy rozwojowe dziecka w późnym dzieciństwie | 11 |
1.1. Emocje | 12 |
1.2. Obraz siebie | 17 |
1.3. Aktywność a procesy poznawcze | 21 |
Rozdział 2. Kontekst społeczny a rozwój dziecka | 27 |
2.1. Dorosły wspomagający rozwój | 27 |
2.1.1. Epizody wspólnego zaangażowania | 30 |
2.1.2. Sprzężenie zwrotne | 31 |
2.1.2.1. Mobilizacja | 32 |
2.1.2.2. Krytyka | 33 |
2.1.3. Wsparcie | 36 |
2.1.4. Podsumowanie | 37 |
2.2. Kontakty w rodzinie a rozwój ucznia | 39 |
2.3. Kontakty z nauczycielem a rozwój ucznia | 42 |
2.3.1. Poznawanie ucznia | 43 |
2.3.2. Interakcja z uczniem | 46 |
2.3.3. Podsumowanie | 53 |
2.4. Kontakty w grupie rówieśniczej a rozwój ucznia | 54 |
2.4.1. Podsumowanie | 58 |
Rozdział 3. Nowe zadania w późnym dzieciństwie | 59 |
3.1. Dziecko wobec nowych zadań | 59 |
3.2. Zmiana w obrazie siebie i świata | 65 |
3.3. Zadanie zwiastunem nowej jakości rozwojowej | 69 |
3.4. Podsumowanie | 75 |
Rozdział 4. Kontekst społeczny a rola ucznia. Wprowadzenie do badań | 77 |
4.1. Problem i hipotezy | 82 |
4.1.1. Problem | 82 |
4.1.2. Hipotezy | 83 |
4.2. Metoda | 87 |
4.2.1. Zmienne i ich operacjonalizacja | 87 |
4.2.1.1. Pomiar zmiennej zależnej | 87 |
4.2.1.2. Pomiar zmiennych niezależnych | 89 |
4.2.1.3. Charakterystyka przygotowanych narzędzi | 90 |
4.2.2. Dobór osób badanych | 92 |
4.2.3. Plan i przebieg badania | 93 |
4.2.4. Model analizy statystycznej danych | 95 |
Rozdział 5. Kontekst społeczny i cechy podmiotowe dziecka a rola ucznia. Wyniki | 97 |
5.1. Hipoteza główna: modyfikacje kontekstu i zachowań ucznia | 97 |
5.1.1. Analiza przyczyn | 100 |
5.2. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia | 102 |
5.2.1. Udział inteligencji i lęku dziecka w kształtowaniu obrazu siebie | 103 |
5.2.2. Udział inteligencji i lęku w ekspresji emocji w szkole | 105 |
5.2.3. Udział inteligencji i lęku w powstaniu obrazu szkoły | 107 |
5.2.4. Udział inteligencji i lęku w poszukiwaniu wsparcia | 111 |
5.2.5. Udział inteligencji i lęku w podejmowanych formach aktywności ucznia | 113 |
5.2.6. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia – podsumowanie | 115 |
5.3. Udział kontekstu rodzinnego w pełnieniu roli ucznia | 122 |
5.3.1. Postawa rodziców wobec dziecka | 122 |
5.3.1.1. Związek postawy rodziców z kształtowaniem obrazu siebie | 122 |
5.3.1.2. Związek postawy rodziców z ekspresją emocji w szkole | 124 |
5.3.1.3. Związek postawy rodziców z powstawaniem obrazu szkoły | 127 |
5.3.1.4. Związek postawy rodziców z poszukiwaniem wsparcia | 130 |
5.3.1.5. Związek postawy rodziców z aktywnością dziecka | 132 |
5.3.1.6. Postawy rodziców a rola ucznia – podsumowanie | 134 |
5.3.2. Reakcje rodziców na trudności dziecka | 138 |
5.3.2.1. Związek reakcji rodziców z kształtowaniem przez dziecko obrazu siebie | 138 |
5.3.2.2. Związek reakcji rodziców z ekspresją emocji dziecka w szkole | 141 |
5.3.2.3. Związek reakcji rodziców z powstawaniem u dziecka obrazu szkoły | 144 |
5.3.2.4. Związek reakcji rodziców z poszukiwaniem wsparcia przez dziecko | 147 |
5.3.2.5. Związek między reakcjami rodziców a aktywnością dziecka | 149 |
5.3.2.6. Reakcje rodziców na trudności dziecka – podsumowanie | 152 |
5.4. Udział kontekstu szkolnego w pełnieniu roli ucznia | 156 |
5.4.1. Spostrzeganie ucznia w interakcji | 156 |
5.4.1.1. Związek spostrzegania nauczyciela z obrazem siebie ucznia | 156 |
5.4.1.2. Związek spostrzegania nauczyciela z ekspresją emocji | 159 |
5.4.1.3. Związek spostrzegania ucznia z obrazem szkoły | 162 |
5.4.1.4. Związek spostrzegania nauczyciela z poszukiwaniem wsparcia | 165 |
5.4.1.5. Związek spostrzegania nauczyciela z aktywnością ucznia | 167 |
5.4.1.6. Spostrzeganie nauczyciela a pełnienie roli ucznia – podsumowanie | 170 |
5.4.2. Zachowania nauczyciela w trakcie lekcji | 173 |
5.4.2.1. Związek zachowania nauczyciela z obrazem siebie ucznia | 174 |
5.4.2.2. Związek zachowania nauczyciela z ekspresją emocji ucznia | 176 |
5.4.2.3. Związek zachowania nauczyciela z tworzeniem przez ucznia obrazu szkoły | 179 |
5.4.2.4. Związek zachowania nauczyciela z poszukiwaniem przez ucznia wsparcia | 182 |
5.4.2.5. Związek zachowani | |