Książka traktuje o „Arabskiej Wiośnie”, historycznych i współczesnych relacjach Polaków z mieszkańcami Bliskiego Wschodu, prawie i bioetyce muzułmańskiej, arabskich społecznościach i muzułmańskich mniejszościach w Europie Zachodniej oraz w rosyjskojęzycznym kręgu kulturowym.
Z jednej strony tradycjonalizm widoczny jest w życiu społecznym na Bliskim Wschodzie. Z drugiej – Arabowie chętnie korzystają z obcych wynalazków: anten satelitarnych, telefonów komórkowych, smartfonów i tabletów, zaś młodzież arabska ogląda zachodnie seriale i słucha zachodniej muzyki. Właśnie młodzież była siłą napędową „Arabskiej Wiosny”, która wybuchła na Bliskim Wschodzie w 2011 roku. Wielu europejskich komentatorów widziało w niej wyraźne opowiedzenie się arabskich społeczeństw po stronie nowoczesności. Szybko jednak nastąpił zwrot ku tradycji. Ujawnili się fundamentaliści różnej proweniencji, którzy pogłębili destabilizację regionu. Napięcie między tym, co religijne i świeckie, dawne i nowe, rdzenne i zapożyczone ujawniło się z całą mocą. W Europie odżyły dawne lęki przed islamem. Nasiliła się więc potrzeba mówienia o muzułmanach w sposób spokojny i merytoryczny.


Rok wydania2016
Liczba stron238
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-167-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    7
  
  HISTORIA
  GEORGE NARIMANISHVILI, Ilghazi the Star of Religion. The Victorious Muslim General Defeated by Georgian King David the Builder    15
  IURII CHAINSKYI, Z historii rywalizacji polsko-radzieckiej. Warunki prowadzenia akcji prometejskiej w Turcji w latach 1921–1932    24
  BARTOSZ WRÓBLEWSKI, Wpływ Johna Bagota Glubba na polityczną strategię Brytyjczyków w Lewancie    35
  
  GOSPODARKA I POLITYKA
  MICHAŁ KOZICKI, Railway development in Saudi Arabia    47
  MARTA RODZIEWICZ, Proces demokratyzacji państw Bliskiego Wschodu za kadencji George’a W. Busha    57
  MARTA HOFFMANN, Znaczenie idei taksim dla Turków zamieszkujących Cypr. Analiza konstruktywistyczna    71
  
  PRAWO
  ZUZANNA ONISZCZUK-GAIK, Kto ma prawo do praw człowieka? Prezentacja muzułmańskiego punktu widzenia na przykładzie dwóch międzynarodowych deklaracji    85
  ELŻBIETA DEJA, Tymczasowość, która trwa – działalność UNWRA na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem Strefy Gazy    95
  MIROSŁAW TWARDOWSKI, Debata nad statusem ontycznym embrionu i płodu ludzkiego we współczesnej bioetyce muzułmańskiej    108
  MARCIN GUDAJCZYK, Rada Konsultacyjna w Królestwie Arabii Saudyjskiej    119
  
  ARABSKA WIOSNA
  MARCIN SZYDZISZ, Sprawa palestyńska a Arabska Wiosna    135
  NATALIA ŁUKASIEWICZ, Turystyka w niepewnych czasach. Relacja z wyjazdu do Kairu w dniach 23 marca–5 kwietnia 2014 roku    145
  
  MUZUŁMAŃSKIE MNIEJSZOŚCI
  MARTA WIDY-BEHIESSE, Beurżuazja i muzułmańska klasa średnia w Europie Zachodniej    169
  IZABELA KOŃCZAK, Muzułmańskie organizacje polityczne w Rosji    182
  ANDRZEJ STOPCZYŃSKI, Rozwój edukacji muzułmańskiej w Kazaniu. Historia, tendencje, perspektywy    193
  
  SPOŁECZEŃSTWO
  KATARZYNA GRABOWSKA, SYLWIA MATUSIAK, Wizerunek muzułmanina w Polsce i na świecie – próba porównania    205
  JUSTYNA LANGOWSKA, Działania polskiej dyplomacji kulturalnej na Bliskim Wschodzie    223
  
  Noty o autorach    237
RozwińZwiń