Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny

-35%

Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny

XX tom serii Nauczyciele - Nauczycielom

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,37  29,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,80 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,07 zł  


19,37

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          Książka pt. W świecie wielkiej i małej Ojczyzny stanowi dwudziesty tom serii Nauczyciele – Nauczycielom wydawanej od roku 1996 w Oficynie Wydawniczej „Impuls”. Mimo różnorodności stylów, sposobów dowodzenia oraz ilustrowania swoich przekonań i racji, publikacja, którą oddajemy Czytelnikowi jest spójna, merytorycznie ważna i potrzebna współczesnej szkole. Słowa, jak wezbrana rzeka, płyną tu niosąc smak, zapach i piękno polskiej ziemi. Poddajmy się ich sile i… urokowi.


           Część pierwsza, autorstwa Prof. zw. dr hab. Kazimierza Denka pt. Poszukiwanie drogi, stanowi wyczerpującą charakterystykę głównych i kontekstowych pojęć, dotyczących różnych przestrzeni Ojczyzny. Wiele uwagi poświęca Autor tożsamości narodowej, określanej przez język, a ponadto prezentuje wyniki badań dotyczące miejsca Ojczyzny wśród innych wartości w opiniach studentów. Czytelnik znajdzie tu też opisy małych Ojczyzn Autora, a ponadto wiele znanych rozważań o drogach ludzkich poszukiwań wartości. Są one wpisane w tekst główny i cytowane utwory poetyckie, co uzasadnia tak ważną w serii N–N tezę o związkach nauki i sztuki z życiem codziennym.


           Część druga Prof. zw. dr hab. Wiesławy Korzeniowskiej: Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn ukazuje współczesne tendencje unifikacyjne, a z drugiej strony dążenia autonomiczne, narodowościowe. Autorka przybliża głębokie związki człowieka z ziemią i obszarami swojskości w warunkach ścierania się kulturowych tradycji lokalnych z realiami programów Unii Europejskiej. Specyfikę życia małych Ojczyzn wnikliwie analizuje na przykładzie Górnego Śląska, stanowiącego „szczególny przypadek kultury”. Zwieńczeniem rozważań jest część końcowa, uzasadniająca potrzebę ocalania wielkiej i małej ojczyzny w świecie dziecka, w sercach i umysłach młodzieży.


           Ostatnia część dr Bronisławy Dymary pt. Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji nawiązuje do kluczowego w historii kultury pojęcia polskości jako sytuacji. Wyjaśniając rozumienie takich określeń jak patriotyzm, tradycja, bohaterstwo, wartość — autorka uzasadnia konieczność spojrzenia na wartości jako idee, czyny i obiekty. Z dokonanego przeglądu podręczników do języka polskiego wynika, że są one przydatne w poznaniu różnych barw polskości. W obszernej części końcowej ukazano szkołę będącą swoistą małą Ojczyzną wiedzy i więzi, a więc edukacyjną wspólnotą. Jej podstawą może być nauczanie kompleksowe i pedagogika współbycia. Pedagogika ta, będąca odmianą personalizmu opiera się na rozwoju życzliwych interpersonalnych przestrzeni. Są to: przestrzeń intelektualna, mentalna, światopoglądowa, emocjonalna, terapeutyczna i duchowa (metaprzestrzeń).


Rok wydania2009
Liczba stron196
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-339-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Introduction    11
  Część pierwsza. Kazimierz Denek; Poszukiwanie drogi    17
    Rozdział I. Pojęcie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia    17
      1. Rozumienie Ojczyzny    21
      2. Profile Ojczyzny    23
      3. Co zawiera pojęcie Ojczyzny?    24
      4. Powinności wobec Ojczyzny    36
    Rozdział II. Moja mała Ojczyzna    40
      1. Krzemieniec    43
      2. Tczew    49
      3. Wielkopolska    51
      4. Kształtowanie miłości do małej Ojczyzny    52
    Rozdział III. Desygnat Ojczyzny    56
      1. Język w społeczeństwie wiedzy    57
      2. Funkcje języka w procesie edukacji    59
      3. Najstarszy czynnik kształtujący tożsamość narodową    60
      4. Opiewany w poezji i prozie    61
      5. Czy nieuleczalne okaleczenie?    66
      6. Inwazja nowomowy na edukację    69
      7. Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny?    72
      8. Sprzężenie zwrotne między językiem teorii a praktyką edukacji    73
      9. Kultura języka    74
    Rozdział IV. Najwyższa wartość    77
      1. Istota wartości, ich geneza i funkcje    78
      2. Wartości poznawcze i uniwersalne    80
      3. Wartości w edukacji    83
      4. Spory o wartości    84
      5. Ojczyzna wśród innych wartości w opinii 1872 respondentów    87
      6. Konkluzje    91
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    93
    Streszczenie    94
    Summary    94
  Część druga. Wiesława Korzeniowska; Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn    99
    Rozdział I. Mała i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych    99
      1. Globalizacja a glokalizacja    99
      2. Rozważania o wielkiej i małej Ojczyźnie    101
      3. Mała Ojczyzna – kształtowanie się i rozwój pojęcia    104
      4. Mikrospołeczności z tradycyjną hierarchią wartości w realiach UE    107
    Rozdział II. Mała ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne”(na przykładzie Górnego Śląska)    111
      1. Górny Śląsk w rozważaniach o małej Ojczyźnie    111
      2. Górny Śląsk – „szczególny przypadek kulturowy”    112
      3. Współczesne „obszary szczególne” górnośląskiej małej Ojczyzny    125
    Rozdział III. „By czas nie zaćmił i niepamięć” Świat dziecka – światem wielkiej i małej Ojczyzny    129
      1. Wiedza o ojczyźnie lokalnej – hobby czy konieczność?    129
      2. Edukacja o małej Ojczyźnie – stan dzisiejszy i potrzeby    131
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    137
    Streszczenie    137
    Summary    137
  Część trzecia. Bronisława Dymara; Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji    141
    Rozdział I. Wielka Ojczyzna i małe ojczyzny – śladami różnych znaczeń i kontekstów    141
      1. Stany rzeczy a sytuacje    141
      2. „Polskość jako sytuacja”    143
      3. Różne barwy i odmiany polskości    145
      4. Dom rodzinny jako podstawa współbycia w małych ojczyznach    148
      5. Wartości jako obiekty, czyny i idee    150
    Rozdział II. Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników    154
      1. Podręczniki do języka polskiego źródłem wiedzy o polskości i Ojczyźnie    154
      2. Polskość jako sytuacja historyczna    157
      3. Bohaterstwo i bohaterowie    161
      4. Ojczyźniane klimaty w podręcznikach i życiu a rodzaje wrażliwości dziecka    164
      5. Polska z oddali. Bohaterowie wygnańcy    167
    Rozdział III. Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji    171
      1. Wspólnota uczniów i nauczycieli. Uczenie się kompleksowe w pigułce    171
      2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie...Realizacja kompleksu w klasie VI    177
      3. Tradycje, obyczaje i obrzędy. Dynamika zajęć w klasie II gimnazjum    182
      4. Literatura i plastyka jako opowieść o człowieku. Inspiracje do zajęć w liceum    186
      5. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu, źródło humanistycznej edukacji oraz patriotycznego wychowania    189
    Problemy – Poszukiwania – Inspiracje    192
    Streszczenie    192
    Summary    193
  Seria „Nauczyciele – Nauczycielom”    195
RozwińZwiń