Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce

Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce

1 opinia

Format:

epub

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

63,00

Format: epub

63,00

cena zawiera podatek VAT

Książka przybliża sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz zjawiskom dyskryminacji i molestowania w realiach przedsiębiorstw i innych organizacji. Powyższe zagadnienia omówiono w kontekście interesującym pracodawców; przedstawiono również szczegółowe rozwiązania - przede wszystkim proceduralne, organizacyjne i kadrowe.


Istotna część opracowania dotyczy, przyjętej w naszych realiach, praktyki przeciwdziałania mobbingowi i zjawisku dyskryminacji.


Liczba stron272
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-8714-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wprowadzenie    13
  Rozdział 1 Przejawy mobbingu w zakładzie pracy    19
  1.1. Definicje mobbingu a praktyka    19
  1.2. Zjawisko mobbingu - próba uchwycenia kluczowych elementów    25
  1.3. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu    31
  1.4. Tendencje w prawie pracy    33
  1.5. Mobbing a stalking    37
  Rozdział 2 Mobbing a dyskryminacja    41
  2.1. Charakterystyka pojęcia dyskryminacji    41
  2.2. Walka z dyskryminacją w UE    43
  2.3. Przepisy dotyczące dyskryminacji - podstawowymi zasadami prawa pracy    47
  2.4. Zmiany przepisów - konkretyzacja i uszczegółowienie    49
  2.5. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację    52
  2.6. Prawo a praktyka    54
  2.6.1. Dyskryminacja w wynagradzaniu    60
  2.6.2. Dyskryminacja w dostępie do szkoleń    67
   Rozdział 3 Dyskryminacja a molestowanie    69
  3.1. Definicja molestowania    69
  3.2. Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?    71
  3.3. Czy wszystko może być molestowaniem?    73
  3.4. Co to oznacza dla ofiary?    76
  3.5. Dynamika i formy molestowania    77
  3.6. Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy    78
  3.7. Podejście pracodawców    79
  3.8. Rady dla molestowanego pracownika    80
  Rozdział 4 Jak może dojść do mobbingu i innych patologii?    83
  4.1. Konflikty podłożem problemów interpersonalnych i patologii w firmie    83
  4.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu    86
  4.3. Etapy narastania zjawisk    87
  4.4. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem, a kiedy z dyskryminacją?    93
   Rozdział 5 Czynniki sprzyjające powstawaniu niepożądanych zjawisk    96
  5.1. Organizacja i struktura    96
  5.2. Zarządzanie firmą    98
  5.3. Pracownicy i zespoły - kto może być mobberem?    100
  5.4. Czynniki zewnętrzne    104
   Rozdział 6 Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania dla zakładu pracy    105
  6.1. Konsekwencje prawne    105
  6.2. Praktyka sądowa - tendencje w orzecznictwie i przykłady orzeczeń    112
  6.3. Konsekwencje zarządcze    125
  6.4. Konsekwencje społeczne    127
  6.5. Konsekwencje indywidualne    127
   Rozdział 7 Prawdopodobieństwo zagrożenia mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem    130
  7.1. Rzeczywista skala zjawiska w Polsce    130
  7.2. Skala zjawiska w Europie i w innych krajach    135
  7.3. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy?    141
   Rozdział 8 Istota przeciwdziałania patologiom    142
  8.1. Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania - 10 lat polityki antymobbingowej w Polsce    142
  8.2. Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań antymobbingowych    147
  8.3. Zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy    149
  8.4. Czy w ogóle można przeciwdziałać mobbingowi?    151
   Rozdział 9 Przeciwdziałanie w praktyce    153
  9.1. Punkt wyjścia - deklaracja woli pracodawcy    153
  9.2. Działania diagnostyczne    155
  9.3. Działania informacyjne oraz uświadamiające    169
  9.3.1. Przykład informacji podstawowej    170
  9.3.2. Przykład zawartości biuletynu dotyczącego zjawiska mobbingu przeznaczonego dla pracowników    172
  9.3.3. Przykładowy program szkolenia dotyczącego przeciwdziałania mobbingowi    173
  9.4. Rozwiązania systemowe - procedury i polityki antymobbingowe    177
  9.4.1. Treść procedury i jej szczegółowość    182
  9.4.2. Przygotowanie tekstu i zakres konsultacji    183
  9.4.3. Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)    185
  9.4.4. Stosowanie sankcji wobec sprawców - czy i w jakim zakresie?    193
  9.5. Inne rozwiązania systemowe    197
  9.6. Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji    210
  9.7. Inne działania - rozwiązania indywidualne    223
  9.8. Pomoc psychologiczna ofiarom mobbingu    226
   Rozdział 10 Przykłady dokumentów wewnątrzorganizacyjnych    229
  10.1. Przykład regulacji wewnętrznej (1)    229
  10.2. Przykład regulacji wewnętrznej (2)    241
  10.3. Przykład regulacji wewnętrznej (3)    243
  10.4. Przykład regulacji wewnętrznej (4)    247
  10.5. Regulacja dotycząca molestowania seksualnego    258
   Zakończenie    263
  Literatura    269
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia