INNE EBOOKI AUTORA
Trzecia część tryptyku "trzy pogrzeby"
Tytuł książki poetyckiej Karola Samsela, echo utopijnego projektu Jima Jonesa, sugeruje rewizję jednego z wielkich marzeń nowoczesności. Marzenia o świecie koniecznym – świecie oczyszczonym z przypadku. W tym sensie poetycki idiom autora nie uległ zmianie. Za maskami, które podmiot nakładał w przeszłości, kryli się przecież kolaboranci i mordercy, zdrajcy i gorliwi słudzy ideologii: nowoczesne wcielenia biblijnego łotra. Punkty orientacyjne tej poezji uległy jednak przemieszczeniu. Na tle wcześniejszych zbiorów, a można tu mówić o kontynuacji linii wytyczonej w Więdnicach i w Prawdziwie noc, tworzących razem z najnowszą częścią specyficzny literacki tryptyk Samsela (Trzy pogrzeby), wyróżnia tę książkę specyficzny, silniejszy niż kiedykolwiek autotematyzm. Jeśli Więdnice to szukanie pośrednictwa łotra, Prawdziwie noc z kolei – droga na Karmel przez dolinę ciała, Jonestown jest, w głównej mierze, poezją o literaturze i sacrum, również – o sacrum literatury. Punktem wyjścia kolejnych tekstów, a zarazem ich centralnym problemem, jest akt stwarzania wiersza, spełniany na oczach czytelnika „poetycki performance”, który – poeta ma świadomość kłopotliwości tych gestów – zakorzenia pisanie w tradycji. Wiersz, banknot wyciągnięty z „brudnego, pokrwawionego portfela polskiego języka”, wychodzi od wiersza i do wiersza powraca, usamodzielnia się w wierszu, a także żyje w ciągłym dialogu z wierszami. Trwa w nieustannym namyśle nad własnym przedmiotem oraz kształtem. Literatura, ta wielka i ta źle urodzona (a nie brak tutaj wypraw w stronę form estetycznie podejrzanych) nie służy bowiem sacrum, lecz je współstwarza. Staje się momentem przejścia, ogniową próbą wiary.
Konrad Zych
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 70 |
Kategoria | Poezja |
Wydawca | Forma |
ISBN-13 | 978-83-64974-47-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Na pokarm pięćdziesiątnicy | |
1. Totus | |
Totus | |
Mise en abyme | |
Nad ryż bielszy się stanę, nad ryż wybieleję | |
Bozon Higgsa | |
Wratislavia Cantans | |
Henryk Martens wyrzuca kupców ze świątyni literatury | |
Słońce, Erato | |
Pieśń o świętym Krzysztofie | |
2. Muzyka dla Królewskich Ogni Sztucznych | |
Tak wiele cienia | |
Fortepian Paderewskiego | |
Wyjdź-czekaj | |
Na koncert fortepianowy Belli Dawidowicz w Carnegie Hall | |
Muzyka dla Królewskich Ogni Sztucznych | |
Poezja jak cwietok | |
Ellenai: strojenie gitary | |
Makler | |
When Susannah cries | |
Sakroliteracik | |
Łzy Apacza | |
Franciszek Niewidziajło przyzywa boginię zemsty | |
Lazur | |
3. Rozdrobnienie albumu | |
Jarzębina | |
Zza Uralu | |
Wierszopole, Wierszopole | |
Sonet | |
Mój ojcze, Salieri | |
Łubianka | |
Rozdrobnienie albumu | |
Zbigniew Jankowski rozbija sekstant na oczach swojej matki | |
4. Jan Reda | |
Marta i Maria | |
Jan Reda | |
Laska marszanda | |
Niepewność | |
Witraż | |
Małe ręce | |
Traffic in souls | |
Welon | |
Rękawiczka (z Szyllera) | |
Pasja z Tegernsee | |
Ostrów Tumski albo odległość, którą przemierza swobodne, nim zmieni się w dowolne | |