Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

-20%

Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

55,20  69,00

Format: pdf

55,2069,00

cena zawiera podatek VAT

Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych zmian w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności. Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić. Autor tej książki praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100 organizacji proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do badania organizacji. Przede wszystkim zaś co jest ewenementem pierwszą klasyfikację modeli mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić. Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie. W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak: proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin, badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych, najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników, metody tworzenia wybranych testów psychologicznych. Nie chodzi tu o kolejną metodę pod chwytliwą nazwą ta książka jest podręcznikiem dla wymagającego czytelnika, który przeszedł już przez fazę gadżetów i szuka solidnej wiedzy osadzonej w badaniach i w praktyce. Jest lekturą obowiązkową dla konsultantów i trenerów zarządzania oraz wartościową pozycją dla menedżerów organizacji, w których mogą występować patologie.


Liczba stron324
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5298-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O autorze     11
  Podziękowania     13
  Przedmowa     15
  Część I. Podstawy diagnozowania     21
  1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji     23
  Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy     28
  Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji     33
  Specyfika diagnozy psychologicznej     36
  Rodzaje konstruktów     37
  Podsumowanie     41
  2. Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii organizacyjnych     43
  Systematyka patologii     48
  Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji     51
  Podsumowanie     62
  3. Cztery perspektywy widzenia organizacji     64
  Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej     70
  Specyfika rozwoju organizacyjnego     70
  Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach     71
  Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy     74
  Kręgi konstruktów organizacyjnych     75
  Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania     86
  Podsumowanie     86
  4. A natomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi     87
  Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć     91
  Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników     94
  Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace     98
  Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie     100
  Zarządzanie kompetencjami     102
  Podsumowanie     104
  5. Strategiczny kontekst diagnozy     105
  Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne     110
  Typologia strategiczna organizacji     113
  Podsumowanie     119
  Część II. Proces i narzędzia diagnozy     121
  6. Etapy procesu diagnozy     123
  Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy     128
  Faza druga: diagnozowanie     136
  Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym     140
  Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych     140
  Prezentacje     145
  Autodiagnoza     146
  Podsumowanie     146
  7. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji     148
  Co to są mapy poznawcze?     154
  Po co badać mapy poznawcze?     157
  Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych     158
  Problemy związane z pomiarem     160
  Prowadzenie wywiadów     161
  Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika     165
  Analiza struktury map poznawczych     172
  Interpretacja wyników     175
  Podsumowanie     177
  8. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji     178
  Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych     184
  Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy     187
  Rodzaje wywiadów     191
  Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem tej techniki     203
  Podsumowanie     205
  9. Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych     206
  Istota i cele badania kwestionariuszowego     210
  Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej     211
  Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji     220
  Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji     225
  Pułapka operacjonalizacji     231
  Podsumowanie     232
  10. Obserwacja i techniki symulacyjne     233
  Obserwacja interakcji     238
  Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych     241
  Analiza danych werbalnych     246
  Mapowanie owalami     249
  Podsumowanie     251
  11. Analiza dokumentów     252
  Analiza dokumentów finansowych     257
  Analiza statutu     266
  Analiza stron internetowych     270
  Podsumowanie     277
  12. W stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu     278
  Konsekwencje diagnozy     281
  Program na dziś     284
  Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu?     286
  Możliwe działania interwencyjne     287
  Podsumowanie     289
  Dodatek. Zadania do przemyślenia     291
  Literatura cytowana     297
  Indeks     319
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia