Systemy edukacji osób umiarkowanie i znacznie oraz głęboko niepełnosprawnych intelektualnie (na przykładzie rozwiązań w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce)

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,54  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,54 zł  


25,54

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Manuskrypt M. Bełzy posiada wiele zalet. Pierwszą jest wybór funkcji, jaką mają pełnić przeprowadzone przez nią badania. Spośród możliwych funkcji badań komparatystycznych Autorka wybrała funkcję deskryptywną i melioracyjną [...]. Druga silną stroną pracy jest dobór krajów do badań. Wbrew tradycji badań komparatystycznych, Autorka zdecydowała się porównać z oświatą w swoim kraju systemy stosowane zarówno w kraju ogólnie podobnym do własnego (Czechy), jak i dość różnym od własnego (Anglia). Takie zestawienie ma w przypadku prezentowanych badań głęboki sens. Pozwala bowiem poznać uniwersalne trudności w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji dla badanej grupy, a jednocześnie rozwiązania stosowane w bogatszych krajach, o dłuższej tradycji w zakresie wdrażania nowoczesnej edukacji specjalnej z rozwiązaniami stosowanymi w krajach nieco wolniej rozwijających się. Warto zaznaczyć, że Autorka możliwość tę dobrze wykorzystała.


Z recenzji dr. hab. prof. APS Grzegorza Szumskiego


Rok wydania2015
Liczba stron266
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-829-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie w tematykę książki /    9
  Założenia ogólne /    9
  Założenia metodologiczne /    13
  
  Rozdział 1
  Komparatystyka – badania porównawcze w pedagogice /    23
  
  Rozdział 2
  Niepełnosprawność – etymologia, rys historyczny /    35
  
  Rozdział 3
  Niepełnosprawność intelektualna /    47
  3.1. Nazewnictwo i definiowanie niepełnosprawności intelektualnej – przegląd stanowisk /    47
  3.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej /    53
  3.3. Niepełnosprawność intelektualna a specjalne potrzeby edukacyjne /    56
  
  Rozdział 4
  Historyczne i kulturowe uwarunkowania opieki, wychowania oraz przemian postaw wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie /    59
  
  Rozdział 5
  Formy wsparcia dziecka niepełnosprawnego przed podjęciem nauki szkolnej /    83
  5.1. Ośrodki wczesnej interwencji/wczesnego wspomagania /    83
  5.2. Wychowanie przedszkolne /    90
  
  Rozdział 6
  Teoretyczne i prawne uwarunkowania edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie /    95
  
  Rozdział 7
  Formy edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, występujące w aktach prawnych w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce /    115
  7.1. Segregacyjna forma edukacji /    115
  7.2. Integracyjna forma edukacji /    119
  7.3. Inkluzyjna forma edukacji /    122
  7.4. Indywidualne nauczanie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie /    134
  7.5. Podsumowanie /    135
  
  Rozdział 8
  Struktura systemu edukacji /    141
  8.1. Ustrój szkolny /    142
  8.2. Typy placówek /    147
  8.3. Metody selekcji szkolnej /    152
  8.4. Podstawa programowa /    155
  
  Rozdział 9
  Wsparcie podczas zajęć i wsparcie pozalekcyjne w systemie edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie /    163
  9.1. Obecność specjalisty w procesie edukacji /    168
  9.2. Asystent osoby niepełnosprawnej w procesie edukacji /    174
  9.3. Współpraca z rodzicami uczniów /    177
  9.4. Formy zajęć pozalekcyjnych /    178
  
  Rozdział 10
  Przygotowanie zawodowe do pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie /    183
  
  Rozdział 11
  Uwarunkowania systemu edukacji osób głębiej i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce /    191
  11.1. Uwarunkowania historyczno-kulturowe systemu edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie /    191
  11.2. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze systemu edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie /    194
  11.3. Ustrój polityczny i gospodarka poszczególnych krajów /    196
  11.4. Charakter narodowy i typy więzi międzyludzkich w poszczególnych krajach /    207
  11.5. Sposoby finansowania placówek edukacyjnych oraz zarobki nauczycieli /    213
  11.6. Rola Kościoła w systemie edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie /    220
  
  Rozdział 12
  Propozycja rozwiązania modelowego – implikacje do ewentualnych zmian w systemie edukacji osób głębiej i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie w Polsce /    225
  
  Zakończenie /    237
  
  Bibliografia /    243
  
  Summary /    263
  Shrnutí /    264
RozwińZwiń