Edukacja Jutra. Aktywność fizyczna – zdrowie – problematyka czasu wolnego - Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Dariusz Białoszewski: Zachowania zdrowotne studentów warszawskich uczelni

-25%

Edukacja Jutra. Aktywność fizyczna – zdrowie – problematyka czasu wolnego - Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Dariusz Białoszewski: Zachowania zdrowotne studentów warszawskich uczelni

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

2,25  3,00

Format: pdf

2,253,00

cena zawiera podatek VAT

We współczesnym świecie obserwujemy fakt zacierania się różnic pomiędzy czasem wolnym a czasem, w którym człowiek spełnia swoje powinności. Stąd pojawia się trudność metodologiczna kategoryzacji, definicji i przed¬miotu badań związanych z praktyczną analizą czasu wolnego1. Czas pracy i wypoczynku staje się coraz bardziej płynny, a naukowcy traktują dzisiejsze społeczeństwo jako społeczeństwo wiedzy i informacji lub jako społeczeństwo czasu wolnego. (…)
Wielkiego znaczenia nabiera wychowanie ludzi, szczególnie dzieci i młodzieży, do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego i uświadomienie sobie jego roli w życiu człowieka. Konsumpcyjne podejście do czasu wolnego wymusza konieczność podejmowania dodatkowej pracy w celu podniesienia standardu tego czasu, a którego w efekcie jest coraz mniej. Powstają specjalistyczne instytucje, które zajmują się organizacją czasu wolnego i wyznaczają wzorce jego spędzania. Powstające zjawisko ekonomii dobrobytu, związane z miejscem pracy i miejscem czasu wolnego, w efekcie prowadzi do zubożenia form jego spędzania. W ujęciu pedagogicznym proces percepcji czasu wolnego nazywa się wychowaniem do czasu wolnego. Percepcja czasu wolnego zmienia się wraz z emocjami człowieka, jego sposobem od¬czuwania radości, wolności, piękna czy szczęścia. Zmiany pozytywne w psychice człowieka, przeżycia wolnoczasowe wywołane podjętą aktywnością w czasie wolnym mogą być związane ze specyfiką tej aktywności (mogą być związane z praktykami religijnymi, wolontariatem, życiem rodzinnym czy społecznym, działalnością sportową, społeczną, hobbystyczną) i zapewnia¬ją regularne długoczasowe zadowolenie z życia. Analiza czasu wolnego to pytanie o sposób jego przeżywania: podmiotowo czy jako przedmiot jego „spędzania”; czy spędzanie czasu po pracy (a także w pracy) zastąpimy jego „przeżywaniem”?
(…) Przemiany ustrojowe w Polsce po 1989 roku wywołały zmiany wzorców wolnoczasowych Polaków, przybliżając je do wzorców wysokorozwiniętych krajów Europy i świata. Cechą współczesnego życia człowieka jest ograniczenie jego aktywności ruchowej, co niesie za sobą wiele niepożądanych konsekwencji zdrowotnych i społecznych. Współczesna teoria efektywnego wypoczynku po pracy zakłada potrzebę wszechstronnej działalności ruchowej człowieka, który, mając więcej czasu wolnego, będzie pro¬wadził aktywny styl życia. Elastyczny czas pracy umożliwi podejmowanie zróżnicowanych form urlopu, a także wybór atrakcyjnego, zdrowego i aktywnego trybu życia. Wzorce zachowań wolnoczasowych będą kształtowane spontanicznie (indywidualnie), ale także w sposób konsumpcyjny. Aktywność rekreacyjna i turystyczna będzie traktowana jako sposób na życie, samorealizację i rozwój duchowy.
Halina Guła-Kubiszewska
(frag. Wstępu)


WydawcaWyższa Szkoła Humanitas
ISBN-13978-83-64788-23-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  Halina Guła-Kubiszewska     13
  
  Część I. Wychowanie do czasu wolnego
  
  Joanna Angiel
  Tworzenie więzi z miejscem jako przeciwdziałanie procesowi zanikania tożsamości lokalnej i regionalnej     19
  Grzegorz Kiedrowicz
  Wychowanie do czasu wolnego współczesnego pedagoga     33
  
  Część II. Szkolne i pozaszkolne formy aktywności fizycznej
  
  Jerzy Nowocień, Andrzej Rygas
  Aktywność fizyczna uczniów pierwszego etapu edukacyjnego     47
  Eugeniusz Kameduła
  Zajęcia pozaszkolne w praktyce edukacyjnej     63
  Bożena Dusza, Monika Zielińska
  Organizacja czasu wolnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (doniesienie z badań pilotażowych)     75
  
  Część III. Wkład osób i organizacji w kształtowanie form spędzania czasu wolnego
  
  Kazimierz Żegnałek
  Wkład Henryka Jordana w rozwój pozaszkolnej edukacji fizycznej w Polsce     91
  Dominika Machnio
  Doświadczenia i problemy harcerskiego systemu wychowawczego w kontekście współczesnego systemu edukacyjnego     105
  
  Część IV. Aspekty edukacji zdrowotnej
  
  Beata Fedyn
  Wybrane teoretyczne i praktyczne konteksty szkolnej edukacji zdrowotnej     117
  Ilona Gembalczyk
  Potrzeby zdrowotne uczniów młodszych w zakresie edukacji żywieniowej     131
  Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Dariusz Białoszewski
  Zachowania zdrowotne studentów warszawskich uczelni     141
  
  Część V. Profilaktyka zdrowotna w edukacji jutra
  
  Daria Sikorska
  Wady postawy a aktywność fizyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym     155
  Izabela Korabiewska, Monika Lewandowska, Marta Kopania, Dariusz Białoszewski
  Ocena wiedzy wybranych grup zawodowych na temat profilaktyki przewlekłych bólów krzyża     167
  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia