EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA: Śpiew jako wartość osobowa dziecka. T. 1: Stałość i zmienność rozwoju myśli naukowej przełomu XX i XXI wiekuRozdział: 07 Próba syntezy wyników badań diagnostycznych
Publikacja jest monografią pedagogiczną. Składa się z dwóch części obejmujących osiem rozdziałów. Część pierwszą teoretyczną stanowią trzy rozdziały pracy, pozostałych pięć obejmuje całokształt badań empirycznych w postaci założeń metodologicznych, prezentacji wyników badań, ich analizę i wnioski. Praca ukazuje śpiew i kształcenie głosu dziecka w świetle wartości osobowych. Autorka w pierwszej teoretycznej części pracy odwołuje się do odległych czasowo badań nad głosem dziecięcym i źródeł mało znanej literatury polskiej i zagranicznej. Praca w tym ujęciu nabiera cech historyczności, rozległej penetracji teoretycznej problematyki badań. Przytoczone w pracy poglądy badaczy poddane zostały ocenie i analizie porównawczej. W zamieszczonych rozważaniach niniejszej pracy doszukać się można cech stałych, ale i zmiennych, które ukazane zostały głównie w poglądach na proces rozwoju i kształcenia wokalnego dzieci, weryfikacji nowej metody nauczania śpiewu: "metody heurystycznej", właściwego przygotowania studentów do ról nauczycielskich w świetle wartości i wartościowania, zadań uczelni artystycznych w kreowaniu postaw twórczych studentów. Część teoretyczną dopełniają wyniki badań diagnostycznych i komparatystycznych dzieci i studentów w części drugiej pracy. Proponowana metoda oparta na procesach twórczych kierowana jest głównie do uczniów klas I–III, pomimo to jednak pewne jej elementy mogą być realizowane w środowiskach rodzinnych przez rodziców i opiekunów, na zajęciach umuzykalniających i rytmiki w przedszkolu, w placówkach oświatowych, a także w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Z założeniami metody i jej skutecznością dydaktyczno-wychowawczą powinni być zapoznani studenci edukacji muzycznej, zintegrowanego nauczania, wychowania przedszkolnego, pedagodzy klas specjalnych oraz wychowawcy ośrodków dla dzieci niepełnosprawnych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-723-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Rozdział pierwszy | |
Wartości w edukacji muzycznej — wprowadzenie w problematykę badań / | 15 |
Edukacja muzyczna w świetle wybranych wartości i wartościowania / | 15 |
Wartości w muzycznej (wokalnej) edukacji akademickiej / | 24 |
Aksjologia relacji interpersonalnych w kształceniu studentów / | 32 |
Rozdział drugi | |
Przegląd głównych stanowisk, teorii naukowych polskich i zagranicznych omawiających rozwój możliwości głosowych dziecka / | 37 |
Okresy i cechy charakterystyczne rozwoju muzycznego oraz wokalnego dziecka / | 37 |
• Cechy rozwoju głosu dziecka i współczynniki uzdolnienia muzycznego we wczesnym dzieciństwie / | 39 |
• Cechy rozwoju głosu dziecka i współczynniki uzdolnienia muzycznego w okresie przedszkolnym / | 43 |
• Cechy rozwoju głosu dziecka i predyspozycji muzycznych w wieku wczesnoszkolnym / | 48 |
Pedagogiczne aspekty kształcenia aparatu wokalnego dziecka / | 50 |
Problemy niezbadane z pedagogicznego punktu widzenia / | 53 |
Rozdział trzeci | |
Pedagogiczne i psychologiczne uwarunkowania pracy narządów głosowych dziecka / | 59 |
Narządy fonacyjne i budowa aparatu głosowego dziecka / | 59 |
• Przebieg procesów wydobywania się dźwięków mowy i śpiewu / | 60 |
• Teorie tworzenia dźwięku / | 63 |
Charakterystyka psychologiczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym / | 65 |
Rozwój zdolności muzycznych — przegląd literatury związanej z badanym problemem / | 72 |
Podsumowanie / | 76 |
Rozdział czwarty | |
Metodologiczne podstawy badań własnych / | 79 |
Cel pracy i przedmiot badań własnych / | 79 |
Problemy badawcze / | 80 |
Hipotezy / | 81 |
Dobór, układ i pomiar zmiennych oraz ich wskaźników / | 82 |
Kierunki i fazy badań / | 86 |
Metody, techniki i narzędzia badawcze / | 90 |
Zasięg badań / | 99 |
• Zasięg osobowy badań (ocena reprezentatywności zbioru) / | 100 |
• Zasięg terytorialny (z uzasadnieniem celowości wyboru środowiska badawczego) / | 101 |
Podsumowanie / | 102 |
Rozdział piąty | |
Założenia dydaktyczne i teoretyczne heurystycznej metody śpiewu / | 105 |
Przegląd i krótka charakterystyka wybranych metod nauczania muzyki stosowanych w szkolnictwie ogólnokształcącym / | 105 |
Opis przebiegu procesu dydaktycznego i założeń heurystycznej metody śpiewu / | 109 |
Analiza treści programowych: śpiew i ćwiczenia mowy — muzyka klas I—III / | 112 |
Ramowy rozkład materiału dydaktycznego przy zastosowaniu heurystycznej metody śpiewu / | 114 |
Uwagi i założenia heurystycznej metody śpiewu w naturalnym eksperymencie pedagogicznym / | 115 |
Podsumowanie / | 120 |
Rozdział szósty | |
Analiza statystyczna uzyskanych wyników badań oraz ich interpretacja / | 123 |
Wyniki badań w zakresie merytorycznego i metodycznego przygotowania studentów do pracy zawodowej / | 123 |
Możliwości wokalne i muzyczne dziecka w świetle przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników naturalnego eksperymentu pedagogicznego (pomiar dydaktyczny) / | 131 |
Zastosowanie i analiza porównawcza wyników badań Testem inteligencji muzycznej H.D. Winga / | 149 |
Współzależność pomiędzy Testem inteligencji muzycznej H.D. Winga a Krótką skalą inteligencji M . Choynowskiego / | 153 |
Charakterystyka zainteresowań muzycznych uczniów / | 155 |
Zestawienie i analiza wyników badań środowiska szkolnego i domowego uczniów / | 158 |
Rozdział siódmy | |
Próba syntezy wyników badań diagnostycznych / | 163 |
Interpretacja i uogólnienie wyników / | 163 |
Weryfikacja hipotez / | 170 |
Wnioski i postulaty / | 176 |
Rozdział ósmy | |
Prezentacja wyników badań komparatystycznych studentów oraz uczniów w świetle wartości osobowych / | 181 |
Obecność wartości osobowych w kształceniu wokalnym studentów — badania jakościowe / | 181 |
Badania porównawcze możliwości wokalnych uczniów klas I—III / | 185 |
Weryfikacja hipotez badań komparatystycznych / | 190 |
Refleksje końcowe w odniesieniu do przeprowadzonych badań i współczesnej praktyki edukacyjnej / | 191 |
Zakończenie / | 195 |
Bibliografia / | 203 |
Indeks osobowy / | 211 |
Summary / | 215 |
Peзюзмe / | 216 |