INNE EBOOKI AUTORA
-23%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną przedstawia organizację szkolną w kontekście procesów zwiększonej autonomii. Opracowanie wzbogaca naukę o zarządzaniu oświatą o koncepcje wynikające z teorii zarządzania organizacją. Za ważną determinantę sukcesu uznano kompetencje dyrektora szkoły i dlatego poddano je szczegółowej analizie. Przedstawione w pracy wnioski z badań własnych autora dotyczą stylów kierowania organizacją szkolną, gospodarowania czasem przez dyrektora szkoły, delegowania uprawnień, modelu kształcenia dyrektorów szkół oraz profilu kompetencyjnego dyrektora szkoły.
Adresaci:
Książka stanowi wsparcie dla dyrektorów szkół. Dzięki niej dyrektorzy zyskają niezbędną wiedzę dotyczącą procesów rozwojowych w szkole oraz określą swoją rolę w procesie zdobywania autonomii przez szkołę. Studenci kierunków pedagogicznych oraz osoby podejmujące studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą znajdą w pracy bogate informacje o zarządzaniu organizacją szkolną. Publikacja będzie przydatna także pracownikom nadzoru pedagogicznego i administracji samorządowej związanym z zarządzaniem oświatą. Zdobędą tu oni wiadomości na temat rozwiązań organizacyjnych w innych krajach europejskich, a także otrzymają pomoc w określeniu pożądanych umiejętności i cech osobowych dyrektora szkoły.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Prawo oświatowe |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-4690-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp str. | 7 |
Rozdział 1. Szkoła jako organizacja str. | 11 |
1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu str. | 11 |
1.1.1. Organizacja jako system str. | 11 |
1.1.2. Modele organizacji str. | 17 |
1.1.3. Szkoła jako organizacja str. | 23 |
1.1.4. Cechy szkoły jako organizacji str. | 28 |
1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją str. | 35 |
1.2.1. Pojęcie otoczenia str. | 35 |
1.2.2. Modele otoczenia organizacji str. | 38 |
1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej str. | 42 |
1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej str. | 45 |
1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej str. | 51 |
1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania str. | 51 |
1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej str. | 61 |
1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły str. | 68 |
Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej str. | 79 |
2.1. Wymiary sukcesu organizacji str. | 79 |
2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu str. | 79 |
2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji str. | 81 |
2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji str. | 85 |
2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej str. | 92 |
2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego str. | 106 |
2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna str. | 106 |
2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej str. | 111 |
2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się str. | 120 |
2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej str. | 125 |
2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu str. | 125 |
2.3.2. Autonomia jako wyznacznik nowoczesnej organizacji szkolnej str. | 129 |
2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej str. | 140 |
Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną str. | 148 |
3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą str. | 148 |
3.1.1. Kierowanie a zarządzanie str. | 148 |
3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną str. | 155 |
3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler str. | 164 |
3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej str. | 173 |
3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły str. | 173 |
3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły str. | 181 |
3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły str. | 189 |
Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną str. | 199 |
4.1. Organizacja badań własnych str. | 199 |
4.1.1. Przebieg badań str. | 199 |
4.1.2. Dobór próby badawczej str. | 199 |
4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska str. | 200 |
4.2. Strategia badawcza str. | 207 |
4.2.1. Model badań własnych str. | 207 |
4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych str. | 209 |
4.3. Aspekty sukcesu zarządzania str. | 210 |
4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły str. | 210 |
4.3.2. Wybrane aspekty sprawności organizacyjnej dyrektora szkoły str. | 220 |
4.3.3. Efektywność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół str. | 231 |
4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły str. | 236 |
Zakończenie str. | 247 |
Spis tabel str. | 255 |
Spis rysunków str. | 257 |
Spis wykresów str. | 259 |
Bibliografia str. | 261 |