Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego

-12%

Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

51,92  59,00

Format: pdf

51,9259,00

cena zawiera podatek VAT

W modelu uniwersytetu stworzonym przez Wilhelma Humboldta wykładowca był uczonym, który przedstawiał studentom wyniki własnych przemyśleń i eksperymentów. Współcześnie, gdy większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, niezwykle ważna staje się technika jej przekazu.


Pracownicy naukowo-dydaktyczni znajdą w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań - od pozornie banalnych (Jak sobie radzić ze ściąganiem na egzaminach? Jak zręcznie wpleść dowcip w treść wykładu?) do zasadniczych: Jak mówić, by studenci słuchali? Jak przygotować dobry wykład, ciekawe ćwiczenia i porywającą prezentację? Jak prowadzić zajęcia i przygotowywać materiały dydaktyczne w zgodzie z prawem autorskim? Jak oceniać pracę studentów? Jak się odnosić do studentów niepełnosprawnych? Jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych? Autorzy nie są dydaktycznymi nowicjuszami każdy ma już za sobą lata akademickiej praktyki jednak nie zdążyli się jeszcze zestarzeć, jeszcze nie popadli w rutynę. W jednym z rozdziałów piszą, że wykładowca powinien być po trosze aktorem. Dlaczego jednak aktor o widowni zapomnieć nie może, zdarza się natomi ast, że profesor nie uświadamia sobie jej istnienia? Oczywiście wyjaśnienie jest banalnie proste. Aktor nie może lekceważyć tych, którzy kupili bilety do teatru, a jego władza nad widownią jest wprost proporcjonalna do zdolności aktorskich, jest umiejętnością, którą sam musi wypracować. Władza profesora nad audytorium studenckim wynika z odgórnego nadania i nie wymaga potwierdzenia. Wykład może być nudny na egzaminie i tak profesor będzie miał rację.


ze wstępu prof. dr. hab. Jerzego Chłopeckiego


Liczba stron272
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6225-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O autorach    9
  Po co ta książka i dla kogo?    13
  1. Komunikacja dydaktyczna    17
  Wprowadzenie    17
  Komunikacja interpersonalna w procesie edukacyjnym    18
  Specyfika komunikacji w dydaktyce a wiek studentów    27
  Asertywność w kontakcie ze studentami    31
  Grupa społeczna w rzeczywistości akademickiej    39
  Konstruktywna praca grupowa    46
  2. Przygotowanie do zajęć    50
  Sposoby przygotowania się do zajęć    50
  Tworzenie struktury prezentacji    57
  Wykorzystywanie pomocy dydaktycznych    62
  3. Wykładowca legalny - czyli o prawie autorskim w dydaktyce    67
  Wprowadzenie    67
  Korzystanie z cudzych prac w związku z prowadzeniem zajęć dydaktycznych    74
  Podsumowanie    83
  4. Głos i wymowa dobrego wykładowcy    85
  Wprowadzenie    85
  Wykładowca - one man show    86
  Błędy w wymowie    90
  Akcent wyrazowy i tempo wymowy    93
  Jak doskonalić wymowę    96
  Podsumowanie    102
  Załącznik: Zestaw ćwiczeń    104
  5. Indywidualny styl prowadzenia zajęć    107
  Wprowadzenie    107
  Wiedza i doświadczenie wykładowcy    108
  Osobowość wykładowcy    112
  Jakość komunikacji interpersonalnej    120
  Motywacja i nastawienie wykładowcy    123
  Obraz idealnego wykładowcy    128
  Elementy materialne wizerunku wykładowcy    129
  Technologia dydaktyczna    130
  Drogi doskonalenia indywidualnego stylu prowadzenia zajęć    136
  6. Aktywne metody dydaktyczne - subiektywne kompendium    140
  Wprowadzenie    140
  Kształcenie oparte na aktywnych metodach nauczania: tzw. active learning - co się za tym kryje    141
  Korzyści i bariery w stosowaniu aktywnych metod dydaktycznych    145
  Rodzaje metod aktywizujących    146
  Podsumowanie    157
  7. Psychospołeczne pułapki oceniania    158
  Podstawy procesu oceniania    158
  Przyczyny błędów w procesie oceniania    161
  8. Wielokulturowa uczelnia    166
  Wprowadzenie    166
  Wykładowca w środowisku wielokulturowym    167
  Dystans władzy w środowisku akademickim    169
  Indywidualizm i kolektywizm - wyzwanie dla wykładowcy    172
  Męskość i kobiecość kultury jako źródło nieporozumień    174
  Unikanie niepewności    177
  Orientacja krótko- i długodystansowa, czyli dynamizm konfucjański    181
  Podsumowanie    185
  9. Praca ze studentami niepełnosprawnymi    186
  Studenci niepełnosprawni - kilka faktów i liczb    186
  Postrzeganie studentów niepełnosprawnych    190
  Stereotypowe myślenie o osobach niepełnosprawnych    195
  Zasady zachowania się w stosunku do osób niepełnosprawnych    197
  Praktyczne rozwiązania    200
  Podsumowanie    206
  10. Wykładowca dowcipny, czyli wady i zalety humoru w szkole wyższej    208
  Wprowadzenie    208
  Powaga a humor    209
  Poznawcza wartość humoru    218
  Humor w nauczaniu    222
  Humor w wystąpieniach publicznych    226
  11. Wykładowca w dobie aplikacji mobilnych i tabletów    241
  Wprowadzenie    241
  Metatrendy w edukacji XXI wieku    242
  Nowe (pozauniwersyteckie) formy zdobywania wiedzy    248
  Internet - wiedza darmowa, ale czy wartościowa?    253
  Podsumowanie - Internet wszechobecny, ale czy wszechwiedzący?    255
  Rekomendacje dla wykładowców    258
  Aneks. Trudne sytuacje w dydaktyce    259
  Indeks    265
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia