Terapia zajęciowa

1 ocena

Redakcja:

Aneta Bac

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

55,20

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

55,20

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik przedstawia obszary pracy oraz kompetencje terapeuty zajęciowego, umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a przez to przeciwdziałać dyskryminacji oraz wykluczeniu społecznemu.


Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Została przygotowana z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatna dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.


Liczba stron172
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-5170-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    7
  Od Redaktor naukowej    9
  CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ    15
  1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęciaEdyta Janus    17
    1.1. Wprowadzenie    17
    1.2. Rys historyczny    17
    1.3. Definiowanie terapii zajęciowej    19
    1.4. Definicja zajęcia    20
    1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan    22
    1.6. Podejście Person Centered Practice    23
    1.7. Podsumowanie    25
    Pytania sprawdzające    25
    Piśmiennictwo    25
  2. Modele praktyki w terapii zajęciowejMarta Kądziołka    27
    2.1. Wprowadzenie    27
    2.2. Przykładowe modele praktyki    28
      2.2.1. Person-Environment-Occupation Model (PEO)    28
      2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E)    30
      2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO)    33
      2.2.4. Model Kawa    35
    2.3. Podsumowanie    38
    Pytania sprawdzające    38
    Piśmiennictwo    38
  3. Analiza aktywnościUrszula Chrabota    39
    3.1. Wprowadzenie    39
    3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności    39
    3.3. Proces analizy aktywności    41
      3.3.1. Wybór zajęcia do analizy    42
      3.3.2. Podział czynności na etapy    42
      3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności    43
      3.3.4. Funkcje organizmu    44
      3.3.5. Struktury organizmu    45
      3.3.6. Umiejętności    45
      3.3.7. Analiza zebranych informacji    47
    3.4. Podsumowanie    47
    Pytania sprawdzające    48
    Piśmiennictwo    48
  4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF)Anna Misiorek    49
    4.1. Wprowadzenie    49
    4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF    50
    4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF    52
      4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate)    52
      4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage)    54
      4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate)    55
      4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan)    55
      4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan)    57
      4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify)    57
      4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome)    57
      4.3.8. Zakończenie współpracy (Conclude/Exit)    58
    4.4. Podsumowanie    58
    Pytania sprawdzające    59
    Piśmiennictwo    59
  5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowegoAgnieszka Smrokowska-Reichmann    61
    5.1. Wprowadzenie    61
    5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego    62
    5.3. Definicja i odgraniczenie etyki    63
    5.4. Odmiany etyki    64
    5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane    65
    5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej    66
    5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego    67
    5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC    67
      5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego    68
      5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne    69
      5.8.3. Model rozwiązywania problemów    69
      5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków    70
    5.9. Podsumowanie    70
    Pytania sprawdzające    70
    Piśmiennictwo    70
  CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM    73
  6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchuPaulina Aleksander-Szymanowicz    75
    6.1. Wprowadzenie    75
    6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu    76
      6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu    76
      6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu    77
      6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego    77
    6.2. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego    78
    6.3. Wybrane obszary interwencji    78
      6.3.1. Lokomocja    79
      6.3.2. Higiena osobista    79
      6.3.3. Przygotowywanie posiłków    80
    6.4. Opis przypadku    80
      6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego    80
      6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego    81
    6.5. Podsumowanie    83
    Pytania sprawdzające    84
    Piśmiennictwo    84
  7. Terapia zajęciowa w pediatriiAleksandra Kulis    85
    7.1. Wprowadzenie    85
    7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii    86
    7.3. Wybrane obszary interwencji    88
    7.4. Opis przypadku    91
    7.5. Podsumowanie    93
    Pytania sprawdzające    93
    Piśmiennictwo    93
  8. Terapia zajęciowa w geriatriiAneta Bac    95
    8.1. Wprowadzenie    95
    8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii    96
    8.3. Wybrane obszary interwencji    98
      8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej    98
      8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną    100
    8.4. Opis przypadku    103
    8.5. Podsumowanie    104
    Pytania sprawdzające    104
    Piśmiennictwo    104
  9. Terapia zajęciowa w psychiatriiDorota Kurbiel    107
    9.1. Wprowadzenie    107
    9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii    108
    9.3. Wybrane obszary interwencji    110
    9.4. Opis przypadku    111
    9.5. Podsumowanie    113
    Pytania sprawdzające    114
    Piśmiennictwo    114
  10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualnąPaweł Żychowicz    115
    10.1. Wprowadzenie    115
    10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną    117
    10.3. Wybrane obszary interwencji    118
      10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa    118
      10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie    119
      10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne    120
    10.4. Opis przypadku    122
    10.5. Podsumowanie    124
    Pytania sprawdzające    124
    Piśmiennictwo    124
  CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ    127
  11. ArteterapiaMarek Pokutycki    129
    11.1. Pojęcia i definicje arteterapii    129
    11.2. Rys historyczny arteterapii    132
    11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka    134
      11.3.1. Kontekst społeczny    134
      11.3.2. Kontekst psychologiczny    136
      11.3.3. Kontekst fizyczny    137
    11.4. Podsumowanie    138
    Pytania sprawdzające    139
    Piśmiennictwo    139
  12. ChoreoterapiaKatarzyna Filar-Mierzwa    141
    12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii    141
    12.2. Rys historyczny choreoterapii    142
    12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka    143
      12.3.1. Kontekst fizyczny    143
      12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny    144
    12.4. Zastosowanie choreoterapii    145
    12.5. Muzyka w choreoterapii    146
    12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta    146
    12.7. Podsumowanie    148
    Pytania sprawdzające    148
    Piśmiennictwo    149
  13. MuzykoterapiaAnna Bukowska    151
    13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii    151
    13.2. Rys historyczny muzykoterapii    152
    13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka    153
      13.3.1. Kontekst fizyczny    153
      13.3.2. Kontekst psychologiczny    154
      13.3.3. Kontekst społeczny    154
    13.4. Zastosowanie muzykoterapii    154
      13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii    154
      13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii    155
      13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne    156
    13.5. Muzyka w muzykoterapii    158
    13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta    159
    13.7. Podsumowanie    160
    Pytania sprawdzające    160
    Piśmiennictwo    160
  Słowniczek pojęć    163
    Piśmiennictwo    167
  Skorowidz    169
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia