W kręgu apokryfów

-25%

W kręgu apokryfów

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

34,50  46,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 46,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


34,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Apokryfy właściwe, czyli dzieła starożytności żydowskiej i chrześcijańskiej związane z treściami kanonu biblijnego, na trwałe wpisały się w kulturę europejską. Literatura polska, podobnie jak inne literatury narodowe, odnosząc się do dziedzictwa biblijnego, prowadzi z nim rodzaj dialogu, który nazwać można apokryfizowaniem. W kręgu apokryfów to propozycja lektury utworów literackich, głównie polskich, pod kątem ich potencjału apokryficznego. Jest to też książka, w której znajdujemy teoretyczne refleksje na temat obecności apokryfu i zjawiska apokryfizowania w literaturze dawnej i współczesnej.


Rok wydania2015
Liczba stron488
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-311-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Edward Jakiel, Janusz Mosakowski)    9
  
  W teoretycznej refleksji    13
  
  Wiesława Tomaszewska CR. Współczesny apokryf literacki: problem tożsamości gatunku    15
  Maciej Michalski. Etyka apokryfu    33
  Maciej Dajnowski. ‘Apokryf’ – kilka słów o przygodach terminu w lemologii polskiej    41
  Piotr Włodyga OSB. Wymiar hermeneutyczny apokryfów    57
  
  Z dziejów literatury polskiej    73
  
  Leszek Teusz. Paralele dwóch świętych Józefów Starego i Nowego Testamentu… (1749) Jana Kajetana Bernarda Jabłonowskiego a wcześniejsze literackie interpretacje historii Józefa egipskiego w literaturze polskiej    75
  Ireneusz Szczukowski. Między dogmatem, pobożnością a uobecnieniem. O człowieczeństwie i ciele Chrystusa w staropolskich narracjach apokryficznych    93
  Dorota Rojszczak-Robińska. Od podobieństwa do pokrewieństwa. Zarys monografii o relacjach między staropolskimi narracjami biblijno-apokryficznymi    107
  Dorota Kulczycka. Apokryfy w twórczości Ignacego Hołowińskiego    117
  Roksana Blech. Bolesław Prus czyta Ernesta Renana    137
  Ks. Marek Starowieyski. Quo vadis i apokryfy    153
  Janusz Mosakowski. Treści apokryficzne w Wysłańcu Andrzeja Niemojewskiego    167
  Piotr Polaszek. Ignacy Radliński – badacz polskich apokryfów z początku XX w.    185
  Paulina Orczykowska. Echa apokryficznych narracji o Marii Magdalenie w powieści Gustawa Daniłowskiego Marja Magdalena    197
  Edward Jakiel. O Niewiastach ewangelicznych Józefa Jankowskiego    209
  Piotr Millati. Schulzowskie apokryfy. Wokół postaci Jakuba i Józefa    227
  Katarzyna Jarosińska-Buriak. Maryja, anioł i Słowo – o spotkaniu chrześcijaństwa, judaizmu i tradycji apokryfów w wybranych utworach Pieśni o moim Chrystusie i Hymnów Maryjnych Romana Brandstaettera    239
  Joanna Dembińska-Pawelec. Literacki apokryf. O Hymnie o Perle Czesława Miłosza    261
  Zbigniew Kaźmierczyk. Apokryficzne wiersze Czesława Miłosza    277
  Ks. Grzegorz Głąb. Pożegnanie w Ostii Leszka Proroka jako para-apokryf. Rekonesans badawczy    287
  Zbigniew Chojnowski. Apokryficzne inspiracje w Dialogach z Tomaszem Andrzeja Sulimy-Suryna    301
  Krzysztof Korotkich. Wielki Testament. O wyobraźni apokryficznej Edwarda Stachury    315
  Ks. Stefan Radziszewski. Raport w sprawie Judasza (Janiny Hertz słowo w obronie apostoła)    327
  Aleksandra Reimann (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). „Co stało się z Barabaszem?” Od pytania w wierszu Domysły na temat Barabasza Zbigniewa Herberta do odpowiedzi w piosence Kara Barabasza Jacka Kaczmarskiego    349
  Maria Jolanta Olszewska. Wobec tradycji, czyli refleksje na temat narracji apokryficznych. Wokół Według niej Macieja Nawariaka i nie tylko    365
  Karol Chojnowski. Miasta pod skałą Marka S. Huberatha jako anty-apokryf    387
  Romuald Jabłoński. Wniebowzięcie Maryi we współczesnej liryce polskiej    401
  
  Z literatur obcych    411
  
  Olga Pańkowa. Motyw Matki Boskiej w wybranych tekstach literatury apokryficznej    413
  Dorota Varnai. Apokalipsa w Apokryfie Jánosa Pilinszky’ego    423
  
  Apokryf a język    433
  
  Ewa Rogowska-Cybulska. Motyw Adama i Ewy w etymologiach ludowych polskich toponimów    435
  Mirosława Wronkowska-Dimitrowa. Wątki apokryficzne w utworach religijnych jako elementy uzupełniające lub/i komentujące treści biblijne    447
  Aneta Lewińska. Opowieści apokryficzne, żywoty świętych i inne powiastki nabożne w elementarzach z XIX w.    457
  
  Appendix. William Wolkowski. The Gospels: The Spirit And The Letter. Chirographic and semiotic studies    467
  
  Indeks osobowy    473
RozwińZwiń