INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Terencjusz – podstawowa lektura szkolna całej starożytności, średniowiecza, odrodzenia; źródło inspiracji dla komedii chrześcijańskiej, teatrów konwiktowych, dramy mieszczańskiej; wzór eleganckiej łaciny jej kolokwialnym rejestrze; skarbnica sentencji…
Terencjusz stał się tak popularny, że przestał interesować badaczy, wydawało się bowiem, że nie można już nic powiedzieć, co nie zostałoby powiedziane wcześniej
A jednak ostatnie dwie dekady przyniosły prawdziwy renesans w badaniach nad tym poetą, a w konsekwencji nowe, niekiedy zaskakujące odczytanie jego komedii. Nawet skąpe informacje o życiu i walce o scenę zyskały w tym świetle odmienne niż dotąd oblicze. Oddawana do rąk czytelnika monografia stara się zaprezentować całe to spektrum interpretacji wraz z propozycjami autorki.
Terencjusza najbardziej interesuje człowiek, jego osobowość, charakter, zalety i przywary, ale także reakcje na uwikłanie w codzienne i niecodzienne problemy. Nie bez powodu mówi się, że każda ze sztuk to wnikliwe studium psychologiczne. Dlatego monografia najwięcej miejsca poświęca temu właśnie zagadnieniu.
Stara się także pokazać, że Terencjusz nawet nie próbuje konkurować ze swoim poprzednikiem – Plautem, nie pociąga go powielanie schematów fabularnych, a jedynie ich przetwarzanie. Wyraźnie widać, że nie chce naśladować, przeciwnie – ucieka od ustanowionego przez Plauta wzorca, szukając dla siebie nowych, bo zmodyfikowanych, form zgranych już motywów.
Monografia weryfikuje także dotychczasowe ustalenia w dziedzinie języka i metryki. Podkreśla, że sztuki Terencjusza pełne są barwnej metaforyki, nie stronią od obscenicznych skojarzeń, postaci nie mówią tak samo, a wykorzystane metra w specyficzny sposób wspierają fabułę oraz wzmacniają wizerunki bohaterów.
Nowa monografia to nowe oblicze Terencjusza.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 572 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-941-6661-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz autorów, dzieł i skrótów/ | 9 |
Przedmowa / | 19 |
Część I. Wokół Terencjusza | |
Rozdział 1. Terencjusz – enigmatyczny poeta / | 27 |
Vita Terentii (Żywot Terencjusza) / | 28 |
Datacje / | 29 |
Personalia / | 32 |
Wpływowi przyjaciele / | 35 |
Nieżyczliwy stary poeta i polemika w prologach / | 40 |
Sześć komedii i ich didaskalia / | 50 |
Rozdział 2. Od oryginału do przekładu / | 57 |
Manuskrypty / | 58 |
Podział na akty i sceny / | 62 |
Świadectwa starożytnych, komentarze, scholia / | 65 |
Wydawcy / | 74 |
Terencjusz w Polsce / | 75 |
Część II. Fabuła | |
Rozdział 1. Dziewczyna z andros (andria) / | 87 |
Akt I–V / 88–106 | |
Nic nie jest takie, jak się wydaje / | 107 |
Rozdział 2. Za karę (heauton timorumenos) / | 111 |
Akt I–V / 114–128 | |
„Ludzie lepiej widzą cudze sprawy niż swoje własne” / | 129 |
Rozdział 3. Eunuch (eunuchus) / | 131 |
Akt I–V / 133–148 | |
Zabawa ponad wszystko / | 148 |
Rozdział 4. Pasożyt formion (phormio) / | 155 |
Akt I–V / 156–170 | |
Pomocny przyjaciel i pieniądze / | 171 |
Rozdział 5. Teściowa (hecyra) / | 175 |
Akt I–V / 178–190 | |
Komedia na krzywdzie zbudowana / | 190 |
Między amor a pietas / | 192 |
Suspens i gra z odbiorcą / | 194 |
Rozdział 6. Bracia (adelphoe) / | 197 |
Akt I–V / 199–213 | |
Rusticitas kontra urbanitas albo Katon i filhellenowie / | 214 |
Część III. Bohaterowie | |
Rozdział 1. Starzec (senex) / | 225 |
Dziewczyna z Andros (Simon, Chremes, Kriton, Faniasz) / | 226 |
Za karę (Chremes, Menedem, Faniasz, Simus, Kriton, Fanokrates, Archonides) / | 234 |
Eunuch (Ojciec, Archidemides) / | 240 |
Pasożyt Formion (Demifon, Chremes vel Stilpon, Kratinus, Hegion, Kriton) / | 241 |
Teściowa (Laches, Fidyp, Faniasz) / | 245 |
Bracia (Micjon, Demeasz, Hegion, Simul, Kratinus) / | 249 |
Podsumowanie / | 256 |
Rozdział 2. Młodzieniec (adulescens) / | 259 |
Dziewczyna z Andros (Pamfil, Charinus, Fedriasz, Kliniasz, Nikeratus) / | 260 |
Za karę (Klitifon, Kliniasz) / 264\ | |
Eunuch (Fedriasz, Chereasz, Chremes, Antifon) / | 267 |
Pasożyt Formion (Antifon, Fedriasz) / | 275 |
Teściowa (Pamfil, Kallidemides) / | 278 |
Bracia (Eschinus, Ktezyfon) / | 282 |
Podsumowanie / | 285 |
Rozdział 3. Niewolnik (servus) / | 287 |
Dziewczyna z Andros (Dawus, Birriasz, Dromon, Sozjasz) / | 289 |
Za karę (Syrus, Dromon) / | 295 |
Eunuch (Parmenon, Sangasz, Dorus, Symalion, Syriskus, Donaks, Sannion, Diskus) / | 297 |
Pasożyt Formion (Dawus, Getas, Chłopiec, Midas, Niewolnik) / | 302 |
Teściowa (Parmenon, Sozjasz, Scirtus) / | 306 |
Bracia (Syrus, Getas, Parmenon, Dromon, Stefanion, Storaks) / | 309 |
Podsumowanie / | 313 |
Rozdział 4. Żona i matka (matrona) / | 317 |
Za karę (Sostrata) / | 318 |
Pasożyt Formion (Nauzystrata) / | 320 |
Teściowa (Sostrata, Myrrina) / | 321 |
Bracia (Sostrata) / | 324 |
Podsumowanie / | 325 |
Rozdział 5. Niewolnica (ancilla, anus, nutrix) / | 327 |
Dziewczyna z Andros (Myzja, Archylida, Lesbia, Kantara) / | 328 |
Za karę (Frygia, Piastunka) / | 330 |
Eunuch (Pytia, Doria, Sofrona) / | 331 |
Pasożyt Formion (Sofrona, Dorcja) / | 334 |
Teściowa (Syra, Niewolnice, Piastunka) / | 336 |
Bracia (Kantara, Frygia) / | 337 |
Podsumowanie / | 338 |
Rozdział 6. Ukochana, czyli panna (virgo) lub hetera (meretrix) / | 341 |
Dziewczyna z Andros (Glykerka, Chryzyda, Filumena) / | 342 |
Za karę (Antifila, Bakchida) / | 345 |
Eunuch (Pamfila, Taida) / | 349 |
Pasożyt Formion (Fania, Pamfila) / | 353 |
Teściowa (Filumena, Bakchida, Filota) / | 354 |
Bracia (Pamfila, Bakchida) / | 358 |
Podsumowanie / | 359 |
Rozdział 7. Typy zawodowe: żołnierz (miles), pasożyt (parasitus), stręczyciel (leno) / | 363 |
Eunuch (Trazon, Gnaton) / | 364 |
Pasożyt Formion (Formion, Dorion) / | 371 |
Bracia (Sannion) / | 377 |
Podsumowanie / | 378 |
Część IV. Motywy | |
Rozdział 1. Gwałt i rodzące się z niego dzieci / | 383 |
Rozdział 2. Rozpoznanie / | 393 |
Rozdział 3. Przebranie / | 401 |
Rozdział 4. Teatr w teatrze / | 407 |
Rozdział 5. Qui pro quo / | 417 |
Część V. Język i metryka | |
Rozdział 1. Elegancja i emocje / | 425 |
Formuły konwencjonalne / | 425 |
Kurtuazja / | 428 |
Zaklęcia / | 429 |
Emocje w języku / | 434 |
Rozdział 2. Figury retoryczne / | 437 |
Aliteracja / | 438 |
Paronomazja i inne współbrzmienia / | 438 |
Powtórzenia: anafora, epifora, chiazm / | 444 |
Zestawienia: gradatio, oksymoron, antyteza / | 446 |
Neologizmy / | 449 |
Rozdział 3. Świat w metaforach / | 453 |
Rozdział 4. Język a postać / | 465 |
Język a charakter postaci / | 465 |
Język a status społeczny, wiek i płeć / | 467 |
Onomastyka i żarty z imion / | 473 |
Rozdział 5. „Spoza palliaty” – greka, żargon prawny, parodia / | 477 |
Greka / | 477 |
Żargon prawny / | 480 |
Parodia / | 482 |
Rozdział 6. Brzydkie słowo / | 489 |
Inwektywa, groźba, przekleństwo / | 489 |
Eufemizmy, niedopowiedzenia i rożne obscena / | 493 |
Rozdział 7. Zagadnienia metryczne / | 497 |
Partie z muzyką i bez niej – senar jambiczny i reszta / | 498 |
Muzycznie między jambem a trochejem / | 499 |
Metrum znaczące – jambiczny septenar / | 501 |
Wers i jego możliwości / | 503 |
Rozdział 8. Sentencje / | 511 |
Wykaz tabel i ilustracji / | 519 |
Bibliografia / | 521 |
Summary / | 539 |
Indeks osobowy / | 543 |