Uspołecznienie zarządzania publicznego Studium przypadku Wrocławia, Lublina i Rzeszowa

Uspołecznienie zarządzania publicznego Studium przypadku Wrocławia, Lublina i Rzeszowa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,00 zł  


38,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ta ma szanse stać się ważnym wkładem w rozwój nauk o polityce. Jej adresatami są nie tylko politolodzy, ale również przedstawiciele innych dyscyplin naukowych, a także praktycy: regionalni samorządowcy i pracownicy służb publicznych, organizacji społecznych. Jej opublikowanie w okresie intensywnego rozwoju demokracji bezpośredniej, partycypacji obywatelskiej, ruchów miejskich będzie ważnym wydarzeniem zarówno w środowisku teoretyków, jak i praktyków. [Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Konrada Piaseckiego, Instytut Politologii UP, Kraków]


Rok wydania2015
Liczba stron293
KategoriaPolitologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-774-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
    Cel i zakres pracy     13
    Porównanie badanych miast     14
    Metody badań     16
    Układ pracy     17
    Charakterystyka źródeł     17
  
  Rozdział I Uspołecznienie zarządzania publicznego     21
    1.1. Podstawowe pojęcia     21
    1.2. Ewolucja podejść do usprawnienia zarządzania publicznego     32
    1.3. Ewolucja pojęcia partycypacji społecznej     47
    1.4. Kapitał ludzki     65
    1.5. Kapitał społeczny     69
      1.5.1. Cechy kapitału społecznego     73
      1.5.2. Przyczyny obniżania się kapitału społecznego     77
    1.6. Społeczeństwo obywatelskie     82
      1.6.1. Zmienne wyjaśniające różnice w aktywności obywatelskiej     88
      1.6.2. Postulowane sposoby podwyższania kapitału społecznego i aktywności obywatelskiej     92
      1.6.3. Wartości preferowane przez polityków a możliwości wprowadzenia zmiany społecznej     98
  
  Rozdział II Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez mechanizm demokracji przedstawicielskiej     103
    2.1. Uczestnictwo w wyborach na świecie a legitymizacja władzy publicznej     103
    2.2. Zaangażowanie Polaków w demokrację lokalną     111
    2.3. Programy aktywizacji wyborczej     121
    2.4. Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem w Lublinie, Wrocławiu i Rzeszowie poprzez udział w wyborach samorządowych w latach 2002–2010     126
  
  Rozdział III Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez aktywność w organach pomocniczych     133
    3.1. Jednostki pomocnicze samorządu     133
      3.1.1. Kompetencje i struktura jednostek pomocniczych     135
      3.1.2. Finansowanie działalności jednostek pomocniczych     136
      3.1.3. Koncepcje usprawnienia działania jednostek pomocniczych     139
      3.1.4. Porównanie działania jednostek pomocniczych gmin we Wrocławiu, Lublinie, Rzeszowie     143
    3.2. Młodzieżowe rady miast     162
      3.2.1. Procedury wyborcze i funkcje wypełniane przez młodzieżowe rady     162
      3.2.2. Model alternatywny działania młodzieżowych rad: koła młodzieży w Bawarii     167
      3.2.3. Porównanie działania młodzieżowych rad miast we Wrocławiu, Lublinie, Rzeszowie     170
  
  Rozdział IV Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez prawo do informacji publicznej oraz do wyrażania swoich poglądów     181
    4.1. Informacja publiczna – historia prawa i podstawowe definicje     181
    4.2. Międzynarodowe standardy prawne w zakresie informacji publicznej     184
    4.3. Standardy prawa krajowego i praktyka wdrażania w zakresie informacji publicznej     193
      4.3.1. Bierne udostępnianie informacji     194
      4.3.2. Czynne udostępnianie informacji     197
      4.3.3. Postulaty reformy i rozwoju systemu BIP     201
      4.3.4. Kryteria oceny jakości informacji publicznej     204
      4.3.5. Promocja informacji publicznej     205
      4.3.6. Upowszechnianie i wyjaśnianie informacji publicznej     206
      4.3.7. Informacja zwrotna od mieszkańców     209
    4.4. Informacja publiczna jako narzędzie kontroli władzy publicznej przez obywateli     211
      4.4.1. Organizacje strażnicze     212
      4.4.2. Informacja publiczna jako mechanizm antykorupcyjny     214
    4.5. Ocena jakości informacji publicznej w Lublinie, Wrocławiu i Rzeszowie     217
      4.5.1. Czas odpowiedzi na zapytanie o informację publiczną (informacja bierna)     217
      4.5.2. Czas dostępu do informacji poprzez serwisy internetowe miast (informacja czynna)     221
      4.5.3. Czytelność informacji przestrzennej miasta dostępnej dla mieszkańców (informacja czynna)     222
      4.5.4. Czytelność upublicznionej wersji wieloletnich planów inwestycyjnych (informacja czynna)     223
  
  Rozdział V Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez konsultowanie rozwiązań proponowanych przez władzę publiczną     227
    5.1. Standardy i najlepsze praktyki prowadzenia procesu konsultacji     228
      5.1.1. Standardy konsultacji proponowane przez OECD     228
      5.1.2. Standardy konsultacji przyjęte w UE     231
      5.1.3. Standardy konsultacji przyjęte w Wielkiej Brytanii     233
      5.1.4. Standardy konsultacji przyjęte w Polsce     235
      5.1.5. Standardy prawne oraz najlepsze praktyki konsultacji planów przestrzennych przyjęte w Polsce     236
      5.1.6. Najlepsze praktyki konsultacji projektów inwestycyjnych przyjęte w polskim samorządzie lokalnym     243
      5.1.7. Standardy prawne oraz najlepsze praktyki konsultacji programów współpracy gmin i organizacji pozarządowych     247
    5.2. Uwarunkowania procesu konsultacji     250
      5.2.1. Kryteria prawidłowości prowadzenia procesu konsultacji     250
      5.2.2. Rodzaje konsultacji     256
      5.2.3. Strony konsultacji     259
      5.2.4. Metody i narzędzia prowadzenia konsultacji     260
      5.2.5. Konsultacje a ewaluacja     264
    5.3. Ocena jakości konsultacji społecznych we Wrocławiu, Lublinie i Rzeszowie     267
      5.3.1. Konsultacje projektów przestrzennych i inwestycyjnych     268
      5.3.2. Konsultacje programu współpracy oraz tworzenia rady pożytku publicznego z organizacjami pozarządowymi     274
      5.3.3. Konsultowanie tworzenia tras rowerowych     278
  
  Rozdział VI Wpływ mieszkańców na zarządzanie miastem poprzez aktywną partycypację     287
    6.1. Generacja nowych mieszczan i ich znaczenie dla rozwoju aktywnej partycypacji w Polsce     287
    6.2. Standardy prawne w zakresie aktywnej partycypacji     294
      6.2.1. Standardy proponowane przez OECD     294
      6.2.2. Standardy przyjęte na poziomie europejskim     295
      6.2.3. Standardy prawa polskiego     297
    6.3. Rodzaje aktywnej partycypacji     302
      6.3.1. Aktywna partycypacja fizyczna     303
      6.3.2. Aktywna partycypacja finansowa     305
      6.3.3. Aktywna partycypacja koncepcyjna (deliberacja)     307
    6.4. Styl kierowania a poziom aktywnej partycypacji     314
    6.5. Ocena funkcjonowania aktywnej partycypacji we Wrocławiu, Lublinie i Rzeszowie     318
      6.5.1. Działalność stowarzyszeń rozwoju miast     318
      6.5.2. Opracowywanie strategii rozwoju miasta     321
      6.5.3. Proces starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury     323
      6.5.4. Dostępność prezydentów dla mieszkańców miast     334
      6.5.5. Ocena stylów kierowania przyjętych przez prezydentów miast oraz poziomu uspołecznienia planowania przestrzennego w badanych miastach     336
  
  Podsumowanie     349
    Zestawienie cząstkowych porównań miast     350
    Rola Internetu w kształtowaniu się i działalności stowarzyszeń rozwoju miast i stowarzyszeń rowerowych     353
    Korelacja między poziomem uspołecznienia a stylem kierowania przyjętym przez prezydentów miast oraz oceną uspołecznienia planowania przestrzennego     356
    Najważniejsze ustalenia     358
  Bibliografia     363
    Dokumenty prawa międzynarodowego     363
    Ustawy i rozporządzenia     363
    Akty prawa miejscowego i dokumenty urzędowe     364
    Wyroki sądowe     365
    Monografie     365
    Artykuły     372
    Prasa     374
    Serwisy internetowe     375
  Spis rycin     377
  Spis tabel     381
  Aneks     385
    Lista pytań do członków stowarzyszeń rozwoju miast     385
    Ankieta badająca opinie o stylach kierowania stosowanych przez prezydentów miast     385
    Mierniki i miary poziomu kapitału ludzkiego wykorzystane w Raporcie o Kapitale Intelektualnym Polski     388
    Treść ulotki stowarzyszeń rowerowych we Wrocławiu kolportowanej podczas kampanii „Złoty krawężnik” w sierpniu 2007     391
    Artykuł podsumowujący doświadczenia organizacji pozarządowych w Lublinie na temat procesu tworzenia Rady Pożytku Publicznego     392
    Manifest SPOKO [SPOłecznego Komitetu Organizacyjnego na rzecz organizacji ESK 2016 w Lublinie]     395
    TEZY o MIEŚCIE [Manifest III Zjazdu Ruchów Miejskich]     396
RozwińZwiń