INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka ta ma szanse stać się ważnym wkładem w rozwój nauk o polityce. Jej adresatami są nie tylko politolodzy, ale również przedstawiciele innych dyscyplin naukowych, a także praktycy: regionalni samorządowcy i pracownicy służb publicznych, organizacji społecznych. Jej opublikowanie w okresie intensywnego rozwoju demokracji bezpośredniej, partycypacji obywatelskiej, ruchów miejskich będzie ważnym wydarzeniem zarówno w środowisku teoretyków, jak i praktyków. [Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Konrada Piaseckiego, Instytut Politologii UP, Kraków]
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 293 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-774-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Cel i zakres pracy | 13 |
Porównanie badanych miast | 14 |
Metody badań | 16 |
Układ pracy | 17 |
Charakterystyka źródeł | 17 |
Rozdział I Uspołecznienie zarządzania publicznego | 21 |
1.1. Podstawowe pojęcia | 21 |
1.2. Ewolucja podejść do usprawnienia zarządzania publicznego | 32 |
1.3. Ewolucja pojęcia partycypacji społecznej | 47 |
1.4. Kapitał ludzki | 65 |
1.5. Kapitał społeczny | 69 |
1.5.1. Cechy kapitału społecznego | 73 |
1.5.2. Przyczyny obniżania się kapitału społecznego | 77 |
1.6. Społeczeństwo obywatelskie | 82 |
1.6.1. Zmienne wyjaśniające różnice w aktywności obywatelskiej | 88 |
1.6.2. Postulowane sposoby podwyższania kapitału społecznego i aktywności obywatelskiej | 92 |
1.6.3. Wartości preferowane przez polityków a możliwości wprowadzenia zmiany społecznej | 98 |
Rozdział II Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez mechanizm demokracji przedstawicielskiej | 103 |
2.1. Uczestnictwo w wyborach na świecie a legitymizacja władzy publicznej | 103 |
2.2. Zaangażowanie Polaków w demokrację lokalną | 111 |
2.3. Programy aktywizacji wyborczej | 121 |
2.4. Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem w Lublinie, Wrocławiu i Rzeszowie poprzez udział w wyborach samorządowych w latach 2002–2010 | 126 |
Rozdział III Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez aktywność w organach pomocniczych | 133 |
3.1. Jednostki pomocnicze samorządu | 133 |
3.1.1. Kompetencje i struktura jednostek pomocniczych | 135 |
3.1.2. Finansowanie działalności jednostek pomocniczych | 136 |
3.1.3. Koncepcje usprawnienia działania jednostek pomocniczych | 139 |
3.1.4. Porównanie działania jednostek pomocniczych gmin we Wrocławiu, Lublinie, Rzeszowie | 143 |
3.2. Młodzieżowe rady miast | 162 |
3.2.1. Procedury wyborcze i funkcje wypełniane przez młodzieżowe rady | 162 |
3.2.2. Model alternatywny działania młodzieżowych rad: koła młodzieży w Bawarii | 167 |
3.2.3. Porównanie działania młodzieżowych rad miast we Wrocławiu, Lublinie, Rzeszowie | 170 |
Rozdział IV Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez prawo do informacji publicznej oraz do wyrażania swoich poglądów | 181 |
4.1. Informacja publiczna – historia prawa i podstawowe definicje | 181 |
4.2. Międzynarodowe standardy prawne w zakresie informacji publicznej | 184 |
4.3. Standardy prawa krajowego i praktyka wdrażania w zakresie informacji publicznej | 193 |
4.3.1. Bierne udostępnianie informacji | 194 |
4.3.2. Czynne udostępnianie informacji | 197 |
4.3.3. Postulaty reformy i rozwoju systemu BIP | 201 |
4.3.4. Kryteria oceny jakości informacji publicznej | 204 |
4.3.5. Promocja informacji publicznej | 205 |
4.3.6. Upowszechnianie i wyjaśnianie informacji publicznej | 206 |
4.3.7. Informacja zwrotna od mieszkańców | 209 |
4.4. Informacja publiczna jako narzędzie kontroli władzy publicznej przez obywateli | 211 |
4.4.1. Organizacje strażnicze | 212 |
4.4.2. Informacja publiczna jako mechanizm antykorupcyjny | 214 |
4.5. Ocena jakości informacji publicznej w Lublinie, Wrocławiu i Rzeszowie | 217 |
4.5.1. Czas odpowiedzi na zapytanie o informację publiczną (informacja bierna) | 217 |
4.5.2. Czas dostępu do informacji poprzez serwisy internetowe miast (informacja czynna) | 221 |
4.5.3. Czytelność informacji przestrzennej miasta dostępnej dla mieszkańców (informacja czynna) | 222 |
4.5.4. Czytelność upublicznionej wersji wieloletnich planów inwestycyjnych (informacja czynna) | 223 |
Rozdział V Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez konsultowanie rozwiązań proponowanych przez władzę publiczną | 227 |
5.1. Standardy i najlepsze praktyki prowadzenia procesu konsultacji | 228 |
5.1.1. Standardy konsultacji proponowane przez OECD | 228 |
5.1.2. Standardy konsultacji przyjęte w UE | 231 |
5.1.3. Standardy konsultacji przyjęte w Wielkiej Brytanii | 233 |
5.1.4. Standardy konsultacji przyjęte w Polsce | 235 |
5.1.5. Standardy prawne oraz najlepsze praktyki konsultacji planów przestrzennych przyjęte w Polsce | 236 |
5.1.6. Najlepsze praktyki konsultacji projektów inwestycyjnych przyjęte w polskim samorządzie lokalnym | 243 |
5.1.7. Standardy prawne oraz najlepsze praktyki konsultacji programów współpracy gmin i organizacji pozarządowych | 247 |
5.2. Uwarunkowania procesu konsultacji | 250 |
5.2.1. Kryteria prawidłowości prowadzenia procesu konsultacji | 250 |
5.2.2. Rodzaje konsultacji | 256 |
5.2.3. Strony konsultacji | 259 |
5.2.4. Metody i narzędzia prowadzenia konsultacji | 260 |
5.2.5. Konsultacje a ewaluacja | 264 |
5.3. Ocena jakości konsultacji społecznych we Wrocławiu, Lublinie i Rzeszowie | 267 |
5.3.1. Konsultacje projektów przestrzennych i inwestycyjnych | 268 |
5.3.2. Konsultacje programu współpracy oraz tworzenia rady pożytku publicznego z organizacjami pozarządowymi | 274 |
5.3.3. Konsultowanie tworzenia tras rowerowych | 278 |
Rozdział VI Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez aktywną partycypację | 287 |
6.1. Generacja nowych mieszczan i ich znaczenie dla rozwoju aktywnej partycypacji w Polsce | 287 |
6.2. Standardy prawne w zakresie aktywnej partycypacji | 294 |
6.2.1. Standardy proponowane przez OECD | 294 |
6.2.2. Standardy przyjęte na poziomie europejskim | 295 |
6.2.3. Standardy prawa polskiego | 297 |
6.3. Rodzaje aktywnej partycypacji | 302 |
6.3.1. Aktywna partycypacja fizyczna | 303 |
6.3.2. Aktywna partycypacja finansowa | 305 |
6.3.3. Aktywna partycypacja koncepcyjna (deliberacja) | 307 |
6.4. Styl kierowania a poziom aktywnej partycypacji | 314 |
6.5. Ocena funkcjonowania aktywnej partycypacji we Wrocławiu, Lublinie i Rzeszowie | 318 |
6.5.1. Działalność stowarzyszeń rozwoju miast | 318 |
6.5.2. Opracowywanie strategii rozwoju miasta | 321 |
6.5.3. Proces starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury | 323 |
6.5.4. Dostępność prezydentów dla mieszkańców miast | 334 |
6.5.5. Ocena stylów kierowania przyjętych przez prezydentów miast oraz poziomu uspołecznienia planowania przestrzennego w badanych miastach | 336 |
Podsumowanie | 349 |
Zestawienie cząstkowych porównań miast | 350 |
Rola Internetu w kształtowaniu się i działalności stowarzyszeń rozwoju miast i stowarzyszeń rowerowych | 353 |
Korelacja między poziomem uspołecznienia a stylem kierowania przyjętym przez prezydentów miast oraz oceną uspołecznienia planowania przestrzennego | 356 |
Najważniejsze ustalenia | 358 |
Bibliografia | 363 |
Dokumenty prawa międzynarodowego | 363 |
Ustawy i rozporządzenia | 363 |
Akty prawa miejscowego i dokumenty urzędowe | 364 |
Wyroki sądowe | 365 |
Monografie | 365 |
Artykuły | 372 |
Prasa | 374 |
Serwisy internetowe | 375 |
Spis rycin | 377 |
Spis tabel | 381 |
Aneks | 385 |
Lista pytań do członków stowarzyszeń rozwoju miast | 385 |
Ankieta badająca opinie o stylach kierowania stosowanych przez prezydentów miast | 385 |
Mierniki i miary poziomu kapitału ludzkiego wykorzystane w Raporcie o Kapitale Intelektualnym Polski | 388 |
Treść ulotki stowarzyszeń rowerowych we Wrocławiu kolportowanej podczas kampanii „Złoty krawężnik” w sierpniu 2007 | 391 |
Artykuł podsumowujący doświadczenia organizacji pozarządowych w Lublinie na temat procesu tworzenia Rady Pożytku Publicznego | 392 |
Manifest SPOKO [SPOłecznego Komitetu Organizacyjnego na rzecz organizacji ESK 2016 w Lublinie] | 395 |
TEZY o MIEŚCIE [Manifest III Zjazdu Ruchów Miejskich] | 396 |