Prof. dr hab. Witold Morawski socjolog, kierownik Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie; visiting professor/scholar na uniwersytetach w Berkeley, Bloomington, Indianapolis, Toronto, Sapporo, Bielefeld, Kolonii, Oksfordzie i Moskwie; jego zainteresowania badawcze skupiają się m.in. na socjologii i kulturze organizacji, antropologii, teorii zmiany społecznej, ekonomii rozwoju, teorii organizacji i zarządzania, globalizacji oraz transformacji ustrojowej; autor i współautor kilkuset publikacji, m.in. Powiązania zewnętrzne. Modernizacja Polski (2012), Konfiguracje globalne. Struktury, agencje, instytucje (2010), Modernizacja Polski. Struktury Agencje Instytucje (red., 2010).
W opracowaniu zostały omówione zagadnienia dotyczące sposobu myślenia i działalności Polaków w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych zarówno w kontekście mijającego 25-lecia, jak i wyzwań bliskiej przyszłości. W opublikowanych tu tekstach można spotkać wątki konfrontacyjne, ale nade wszystko uderza przekonanie, że istnieje potrzeba naprawy porządku społecznego, w którym żyjemy.
Oprócz zgromadzonej wiedzy naukowej w książce ujawniane są rozmaite troski obywatelskie. Jedną z nich jest stan dyskursu publicznego, na który autorzy mają krytyczne spojrzenie. Pokazują, jak kierować go na tory bliższe potrzebom społecznym, co wymaga realistycznego definiowania problemów. Bywa to trudne w warunkach rosnących aspiracji ludzi, a zarazem łatwości składania obietnic bez pokrycia przez partyjnych kandydatów do sprawowania władzy we współczesnych demokracjach.
Wśród autorów dominują socjolodzy, ale zarówno oni, jak i ekonomiści oraz teoretycy zarządzania przygotowali wypowiedzi naświetlające kwestie potrzeb życiowych czy wyzwań przyszłości z wykorzystaniem wiedzy z różnych nauk społecznych i humanistycznych.


Liczba stron584
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8092-141-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp: o celach i treściach książki    9
  Witold Morawski 1. Klimaty społeczne a instytucjonalne reguły zaspokajania potrzeb życiowych    15
  Część I Potrzeby podstawowe: materialne i bezpieczeństwa    43
  Jan Barcz 2. Ustrojowa reforma Unii Europejskiej a miejsce Polski w Europie. Polska w modelu integracji elastycznej    45
  Kazimierz W. Frieske 3. "Społeczne wykluczenie": o zamiataniu pod dywan ideologicznych sporów    69
  Antoni Z. Kamiński, Bartłomiej Kamiński 4. Koalicje, strategie, bezpieczeństwo regionalne: Polska w zmiennym otoczeniu geopolitycznym    91
  Andrzej Kojder 5. Równość wobec prawa: deklarowana i faktyczna    129
  Andrzej Lubbe 6. Demokracja, wolny rynek, konkurencja niedoskonała i polityka. Czyli duży może więcej    152
  Włodzimierz Siwiński 7. Finanse i bezpieczne gospodarowanie    179
  Jerzy Wilkin 8. Państwo - pożyteczny Lewiatan    216
  Lech W. Zacher 9. Ekologia jako obszar wyborów, lęków i nadziei    230
  Część II Potrzeby relacyjne: przynależności i współdziałania    243
  Piotr Chmielewski 10. Ćwierćwiecze polskiej transformacji: dlaczego tak powolikształtuje się nowy porządek społeczny    245
  Stanisław Jędrzejewski 11. Nowe praktyki komunikacyjne odbiorców: media w świecie konwergencji    299
  Joanna Kurczewska 12. Wytwarzanie wspólnot jako wyzwanie przyszłości. Dwa przypadki wytwarzania wspólnoty narodowej    324
  Mirosława Marody 13. Czy koniec świata społecznego?    342
  Stanisław Mazur, Robert Chrabąszcz 14. Jak Polacy zabiegają o reprezentację własnych interesów?    359
  Darek Niklas 15. Modernizacja i więzi etniczne, czyli "naród stoi przed nowymi zadaniami"    386
  Andrzej Waśkiewicz 16. Żeby było normalnie, czyli o polskim ideale polityki    408
  Część III Potrzeby samorealizacji: ambicje, szanse i wybory    421
  Irena Borowik, Janusz Mariański 17. Religijność i duchowość w Polsce okresu transformacji - konflikt czy kontynuacja?    423
  Jerzy Cieślik 18. Polskie przedsiębiorstwa wobec wyzwań przyszłości    450
  Lidia D. Czarkowska 19. Sukces a spełnienie - motywatory przedsiębiorców XXI wieku. Przedsiębiorczość jako forma autokreacji siebie i otoczenia    470
  Juliusz Gardawski 20. Właściciele firm sektora MŚP i ich przedsiębiorstwa    500
  Andrzej K. Koźmiński 21. Polskie szkolnictwo wyższe kuźnią elit?    535
  Kazimierz M. Słomczyński, Krystyna Janicka 22. Sukces po polsku: co ludzie myślą o szansach powodzenia w życiu?    551
  Krzysztof Zagórski 23. Dobre życie a rozwój społeczno-ekonomiczny    569
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia