INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest jedyną na rynku pozycją szczegółowo omawiającą problematykę korupcji urzędniczej. Autor przedstawia w niej m.in.: sposoby walki z korupcją, specyfi kę działań wywiadowczych, instrumenty prawne służące ujawnianiu i zapobieganiu korupcji oraz problematykę wykorzystywania materiałów operacyjnych jako dowodu w sprawie. .. Opracowanie przeznaczone jest dla radców prawych, adwokatów, pracowników prokuratury, policji, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i służb wywiadowczych. Pomocne będzie także studentom i pracownikom naukowym wydziałów prawa i administracji, jak również pracownikom organów skarbowych oraz wszystkim zainteresowanym szeroko rozumianą problematyką zwalczania korupcji. Znaczenie publikacji wynika ze znacznej i oczywistej szkodliwości praktyk korupcyjnych. Ich skala jest w Polsce nadal znacząca, stąd obiektywnie rzecz biorąc rośnie znaczenie badań nad sposobami ich zwalczania. Problematyka poruszana w rozprawie nie była jak dotąd przedmiotem solidnych badań naukowych. ( ) Autor trafnie identyfi kuje ustawowe problemy związane z działalnością wywiadu skarbowego, który z natury rzeczy w poszukiwaniu informacji zbliżać się musi do granic praw obywatelskich, ale jednocześnie nie powinien ich przekraczać. (...) Bardzo interesujące są rozważania Autora na temat sposobu gromadzenia dowodów oraz znaczenia prawnego dowodów zgromadzonych. Ukazują one skalę trudności w przekuwaniu ustaleń operacyjnych na ustalenia o znaczeniu procesowym . Prof. dr hab. Bogumił Brzeziński
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Rachunkowość i controlling |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5291-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Od autora | 15 |
Wstęp | 17 |
Rozdział I Uwagi wprowadzające | 25 |
1. Zjawisko korupcji | 25 |
1.1. Definicja korupcji | 25 |
1.2. Działania antykorupcyjne | 33 |
1.3. Zagrożenia korupcją w Polsce w świetle badań statystycznych | 40 |
2. Kryminalizacja urzędniczych przestępstw korupcyjnych | 43 |
2.1. Katalog osób odpowiedzialnych za popełnianie urzędniczych przestępstw korupcyjnych | 43 |
2.2. Łapownictwo bierne | 45 |
2.3. Łapownictwo czynne | 50 |
2.4. Płatna protekcja | 52 |
2.5. Nadużycie funkcji publicznej | 55 |
3. Międzynarodowe standardy w zakresie zwalczania urzędniczych przestępstw korupcyjnych | 58 |
3.1. Zagrożenie przestępczością korupcyjną w ujęciu międzynarodowym | 58 |
3.2. Działalność instytucji prawa międzynarodowego w zakresie zwalczania korupcji | 59 |
3.3. Podręcznik OECD dla inspektorów podatkowych w zakresie zwiększania świadomości na temat korupcji | 66 |
4. Dualizm kompetencji kontroli skarbowej z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym do walki z korupcją | 73 |
5. Organizacja kontroli skarbowej jako podmiotu do walki z korupcją | 80 |
5.1. Cel i zakres działania kontroli skarbowej | 80 |
5.2. System organów kontroli skarbowej | 86 |
5.3. Jednostki organizacyjne kontroli skarbowej | 92 |
Rozdział II Bezpośrednie instrumenty prawne wykorzystywane w celu ujawniania i zapobiegania korupcji przez wywiad skarbowy | 96 |
1. Wywiad skarbowy - podstawy prawne funkcjonowania i zakres przedmiotowy działania | 96 |
1.1. Zakres uprawnień wywiadu skarbowego | 96 |
1.2. Współdziałanie z innymi instytucjami | 99 |
1.3. Przekazywanie informacji | 104 |
2. Wykrywanie przestępstw korupcyjnych w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych | 106 |
2.1. Zainicjowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych | 106 |
2.2. Obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom | 108 |
2.3. Przesyłka niejawnie nadzorowana | 112 |
3. Wykrywanie przestępstw korupcyjnych w ramach kontroli operacyjnej | 116 |
3.1. Uprawnienie do wszczęcia kontroli operacyjnej | 116 |
3.2. Zarządzenie kontroli operacyjnej | 120 |
3.3. Zakres czasowy trwania kontroli operacyjnej | 122 |
3.4. Procedura dokumentowania kontroli operacyjnej | 124 |
4. Pozyskiwanie danych telekomunikacyjnych w celu wykrywania przestępstw korupcyjnych | 126 |
4.1. Zakres uprawnień pracowników wywiadu skarbowego do pozyskiwania danych telekomunikacyjnych | 126 |
4.2. Procedura pozyskiwania danych | 131 |
4.3. Wątpliwości co do konstytucyjności trybu pozyskiwania danych telekomunikacyjnych | 134 |
5. Wykorzystywanie materiału dowodowego pozyskanego przez wywiad skarbowy | 136 |
5.1. Legalność wykorzystywania materiału dowodowego pozyskanego przez wywiad skarbowy | 136 |
5.2. Wartość dowodowa ustaleń operacyjnych | 140 |
5.3. Stanowisko sądów powszechnych w sprawie wykorzystywania dowodów pozyskanych przez instytucje wywiadowcze | 143 |
Rozdział III Pośrednie instrumenty prawne służące ujawnianiu korupcji przez organy kontroli skarbowej | 147 |
1. Uprawnienia inspektorów i pracowników kontroli skarbowej do ujawniania przestępstw korupcyjnych | 147 |
1.1. Prowadzenie postępowań kontrolnych | 147 |
1.2. Ochrona prawna przewidziana dla inspektorów i pracowników organów kontroli skarbowej | 152 |
1.3. Inspektor kontroli skarbowej jako finansowy organ postępowania przygotowawczego w sprawach karnych skarbowych | 155 |
1.4. Tryb postępowania w przypadku ujawnienia podejrzenia popełnienia przestępstwa korupcyjnego | 163 |
2. Dostęp do informacji o podatnikach, płatnikach i inkasentach | 165 |
2.1. Wprowadzenie | 165 |
2.2. Pozyskiwanie informacji oraz współpraca z instytucjami państwowymi | 166 |
3. Obowiązywanie tajemnicy skarbowej w kontekście ujawniania korupcji | 170 |
3.1. Definicja tajemnicy skarbowej | 170 |
3.2. Wyłączenie spod tajemnicy skarbowej | 174 |
3.3. Zobowiązani do przestrzegania tajemnicy skarbowej | 175 |
4. Kontrola oświadczeń majątkowych | 176 |
4.1. Przedmiot oświadczeń majątkowych | 176 |
4.2. Właściwość podmiotowa organów kontroli skarbowej do przeprowadzenia kontroli oświadczeń majątkowych | 179 |
4.3. Oświadczenia majątkowe urzędników służby cywilnej | 182 |
4.4. Kontrola oświadczeń majątkowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej | 186 |
4.5. Procedura kontroli oświadczeń majątkowych | 187 |
4.6. Zakończenie kontroli oświadczeń majątkowych | 191 |
5. Kontrola nieujawnionych źródeł przychodów | 193 |
Rozdział IV Instrumenty prawne przyczyniające się do zwalczania korupcji wewnątrz kontroli skarbowej | 198 |
1. Problematyka korupcji wewnątrz administracji skarbowej | 198 |
2. Kodeks etyki służby cywilnej jako instrument walki z korupcją | 206 |
2.1. Infrastruktura etyczna | 206 |
2.2. Wprowadzenie kodeksu etyki służby cywilnej | 207 |
3. Instrumenty prawne służące zwalczaniu korupcji wewnątrz kontroli skarbowej | 214 |
3.1. Wprowadzenie | 214 |
3.2. Kontrola resortowa | 215 |
3.3. Kontrola wewnętrzna | 224 |
3.4. Audyt wewnętrzny | 229 |
3.5. Kontrola zarządcza | 230 |
4. Profilaktyka antykorupcyjna | 232 |
Rozdział V Ujawnianie przestępstw korupcyjnych i zapobieganie im przez kontrolę skarbową w świetle przeprowadzonych badań empirycznych | 234 |
1. Uwagi metodologiczne | 234 |
2. Wyniki przeprowadzonych badań w urzędach kontroli skarbowej | 236 |
3. Wyniki przeprowadzonych badań w Ministerstwie Finansów | 291 |
4. Interpretacja i ocena wyników zrealizowanych badań | 297 |
Wnioski końcowe | 305 |
Bibliografia | 315 |
Źródła prawa | 323 |
Inne źródła | 327 |
Wykaz orzecznictwa | 331 |
Wykaz tabel i wykresów | 333 |