Sztuka, rzemiosło, przemysł XIX i XX wiek. Zagadnienia konserwatorskie

-20%

Sztuka, rzemiosło, przemysł XIX i XX wiek. Zagadnienia konserwatorskie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,00  55,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

44,0055,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Na monografię składa się unikalny zbiór wypowiedzi odzwierciedlających nasz dzisiejszy sposób myślenia o ochronie dziedzictwa kulturowego z XIX i XX w. Artykuły umieszczone w tomie nie wyczerpują tej problematyki, są jednak zapisem przemyśleń i doświadczeń przedstawicieli środowiska konserwatorskiego − zarówno pracowników naukowo-badawczych, jak i konserwatorów-restauratorów działających w ramach instytucji państwowych oraz prywatnych pracowni.
Zróżnicowane pod względem formy opracowania obejmują bardzo szeroki tematycznie zakres. Wynika to z faktu, iż idea, która przyświecała twórcom książki, nie zakładała ograniczenia zagadnień do przykładowego materiału, techniki czy rodzaju obiektu, lecz skłaniała raczej do dostrzeżenia wspólnych dla omawianego okresu zjawisk. Był to czas, gdy szczególnie intensywnie zachodził proces przemian (od rękodzieła przez manufaktury do masowej produkcji przemysłowej) oraz intensywny rozwój nauk, które nie pozostawały bez wpływu na ówczesną sztukę i rzemiosło. Ogromna liczba patentów, technologii i nowych materiałów, jakie opracowano w XIX i XX w., zrewolucjonizował zarówno codzienne życie społeczeństw, jak i warsztaty twórcze artystów. Innowacje te często wiązały się z obniżeniem jakości materiałów, mimo to znalazły szerokie zastosowanie. Świadczą o tym dzieła sztuki i inne obiekty zgromadzone w archiwach, bibliotekach, muzeach czy zbiorach prywatnych.
Duża część spuścizny materialnej owego okresu skazana jest na szybko postępujące procesy destrukcyjne. Zjawisko to, a co za tym idzie, także potrzebę szukania rozwiązań, by mu przeciwdziałać, coraz wyraźniej dostrzegają opiekunowie i konserwatorzy zbiorów. Potwierdza to szeroki odzew, z jakim spotkała się konferencja „Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku – konserwacja i restauracja”, zorganizowana przez Zakład Konserwacji Papieru i Skóry UMK w Toruniu, w dniach od 18 do 19 października 2012 r. Spotkanie to i prezentowane na nim referaty stały się bezpośrednią inspiracją do powstania niniejszej publikacji, rozbudowano ją jednak o dodatkowe artykuły, dobrze wpisujące się w szersze ujęcie tematu.


Liczba stron412
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3478-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp – Dariusz Markowski /    9
  Introduction – Dariusz Markowski /    11
  Elżbieta Basiul, Jarosław Rogóż
  Próba określenia autentyczności obrazu pt. Nicea, przypisywanego J. K. Ajwazowskiemu na podstawie badań techniki, technologii oraz stanu zachowania dzieła malarskiego /    13
  Jolanta Czuczko
  Różnorodność podłoży papierowych: integralna część warsztatu artysty w XIX i XX wieku /    29
  Ewa Doleżyńska-Sewerniak
  Wstępne badania podłoży w malarstwie olejnym Józefa Szermentowskiego (1833−1876) /    45
  Anna Dymarek, Tomasz Kozielec
  Ocena stanu zachowania zbioru fotografii autorstwa Alojzego Czarneckiego z Archiwum Państwowego w Toruniu /    69
  Lesia Dzendzeluk, Liubow Loda
  Metody konserwacji-restauracji oleodruków /    89
  Katarzyna Garczewska-Semka
  Sztambuchy – albumy romantyczne na przykładzie Marii Wodzińskiej i Zofii Ossolińskiej /    97
  Nel Jastrzębiowska, Ewelina Bisaga, Dorota Dobrowolska, Mirosław Maciaszczyk
  Konserwacja waliz w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu /    105
  Dorota Jutrzenka-Supryn, Ludmiła Czajkowska-Wagner
  Henryk Nitschmann – elbląski polonofil. Spuścizna pisarza w zbiorach Biblioteki Elbląskiej – badania techniki wykonania, ocena stanu zachowania i realizacja projektu konserwacji – restauracji zbioru korespondencji i materiałów prasowych /    115
  Sławomir A. Kamiński
  Obrazy kaligraficzne Aleksandra Kobzdeja w świetle prac i badań prowadzonych przy cyklu Pejzaże abstrakcyjne /    131
  Joanna Karbowska-Berent, Joanna Jarmiłko, Jolanta Czuczko
  Bliżej prawdy o foksingu? /    145
  Tomasz Kozielec
  Autochromy – kolorowe fotografie na szkle – zagadnienia technologiczne i konserwatorskie /157
  Regina Kozik
  Obrazy olejne na tekturze. Główne problemy opieki konserwatorskiej nad zbiorem prac studenckich z lat 1851−1960 z Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie /    173
  Zofia Maniakowska-Jazownik
  Papier ulotny, papier wartościowy, obraz na papierze – jakość, funkcja, masowość w dziełach sztuki /    183
  Dariusz Markowski
  Sztuka nowoczesna, kogo to obchodzi? /    197
  Dorota Okrągła
  Niezbędny drobiazg. Materiały i techniki stosowane w produkcji wachlarzy oraz problemy związane z ich konserwacją i przechowywaniem /    215
  Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna A. Cybulska, Tomasz Kozielec
  Zagadnienia techniczne i konserwatorskie na wybranych przykładach współczesnych obrazów na podobraziach tekturowych /    231
  Sylwia Popławska, Izabela Zając
  Nietypowe wykorzystanie technologii XIX-wiecznego albumu na przykładzie artystycznego Zielnika Elizy Orzeszkowej /    257
  Małgorzata Pronobis-Gajdzis
  Obiekty kolekcjonerskie i antykwaryczne w rękach konserwatora zabytków /    267
  Halina Rosa
  Zniszczenia XIX-wiecznych skór garbowanych roślinnie oraz tradycyjne i nowe środki w zabiegach ich stabilizacji /    277
  Magdalena Sitkiewicz
  Analiza wybranych aspektów technologii i techniki malarskiej czterech portretów autorstwa Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Narodowego we Wrocławiu /    295
  Dariusz Subocz
  Prasy do złoceń w zbiorach Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie. Przyczynek do rozważań o wpływie rozwoju technologii na wygląd XIX- i XX-wiecznych opraw książek /    309
  Monika Supruniuk
  Poruszyć przeszłość. Konserwacja i restauracja filmu w okresie jego cyfrowej transformacji /    317
  Aleksandra Szalla-Kleemann
  Program konserwacji i kompleksowego zabezpieczenia unikatowych zbiorów specjalnych i czasopism XIX- i XX-wiecznych ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej w ramach projektu „Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa” /    335
  Mirosław Wachowiak
  Okres symboliczny w twórczości Józefa Pankiewicza – zagadnienia warsztatowe /    353
  Magdalena Wiercińska
  XX-wieczne archiwalia jako obiekty „multitechnologiczne”. Problemy konserwatorskie kilku wybranych jednostek z zasobu Archiwum Akt Nowych w Warszawie /    365
  Karolina Witkowska, Jadwiga W. Łukaszewicz
  XIX-wieczne materiały budowlane i ich wpływ na efektywność działań konserwatorskich /373
  Zofia Wyszomirska-Noga
  Zastosowanie funori w konserwacji sztuki współczesnej, na przykładzie konserwacji obrazu-tapety wykonanego przez Damiena Hirsta /    389
  Karolina Zych, Marzenna Ciechańska
  To, czego Europa zapragnie – czyli bogactwo technik, materiałów i treści w formie eksportowego orientalnego albumu fotograficznego. Wybrane problemy konserwatorskie /    401
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia