POLECAMY
-35%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka pt. W świecie wielkiej i małej Ojczyzny stanowi dwudziesty tom serii Nauczyciele – Nauczycielom wydawanej od roku 1996 w Oficynie Wydawniczej „Impuls”. Mimo różnorodności stylów, sposobów dowodzenia oraz ilustrowania swoich przekonań i racji, publikacja, którą oddajemy Czytelnikowi jest spójna, merytorycznie ważna i potrzebna współczesnej szkole. Słowa, jak wezbrana rzeka, płyną tu niosąc smak, zapach i piękno polskiej ziemi. Poddajmy się ich sile i… urokowi.
Część pierwsza, autorstwa Prof. zw. dr hab. Kazimierza Denka pt. Poszukiwanie drogi, stanowi wyczerpującą charakterystykę głównych i kontekstowych pojęć, dotyczących różnych przestrzeni Ojczyzny. Wiele uwagi poświęca Autor tożsamości narodowej, określanej przez język, a ponadto prezentuje wyniki badań dotyczące miejsca Ojczyzny wśród innych wartości w opiniach studentów. Czytelnik znajdzie tu też opisy małych Ojczyzn Autora, a ponadto wiele znanych rozważań o drogach ludzkich poszukiwań wartości. Są one wpisane w tekst główny i cytowane utwory poetyckie, co uzasadnia tak ważną w serii N–N tezę o związkach nauki i sztuki z życiem codziennym.
Część druga Prof. zw. dr hab. Wiesławy Korzeniowskiej: Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn ukazuje współczesne tendencje unifikacyjne, a z drugiej strony dążenia autonomiczne, narodowościowe. Autorka przybliża głębokie związki człowieka z ziemią i obszarami swojskości w warunkach ścierania się kulturowych tradycji lokalnych z realiami programów Unii Europejskiej. Specyfikę życia małych Ojczyzn wnikliwie analizuje na przykładzie Górnego Śląska, stanowiącego „szczególny przypadek kultury”. Zwieńczeniem rozważań jest część końcowa, uzasadniająca potrzebę ocalania wielkiej i małej ojczyzny w świecie dziecka, w sercach i umysłach młodzieży.
Ostatnia część dr Bronisławy Dymary pt. Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji nawiązuje do kluczowego w historii kultury pojęcia polskości jako sytuacji. Wyjaśniając rozumienie takich określeń jak patriotyzm, tradycja, bohaterstwo, wartość — autorka uzasadnia konieczność spojrzenia na wartości jako idee, czyny i obiekty. Z dokonanego przeglądu podręczników do języka polskiego wynika, że są one przydatne w poznaniu różnych barw polskości. W obszernej części końcowej ukazano szkołę będącą swoistą małą Ojczyzną wiedzy i więzi, a więc edukacyjną wspólnotą. Jej podstawą może być nauczanie kompleksowe i pedagogika współbycia. Pedagogika ta, będąca odmianą personalizmu opiera się na rozwoju życzliwych interpersonalnych przestrzeni. Są to: przestrzeń intelektualna, mentalna, światopoglądowa, emocjonalna, terapeutyczna i duchowa (metaprzestrzeń).
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-339-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Introduction | 11 |
Część pierwsza. Kazimierz Denek; Poszukiwanie drogi | 17 |
Rozdział I. Pojęcie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia | 17 |
1. Rozumienie Ojczyzny | 21 |
2. Profile Ojczyzny | 23 |
3. Co zawiera pojęcie Ojczyzny? | 24 |
4. Powinności wobec Ojczyzny | 36 |
Rozdział II. Moja mała Ojczyzna | 40 |
1. Krzemieniec | 43 |
2. Tczew | 49 |
3. Wielkopolska | 51 |
4. Kształtowanie miłości do małej Ojczyzny | 52 |
Rozdział III. Desygnat Ojczyzny | 56 |
1. Język w społeczeństwie wiedzy | 57 |
2. Funkcje języka w procesie edukacji | 59 |
3. Najstarszy czynnik kształtujący tożsamość narodową | 60 |
4. Opiewany w poezji i prozie | 61 |
5. Czy nieuleczalne okaleczenie? | 66 |
6. Inwazja nowomowy na edukację | 69 |
7. Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny? | 72 |
8. Sprzężenie zwrotne między językiem teorii a praktyką edukacji | 73 |
9. Kultura języka | 74 |
Rozdział IV. Najwyższa wartość | 77 |
1. Istota wartości, ich geneza i funkcje | 78 |
2. Wartości poznawcze i uniwersalne | 80 |
3. Wartości w edukacji | 83 |
4. Spory o wartości | 84 |
5. Ojczyzna wśród innych wartości w opinii 1872 respondentów | 87 |
6. Konkluzje | 91 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 93 |
Streszczenie | 94 |
Summary | 94 |
Część druga. Wiesława Korzeniowska; Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn | 99 |
Rozdział I. Mała i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych | 99 |
1. Globalizacja a glokalizacja | 99 |
2. Rozważania o wielkiej i małej Ojczyźnie | 101 |
3. Mała Ojczyzna – kształtowanie się i rozwój pojęcia | 104 |
4. Mikrospołeczności z tradycyjną hierarchią wartości w realiach UE | 107 |
Rozdział II. Mała ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne”(na przykładzie Górnego Śląska) | 111 |
1. Górny Śląsk w rozważaniach o małej Ojczyźnie | 111 |
2. Górny Śląsk – „szczególny przypadek kulturowy” | 112 |
3. Współczesne „obszary szczególne” górnośląskiej małej Ojczyzny | 125 |
Rozdział III. „By czas nie zaćmił i niepamięć” Świat dziecka – światem wielkiej i małej Ojczyzny | 129 |
1. Wiedza o ojczyźnie lokalnej – hobby czy konieczność? | 129 |
2. Edukacja o małej Ojczyźnie – stan dzisiejszy i potrzeby | 131 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 137 |
Streszczenie | 137 |
Summary | 137 |
Część trzecia. Bronisława Dymara; Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji | 141 |
Rozdział I. Wielka Ojczyzna i małe ojczyzny – śladami różnych znaczeń i kontekstów | 141 |
1. Stany rzeczy a sytuacje | 141 |
2. „Polskość jako sytuacja” | 143 |
3. Różne barwy i odmiany polskości | 145 |
4. Dom rodzinny jako podstawa współbycia w małych ojczyznach | 148 |
5. Wartości jako obiekty, czyny i idee | 150 |
Rozdział II. Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników | 154 |
1. Podręczniki do języka polskiego źródłem wiedzy o polskości i Ojczyźnie | 154 |
2. Polskość jako sytuacja historyczna | 157 |
3. Bohaterstwo i bohaterowie | 161 |
4. Ojczyźniane klimaty w podręcznikach i życiu a rodzaje wrażliwości dziecka | 164 |
5. Polska z oddali. Bohaterowie wygnańcy | 167 |
Rozdział III. Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji | 171 |
1. Wspólnota uczniów i nauczycieli. Uczenie się kompleksowe w pigułce | 171 |
2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie...Realizacja kompleksu w klasie VI | 177 |
3. Tradycje, obyczaje i obrzędy. Dynamika zajęć w klasie II gimnazjum | 182 |
4. Literatura i plastyka jako opowieść o człowieku. Inspiracje do zajęć w liceum | 186 |
5. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu, źródło humanistycznej edukacji oraz patriotycznego wychowania | 189 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 192 |
Streszczenie | 192 |
Summary | 193 |
Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” | 195 |