POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka traktuje o „Arabskiej Wiośnie”, historycznych i współczesnych relacjach Polaków z mieszkańcami Bliskiego Wschodu, prawie i bioetyce muzułmańskiej, arabskich społecznościach i muzułmańskich mniejszościach w Europie Zachodniej oraz w rosyjskojęzycznym kręgu kulturowym.
Z jednej strony tradycjonalizm widoczny jest w życiu społecznym na Bliskim Wschodzie. Z drugiej – Arabowie chętnie korzystają z obcych wynalazków: anten satelitarnych, telefonów komórkowych, smartfonów i tabletów, zaś młodzież arabska ogląda zachodnie seriale i słucha zachodniej muzyki. Właśnie młodzież była siłą napędową „Arabskiej Wiosny”, która wybuchła na Bliskim Wschodzie w 2011 roku. Wielu europejskich komentatorów widziało w niej wyraźne opowiedzenie się arabskich społeczeństw po stronie nowoczesności. Szybko jednak nastąpił zwrot ku tradycji. Ujawnili się fundamentaliści różnej proweniencji, którzy pogłębili destabilizację regionu. Napięcie między tym, co religijne i świeckie, dawne i nowe, rdzenne i zapożyczone ujawniło się z całą mocą. W Europie odżyły dawne lęki przed islamem. Nasiliła się więc potrzeba mówienia o muzułmanach w sposób spokojny i merytoryczny.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 238 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-167-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 7 |
HISTORIA | |
GEORGE NARIMANISHVILI, Ilghazi the Star of Religion. The Victorious Muslim General Defeated by Georgian King David the Builder | 15 |
IURII CHAINSKYI, Z historii rywalizacji polsko-radzieckiej. Warunki prowadzenia akcji prometejskiej w Turcji w latach 1921–1932 | 24 |
BARTOSZ WRÓBLEWSKI, Wpływ Johna Bagota Glubba na polityczną strategię Brytyjczyków w Lewancie | 35 |
GOSPODARKA I POLITYKA | |
MICHAŁ KOZICKI, Railway development in Saudi Arabia | 47 |
MARTA RODZIEWICZ, Proces demokratyzacji państw Bliskiego Wschodu za kadencji George’a W. Busha | 57 |
MARTA HOFFMANN, Znaczenie idei taksim dla Turków zamieszkujących Cypr. Analiza konstruktywistyczna | 71 |
PRAWO | |
ZUZANNA ONISZCZUK-GAIK, Kto ma prawo do praw człowieka? Prezentacja muzułmańskiego punktu widzenia na przykładzie dwóch międzynarodowych deklaracji | 85 |
ELŻBIETA DEJA, Tymczasowość, która trwa – działalność UNWRA na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem Strefy Gazy | 95 |
MIROSŁAW TWARDOWSKI, Debata nad statusem ontycznym embrionu i płodu ludzkiego we współczesnej bioetyce muzułmańskiej | 108 |
MARCIN GUDAJCZYK, Rada Konsultacyjna w Królestwie Arabii Saudyjskiej | 119 |
ARABSKA WIOSNA | |
MARCIN SZYDZISZ, Sprawa palestyńska a Arabska Wiosna | 135 |
NATALIA ŁUKASIEWICZ, Turystyka w niepewnych czasach. Relacja z wyjazdu do Kairu w dniach 23 marca–5 kwietnia 2014 roku | 145 |
MUZUŁMAŃSKIE MNIEJSZOŚCI | |
MARTA WIDY-BEHIESSE, Beurżuazja i muzułmańska klasa średnia w Europie Zachodniej | 169 |
IZABELA KOŃCZAK, Muzułmańskie organizacje polityczne w Rosji | 182 |
ANDRZEJ STOPCZYŃSKI, Rozwój edukacji muzułmańskiej w Kazaniu. Historia, tendencje, perspektywy | 193 |
SPOŁECZEŃSTWO | |
KATARZYNA GRABOWSKA, SYLWIA MATUSIAK, Wizerunek muzułmanina w Polsce i na świecie – próba porównania | 205 |
JUSTYNA LANGOWSKA, Działania polskiej dyplomacji kulturalnej na Bliskim Wschodzie | 223 |
Noty o autorach | 237 |