Kontekst społeczny w późnym dzieciństwie a rola ucznia

-35%

Kontekst społeczny w późnym dzieciństwie a rola ucznia

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,37  29,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,80 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,07 zł  


19,37

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ta próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wybrane elementy kontekstu społecznego wpływają na realizowanie przez dziecko nowych zadań. Inicjuje ją przegląd zagadnień związanych z charakterystyką dziecka w późnym dzieciństwie: jego emocjami, kształtującym się obrazem własnej osoby oraz typową aktywnością.


Analizie poddano rolę dorosłych i ich formy aktywności kierującej losem dziecka, z uwzględnieniem wspomagania rozwoju. Wyszczególniono i scharakteryzowano epizody wzajemnego zaangażowania, sprzężenie zwrotne, mobilizację do działania, krytykę i wsparcie. Specyficzne doświadczenie wspierające rozwój dziecka oferuje rodzina. Innych możliwości dostarcza nauczyciel, który dla dziecka jest przedstawicielem szkoły. Zwrócono uwagę na sposób spostrzegania i poznawania dziecka przez nauczyciela oraz sposoby wchodzenia z nim w interakcję.


Dzięki temu dokonano przeglądu zjawisk charakteryzujących dziecko i jego społeczny kontekst.


W książce skoncentrowano się również na okresie późnego dzieciństwa, kiedy dziecko staje przed nowymi zadaniami rozwojowymi. Po trzech latach edukacji w szkole podstawowej (nauczanie zintegrowane – wczesnoszkolne) zostaje poddane nowym wymaganiom i płynące stąd doświadczenia mogą stać się dla dziecka podłożem do dalszego rozwoju. W nowej sytuacji wybiera dla siebie indywidualny sposób reagowania, a zadanie staje się szansą rozwoju, w którym dorosły może być mediatorem.


Ponieważ monografia pokazuje zmiany w zakresie funkcjonowania ucznia w szkole, przechodzącego od nauczania zintegrowanego do blokowego, jest adresowana do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz studentów tych kierunków. Wnioski z pracy mogą być pomocne w rozwiązywaniu niektórych praktycznych zagadnień, z którymi wymienione osoby spotykają się na co dzień w pracy w szkole podstawowej.


Rok wydania2009
Liczba stron244
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-348-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Specyficzne cechy rozwojowe dziecka w późnym dzieciństwie    11
    1.1. Emocje    12
    1.2. Obraz siebie    17
    1.3. Aktywność a procesy poznawcze    21
  Rozdział 2. Kontekst społeczny a rozwój dziecka    27
    2.1. Dorosły wspomagający rozwój    27
      2.1.1. Epizody wspólnego zaangażowania    30
      2.1.2. Sprzężenie zwrotne    31
        2.1.2.1. Mobilizacja    32
        2.1.2.2. Krytyka    33
      2.1.3. Wsparcie    36
      2.1.4. Podsumowanie    37
    2.2. Kontakty w rodzinie a rozwój ucznia    39
    2.3. Kontakty z nauczycielem a rozwój ucznia    42
      2.3.1. Poznawanie ucznia    43
      2.3.2. Interakcja z uczniem    46
      2.3.3. Podsumowanie    53
    2.4. Kontakty w grupie rówieśniczej a rozwój ucznia    54
      2.4.1. Podsumowanie    58
  Rozdział 3. Nowe zadania w późnym dzieciństwie    59
    3.1. Dziecko wobec nowych zadań    59
    3.2. Zmiana w obrazie siebie i świata    65
    3.3. Zadanie zwiastunem nowej jakości rozwojowej    69
    3.4. Podsumowanie    75
  Rozdział 4. Kontekst społeczny a rola ucznia. Wprowadzenie do badań    77
    4.1. Problem i hipotezy    82
      4.1.1. Problem    82
      4.1.2. Hipotezy    83
    4.2. Metoda    87
      4.2.1. Zmienne i ich operacjonalizacja    87
        4.2.1.1. Pomiar zmiennej zależnej    87
        4.2.1.2. Pomiar zmiennych niezależnych    89
        4.2.1.3. Charakterystyka przygotowanych narzędzi    90
      4.2.2. Dobór osób badanych    92
      4.2.3. Plan i przebieg badania    93
      4.2.4. Model analizy statystycznej danych    95
  Rozdział 5. Kontekst społeczny i cechy podmiotowe dziecka a rola ucznia. Wyniki    97
    5.1. Hipoteza główna: modyfikacje kontekstu i zachowań ucznia    97
      5.1.1. Analiza przyczyn    100
    5.2. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia    102
      5.2.1. Udział inteligencji i lęku dziecka w kształtowaniu obrazu siebie    103
      5.2.2. Udział inteligencji i lęku w ekspresji emocji w szkole    105
      5.2.3. Udział inteligencji i lęku w powstaniu obrazu szkoły    107
      5.2.4. Udział inteligencji i lęku w poszukiwaniu wsparcia    111
      5.2.5. Udział inteligencji i lęku w podejmowanych formach aktywności ucznia    113
      5.2.6. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia – podsumowanie    115
    5.3. Udział kontekstu rodzinnego w pełnieniu roli ucznia    122
      5.3.1. Postawa rodziców wobec dziecka    122
        5.3.1.1. Związek postawy rodziców z kształtowaniem obrazu siebie    122
        5.3.1.2. Związek postawy rodziców z ekspresją emocji w szkole    124
        5.3.1.3. Związek postawy rodziców z powstawaniem obrazu szkoły    127
        5.3.1.4. Związek postawy rodziców z poszukiwaniem wsparcia    130
        5.3.1.5. Związek postawy rodziców z aktywnością dziecka    132
        5.3.1.6. Postawy rodziców a rola ucznia – podsumowanie    134
      5.3.2. Reakcje rodziców na trudności dziecka    138
        5.3.2.1. Związek reakcji rodziców z kształtowaniem przez dziecko obrazu siebie    138
        5.3.2.2. Związek reakcji rodziców z ekspresją emocji dziecka w szkole    141
        5.3.2.3. Związek reakcji rodziców z powstawaniem u dziecka obrazu szkoły    144
        5.3.2.4. Związek reakcji rodziców z poszukiwaniem wsparcia przez dziecko    147
        5.3.2.5. Związek między reakcjami rodziców a aktywnością dziecka    149
        5.3.2.6. Reakcje rodziców na trudności dziecka – podsumowanie    152
    5.4. Udział kontekstu szkolnego w pełnieniu roli ucznia    156
      5.4.1. Spostrzeganie ucznia w interakcji    156
        5.4.1.1. Związek spostrzegania nauczyciela z obrazem siebie ucznia    156
        5.4.1.2. Związek spostrzegania nauczyciela z ekspresją emocji    159
        5.4.1.3. Związek spostrzegania ucznia z obrazem szkoły    162
        5.4.1.4. Związek spostrzegania nauczyciela z poszukiwaniem wsparcia    165
        5.4.1.5. Związek spostrzegania nauczyciela z aktywnością ucznia    167
        5.4.1.6. Spostrzeganie nauczyciela a pełnienie roli ucznia – podsumowanie    170
      5.4.2. Zachowania nauczyciela w trakcie lekcji    173
        5.4.2.1. Związek zachowania nauczyciela z obrazem siebie ucznia    174
        5.4.2.2. Związek zachowania nauczyciela z ekspresją emocji ucznia    176
        5.4.2.3. Związek zachowania nauczyciela z tworzeniem przez ucznia obrazu szkoły    179
        5.4.2.4. Związek zachowania nauczyciela z poszukiwaniem przez ucznia wsparcia    182
        5.4.2.5. Związek zachowani
RozwińZwiń