Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną

-20%

Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,20  39,00

Format: pdf

31,2039,00

cena zawiera podatek VAT

Publikacja Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną przedstawia organizację szkolną w kontekście procesów zwiększonej autonomii. Opracowanie wzbogaca naukę o zarządzaniu oświatą o koncepcje wynikające z teorii zarządzania organizacją. Za ważną determinantę sukcesu uznano kompetencje dyrektora szkoły i dlatego poddano je szczegółowej analizie. Przedstawione w pracy wnioski z badań własnych autora dotyczą stylów kierowania organizacją szkolną, gospodarowania czasem przez dyrektora szkoły, delegowania uprawnień, modelu kształcenia dyrektorów szkół oraz profilu kompetencyjnego dyrektora szkoły. Książka stanowi wsparcie dla dyrektorów szkół. Dzięki niej dyrektorzy zyskają niezbędną wiedzę dotyczącą procesów rozwojowych w szkole oraz określą swoją rolę w procesie zdobywania autonomii przez szkołę. Studenci kierunków pedagogicznych oraz osoby podejmujące studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą znajdą w pracy bogate informacje o zarządzaniu organizacją szkolną. Publikacja będzie przydatna także pracownikom nadzoru pedagogicznego i administracji samorządowej związanym z zarządzaniem oświatą. Zdobędą tu oni wiadomości na temat rozwiązań organizacyjnych w innych krajach europejskich, a także otrzymają pomoc w określeniu pożądanych umiejętności i cech osobowych dyrektora szkoły.


Liczba stron280
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-4690-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział 1. Szkoła jako organizacja     11
  1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu     11
  1.1.1. Organizacja jako system     11
  1.1.2. Modele organizacji     17
  1.1.3. Szkoła jako organizacja     23
  1.1.4. Cechy szkoły jako organizacji     28
  1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją     35
  1.2.1. Pojęcie otoczenia     35
  1.2.2. Modele otoczenia organizacji     38
  1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej     42
  1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej     45
  1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej     51
  1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania     51
  1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej     61
  1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły     68
  Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej     79
  2.1. Wymiary sukcesu organizacji     79
  2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu     79
  2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji     81
  2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji     85
  2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej     92
  2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego     106
  2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna     106
  2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej     111
  2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się     120
  2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej     125
  2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu     125
  2.3.2. Autonomia jako wyznacznik nowoczesnej organizacji szkolnej     129
  2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej     140
  Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną     148
  3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą     148
  3.1.1. Kierowanie a zarządzanie     148
  3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną     155
  3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler     164
  3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej     173
  3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły     173
  3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły     181
  3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły     189
  Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną     199
  4.1. Organizacja badań własnych     199
  4.1.1. Przebieg badań     199
  4.1.2. Dobór próby badawczej     199
  4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska     200
  4.2. Strategia badawcza     207
  4.2.1. Model badań własnych     207
  4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych     209
  4.3. Aspekty sukcesu zarządzania     210
  4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły     210
  4.3.2. Wybrane aspekty sprawności organizacyjnej dyrektora szkoły     220
  4.3.3. Efektywność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół     231
  4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły     236
  Zakończenie     247
  Spis tabel     255
  Spis rysunków     257
  Spis wykresów     259
  Bibliografia     261
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia