Wpływ procesów komunikacyjnych na praktykę tworzenia i stosowania prawa

-20%

Wpływ procesów komunikacyjnych na praktykę tworzenia i stosowania prawa

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,20  49,00

Format: pdf

39,2049,00

cena zawiera podatek VAT

Publikacja zawiera wyjątkowy w polskiej literaturze naukowej zbiór odpowiedzi na pytanie, czy i ewentualnie jak zmiany zachodzące w procesach komunikacyjnych wpływają na tradycyjne praktyki związane z tworzeniem i stosowaniem prawa. Książka przedstawia m.in.: - mechanizmy prowadzące do kryzysu tradycyjnych procesów tworzenia, stosowania i komunikacji prawa oraz do nieefektywności tradycyjnych sposobów ochrony lub realizacji wartości prawnych; - wpływ zmian wywołanych rozwojem technologii informacyjnych i komunikacyjnych na dyskurs prawny oraz na praktykę tworzenia i stosowania tekstów aktów prawnych; - związek formy podawczej informacji prawnej z warunkami jej skuteczności komunikacyjnej; - dylematy związane z postępującą informatyzacją prawa oraz praktyką jego tworzenia i stosowania. Prezentowane w opracowaniu ustalenia dokonywane są na podstawie analizy komunikacyjnej tradycyjnych modeli tworzenia i stosowania prawa. Rozważania poparte są przy tym bogatą literaturą oraz konkretnymi przykładami. Publikacja skierowana jest nie tylko do teoretyków, filozofów i socjologów prawa, lecz także do praktyków. Praca powinna zainteresować przede wszystkim osoby, które badają wpływ rozwoju technologicznego na prawo, wykorzystują w swojej praktyce prawniczej narzędzia elektroniczne, biorą udział w informatyzacji prawa lub procesów jego tworzenia i stosowania.


Liczba stron368
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5251-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     9
  Wprowadzenie     11
  Rozdział 1 Nauka o komunikacji     21
  1.1. Transmisyjna koncepcja komunikacji     23
  1.2. Konwergencyjna koncepcja komunikacji     29
  1.3. Epistemologiczne założenia koncepcji komunikacyjnych     34
  1.4. Analiza komunikacyjna     36
  1.4.1. Metodologiczny status analizy komunikacyjnej     37
  1.4.2. Analiza komunikacyjna jako metoda interpretacji prawa     43
  1.5. Wnioski     45
  Rozdział 2 Zagadnienie komunikacji w prawoznawstwie     49
  2.1. Wstęp     49
  2.2. Komunikacja a argumentacja     55
  2.2.1. Retoryka i analiza retoryczna w prawie     59
  2.2.2. Proceduralno-formalna teoria argumentacji prawniczej     66
  2.3. Komunikacja a socjologiczna jurysprudencja     73
  2.3.1. Geneza kierunku     74
  2.3.2. Komunikacyjny zwrot w socjologii prawa     77
  2.4. Komunikacja a hermeneutyka     85
  2.4.1. Hermeneutyka a problem zarządzania wiedzą     92
  2.4.2. Poznanie a technologia zarządzania wiedzą     98
  2.5. Wnioski     111
  Rozdział 3 Dyskurs jako zdarzenie komunikacyjne     116
  3.1. O pojęciu dyskursu     116
  3.2. Dyskurs a kod komunikacji     119
  3.2.1. Pojęcie języka     119
  3.2.2. Język a kontekst     121
  3.2.3. Język prawny i prawniczy     126
  3.3. Dyskurs a technologia komunikacji     132
  3.3.1. Technologia komunikacji a struktura dyskursu     134
  3.3.2. Technologia komunikacji a język     135
  3.3.3. Technologia komunikacji a uczestnicy dyskursu     136
  3.3.4. Technologia komunikacji a kontekst     139
  3.3.5. Technologia komunikacji a racjonalność dyskursu     141
  3.4. Dyskurs a tekst     142
  3.4.1. Pojęcie tekstu     145
  3.4.2. Tekst jako produkt dyskursu a tekst jako proces     147
  3.4.3. Forma podawcza tekstu     148
  3.4.4. Spójność i koherentność tekstu     152
  3.4.5. Intencjonalność tekstu     158
  3.4.6. Informacyjność tekstu     162
  3.4.7. Intertekstualność tekstu     163
  3.5. Tekst prawa jako produkt dyskursów prawnych     167
  3.5.1. Spójność i koherentność tekstu prawa     170
  3.5.2. Intertekstualność tekstu prawa     173
  3.5.3. Intencjonalność tekstu prawa     178
  3.5.4. Informatywność tekstu prawa     181
  3.6. Cel i struktura dyskursu     183
  3.6.1. Warunki skuteczności komunikacyjnej dyskursu     185
  3.6.2. Struktura dyskursów     187
  3.6.3. Cel i struktura dyskursów transmisyjnych     187
  3.6.4. Cel i struktura dyskursów konwergencyjnych     190
  3.6.5. Spójność i koherentność dyskursu     191
  3.7. Racjonalność dyskursu     194
  3.7.1. Racjonalność komunikacji transmisyjnej     197
  3.7.2. Racjonalność komunikacji konwergencyjnej     200
  3.8. Dyskursy prawne     205
  3.8.1. Prawo jako dyskurs a dyskurs o prawie     206
  3.8.2. Prawo a technologia komunikacji     210
  3.9. Wnioski     219
  Rozdział 4 Tworzenie prawa w ujęciu komunikacyjnym     222
  4.1. Cel i struktura dyskursów prawodawczych     222
  4.2. Modele tworzenia prawa     229
  4.2.1. Decyzyjne modele tworzenia prawa     231
  4.2.2. Komunikacyjne modele tworzenia prawa     234
  4.2.3. Model informacyjny tworzenia prawa     236
  4.3. Komunikacja a model racjonalnego tworzenia prawa     237
  4.3.1. Modele racjonalnego tworzenia prawa     242
  4.3.2. Dyskurs jako racjonalny ustawodawca     244
  4.4. Akt prawny w ujęciu komunikacyjnym     248
  4.4.1. Pojęcie aktu prawnego     248
  4.4.2. Tekst aktu prawnego     249
  4.4.3. Systematyka tekstów aktów prawnych     251
  4.4.4. Budowa tekstu aktu prawnego w świetle przepisów prawa     253
  4.4.5. Tekst jednolity aktu prawnego a tekst ujednolicony aktu prawnego     255
  4.5. Tekst prawa jako system informacji prawnej     256
  4.5.1. Technologiczne uwarunkowania tworzenia prawa     256
  4.5.2. Status prawny elektronicznej formy tekstów aktów prawnych     259
  4.5.3. Technologiczne uwarunkowania komunikacji aktu prawnego     261
  4.5.4. Metryka aktu prawnego     263
  4.5.5. Tworzenie prawa w schemacie XML     263
  4.5.6. Tekst prawa jako hipertekst     269
  4.6. Prawo w sieci     275
  4.7. Wnioski     277
  Rozdział 5 Stosowanie prawa jako praktyka komunikacyjna     279
  5.1. Cel i struktura dyskursów w procesie stosowania prawa     279
  5.2. Sądowe i administracyjne stosowanie prawa     280
  5.3. Modele stosowania prawa     283
  5.3.1. Krytyka decyzyjnych modeli stosowania prawa     284
  5.3.2. Krytyka informacyjnego modelu stosowania prawa     288
  5.3.3. Krytyka funkcjonalnego modelu stosowania prawa     291
  5.4. Stosowanie prawa w ujęciu komunikacyjnym     292
  5.4.1. Cybernetyczne ujęcie stosowania prawa     293
  5.4.2. Dyskursywne ujęcie stosowania prawa     297
  5.5. Epistemologiczny status dyskursów w procesie stosowania prawa     301
  5.5.1. Stosowanie prawa a dyskurs teoretyczny     302
  5.5.2. Stosowanie prawa a ogólny dyskurs praktyczny     307
  5.5.3. Stosowanie prawa a dyskurs aplikacyjny     314
  5.5.4. Stosowanie prawa jako dyskurs sui generis     317
  5.6. Racjonalność stosowania prawa     319
  5.6.1. Racjonalność decyzji stosowania prawa     319
  5.6.2. Racjonalność rozstrzygania a racjonalność rozwiązywania sporu     322
  5.7. Technologiczne uwarunkowania procesu stosowania prawa     326
  5.7.1. Cele i struktura elektronicznych procesów stosowania prawa     328
  5.7.2. ICT a uczestnicy postępowania     329
  5.7.3. ICT a wytwarzanie i obieg informacji w procesie stosowania prawa     331
  5.7.4. ICT a decyzje walidacyjne i dowodowe     333
  5.8. ICT a zmiany w polskim postępowaniu sądowym i administracyjnym     335
  5.9. Wnioski 338 Zakończenie     341
  Bibliografia     347
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia