Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

-20%

Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

55,20  69,00

Format: pdf

55,2069,00

cena zawiera podatek VAT

Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych zmian w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności. Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić. Autor tej książki praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100 organizacji proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do badania organizacji. Przede wszystkim zaś co jest ewenementem pierwszą klasyfikację modeli mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić. Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie. W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak: proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin, badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych, najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników, metody tworzenia wybranych testów psychologicznych. Nie chodzi tu o kolejną metodę pod chwytliwą nazwą ta książka jest podręcznikiem dla wymagającego czytelnika, który przeszedł już przez fazę gadżetów i szuka solidnej wiedzy osadzonej w badaniach i w praktyce. Jest lekturą obowiązkową dla konsultantów i trenerów zarządzania oraz wartościową pozycją dla menedżerów organizacji, w których mogą występować patologie.


Liczba stron324
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5298-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O autorze    11
  Podziękowania    13
  Przedmowa    15
  Część I. Podstawy diagnozowania    21
  1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji    23
  Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy    28
  Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji    33
  Specyfika diagnozy psychologicznej    36
  Rodzaje konstruktów    37
  Podsumowanie    41
  2. Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii organizacyjnych    43
  Systematyka patologii    48
  Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji    51
  Podsumowanie    62
  3. Cztery perspektywy widzenia organizacji    64
  Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej    70
  Specyfika rozwoju organizacyjnego    70
  Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach    71
  Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy    74
  Kręgi konstruktów organizacyjnych    75
  Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania    86
  Podsumowanie    86
  4. A natomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi    87
  Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć    91
  Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników    94
  Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace    98
  Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie    100
  Zarządzanie kompetencjami    102
  Podsumowanie    104
  5. Strategiczny kontekst diagnozy    105
  Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne    110
  Typologia strategiczna organizacji    113
  Podsumowanie    119
  Część II. Proces i narzędzia diagnozy    121
  6. Etapy procesu diagnozy    123
  Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy    128
  Faza druga: diagnozowanie    136
  Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym    140
  Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych    140
  Prezentacje    145
  Autodiagnoza    146
  Podsumowanie    146
  7. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji    148
  Co to są mapy poznawcze?    154
  Po co badać mapy poznawcze?    157
  Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych    158
  Problemy związane z pomiarem    160
  Prowadzenie wywiadów    161
  Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika    165
  Analiza struktury map poznawczych    172
  Interpretacja wyników    175
  Podsumowanie    177
  8. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji    178
  Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych    184
  Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy    187
  Rodzaje wywiadów    191
  Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem tej techniki    203
  Podsumowanie    205
  9. Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych    206
  Istota i cele badania kwestionariuszowego    210
  Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej    211
  Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji    220
  Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji    225
  Pułapka operacjonalizacji    231
  Podsumowanie    232
  10. Obserwacja i techniki symulacyjne    233
  Obserwacja interakcji    238
  Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych    241
  Analiza danych werbalnych    246
  Mapowanie owalami    249
  Podsumowanie    251
  11. Analiza dokumentów    252
  Analiza dokumentów finansowych    257
  Analiza statutu    266
  Analiza stron internetowych    270
  Podsumowanie    277
  12. W stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu    278
  Konsekwencje diagnozy    281
  Program na dziś    284
  Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu?    286
  Możliwe działania interwencyjne    287
  Podsumowanie    289
  Dodatek. Zadania do przemyślenia    291
  Literatura cytowana    297
  Indeks    319
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia