Kryzysy kreatywność i wartości

Kryzysy kreatywność i wartości

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 31,50 zł  


31,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Trzy główne kategorie – kryzys, wartości, kreatywność – tworzą problemową strukturę książki. Po pierwsze, zostają wskazane te modelowe sposoby rozumienia kryzysu, które wyłoniły się w rozwoju filozofii dziejów oraz uzyskały znane reprezentacje we wpływowych teoriach. Po drugie, zostają określone typy teorii, w których mówi się o kryzysie, destrukcji, regresie czy też transformacji „człowieczeństwa”. Po trzecie, pojawia się pytanie o stosunki zachodzące między terminami: kryzys, kultura masowa, człowiek masowy, kreatywność, działanie kreatywne, wartości. Rozumienie wartości pełni w całych rozważaniach rolę kluczową, gdyż w swej różnorodności wartości są elementem zarówno kategorii kryzysu, jak i idei kreatywności. Autor prowadzi swe rozważania w ramach stanowiska definiowanego jako pluralizm aksjologiczny.


Rok wydania2015
Liczba stron224
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-767-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie: Dlaczego tytułowa problematyka jest ważna?     7
  
  Rozdział 1: Wielość kryzysów i wielość wartości     31
    Uwarunkowania aksjologiczne     31
    Kryzys wartości?     37
    Formalne i materialne rozumienie kryzysu     45
    Kilka przykładów     54
  
  Rozdział 2: Kryzysy a modele filozofii dziejów     57
    Dwa główne podziały     57
    Wariant optymistyczny (nie tylko mocny progresywizm)     60
    Wariant antyoptymistyczny (nie tylko mocny antyprogresywizm)     62
    Model teoretyczny, teoretyczno-praktyczny oraz praktyczny     64
    Reprezentatywne przykłady     68
  
  Rozdział 3: Kryzys a „dehumanizacja”     89
    Dwudziestowieczne i najnowsze konteksty dehumanizacji     90
    Dehumanizacja i upadek antropocentryzmu     95
    Różne sensy dehumanizacji     98
    José Ortega y Gasset: aberracje człowieka masowego     100
    Witkacy: zanik prawdziwego człowieczeństwa     104
    Mikołaj Bierdiajew: iluzje renesansowego antropocentryzmu     107
    Francis Fukuyama: koniec człowieka     115
    Peter Singer: co różni zwierzęta od nas?     118
    Nick Bostrom: „postludzka” przyszłość człowieka     123
    Perspektywa ogólna     130
  
  Rozdział 4: Człowiek masowy, kreatywność i wartości     133
    Współczesna fala kreatywności     133
    Człowiek masowy?     138
    Wartości a działanie kreatywne     147
    Nowy cel i wartość nowości     159
    Wartości samego działania     165
    Wartości podmiotu działania kreatywnego     168
    Wartości środowiska kreatywności     171
    W jaki sposób człowiek masowy może być kreatywny?     174
  
  Zakończenie: W perspektywie aksjologicznego pluralizmu     181
  Aneks: Uwagi o wartościach w globalizacji     189
  Bibliografia     197
  Indeks terminów     213
  Indeks osobowy     219
RozwińZwiń