Edukacja Jutra. W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji - Ewa Augustyniak: Obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego jako przejaw silnej kultury organizacyjnej wyższej uczelni

-25%

KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA:Edukacja Jutra. W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji
Rozdział:

Ewa Augustyniak: Obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego jako przejaw silnej kultury organizacyjnej wyższej uczelni

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

2,25  3,00

Format: pdf

2,253,00

cena zawiera podatek VAT

Transformacje systemowe oraz przemiany społeczno-ekonomiczne w każdym okresie funkcjonowania społeczeństwa, a tym bardziej w dobie społeczeństwa wiedzy, wiążą się z reformami edukacyjnymi. Każda reforma w edukacji wyłania nadzieje jej twórców i realizatorów na lepsze jutro oraz satysfakcję po stronie podmiotów procesów edukacyjnych, a zwłaszcza nauczycieli, uczniów i ich środowisk rodzinnych. Jest to oczywiste i byłoby wszystko w porządku, gdyby w rzeczywistości każda reforma oświatowa sprawiała w następstwie poprawę jakości kształcenia i wychowania. Badania wskazują jednak, że często nie jest tak, co z kolei prowadzi do różnorodnych modyfikacji pierwotnie ustalonych założeń danej reformy urzeczywistnianego systemu kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi oraz uczącą się młodzieżą. Stąd też na szczególne zaakcentowanie w tym miejscu zasługuje idea wyrażona przez Profesora Kazimierza Denka pod nazwą „toczącej się reformy”.
W modelu kształcenia opartym na organizowaniu czynności uczenia się (studiowania) oraz na współdziałaniu role nauczyciela przybierają specyficzne właściwości kompetentnego mentora, czyli jednocześnie opiekuna, przywódcy i doradcy wobec uczącej się jednostki lub grupy, a podstawowa rola nauczyciela pozwala na utożsamianie go z rolą „mentora zmiany”. (…)
W poszukiwaniu modelu współczesnej edukacji niezbędna, a nawet konieczna, jest pierwszoplanowa zmiana w obszarze edukacji nauczycieli w dialogu – edukacja oparta na zaufaniu, autentycznym autorytecie i wspólnej misji. Niezmiernie ważna i istotna jest przy tym gotowość każdego dobrego nauczyciela i nauczyciela nauczycieli do podejmowania pewnego ryzyka związanego ze współodpowiedzialnością za efekty pracy innych osób.
(…) warto zwrócić uwagę, że poza wykorzystaniem wsparcia i doświadczenia ze strony specjalistów-liderów zmiany, wskazane jest wdrażanie w edukacji nauczycieli oraz w edukacji w ogóle systemu wzmacniającego proces naturalnego mentoringu. Rozwiązania o charakterze organizacyjnym stawiają wymagania, żeby systematycznie rozszerzać rzesze osób kompetentnych do sprawowania funkcji „prawdziwych” i lubianych przez uczniów (studentów) mentorów. Tak więc w imię dobrej edukacji jutra nieuchronnie należy z odpowiedzialnością i kompetencyjnością urzeczywistniać wyzwanie określone w tytule. Współczesna edukacja coraz bardziej wymaga od jej realizatorów stosowania formuł i norm odnoszących się do strategii polegających na dostosowywaniu (się) oraz na skutecznej innowacyjności.
Jan Grzesiak
(frag. Wstępu)


WydawcaWyższa Szkoła Humanitas
ISBN-13978-83-64788-26-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  Jan Grzesiak     13
  
  Część I. Problemy współczesnej edukacji
  
  Franciszek Bereźnicki
  Rozważania wokół dydaktyki akademickiej Kazimierza Denka    19
  Wojciech Kojs
  Edukacyjne problemy zaufania, zwątpienia i nadziei    27
  Bogdan Szulc
  Dylematy metodologiczne w kontekście badań edukacyjnych    43
  Maria Kocór
  Nauczyciel jako sprawca i ofiara kryzysu oświatowego w Polsce     55
  Magdalena Gurdek
  Obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego przez dyrektorów szkół i przedszkoli jako instrument wpływający na kształt „Edukacji jutra”     71
  
  Część II. System edukacyjny w obliczu potrzeb osób z deficytami rozwojowymi
  
  Iwona Durek-Sypek, Ewa Gawlik
  Świat idealny – system wsparcia dla osób niepełnosprawnych    87
  Beata Matusek
  Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w szkole masowej    103
  
  Część III. Animacja kulturalno-oświatowa w edukacji jutra
  
  Anna Maria Żukowska
  Akcja plastyczna w edukacji. Geneza i rozwój problematyki     119
  Edward Nycz
  Działalność animacyjna placówek kulturalno-oświatowych na pograniczu     129
  
  Część IV. Aktywność ruchowa w środowisku wodnym
  
  Wojciech Wiesner, Anna Kwaśna
  Aksjologiczne aspekty edukacji pływackiej i ratowniczej     143
  Anna Kwaśna, Karolina Zatoń
  Wartości w wychowaniu do aktywności ruchowej w środowisku wodnym    157
  
  Część V. Uniwersytet – obowiązki dydaktyczne a uczestnictwo w życiu społecznym
  
  Ewa Augustyniak
  Obchody 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego jako przejaw silnej kultury organizacyjnej wyższej uczelni    171
  Jan Grzesiak
  Kształtowanie kompetencji badawczych studentów w toku studiów nauczycielskich – w kontekście dydaktyki szkoły wyższej     183
  Ewa Kraus
  Praktyka zawodowa jako nieodzowny element kształcenia kompetencji pedagogicznych     199
  Sabina Wieruszewska-Duraj
  Mobilność nauczycieli akademickich w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych    207
  
  Varia. Jubileusz prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej
  
  Kazimierz Denek
  Sylwetka prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowej    217
  Biogram prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa    219
  Spis publikacji prof. dr hab. Krystyny Duraj-Nowakowa     223
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia