Nazwa własna wobec gatunku i dyskursu

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


15,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca stanowi próbę opisu gatunku i dyskursu przez pryzmat nazw własnych obecnych w jego realizacjach tekstowych, jej koncepcja zatem polega na połączeniu zdobyczy szeroko pojętej lingwistyki tekstu i teorii dyskursu z onomastyką (ściślej: onomastyką literacką). Interesujące było, jak nazwa własna współtworzy poszczególne piętra i obszary komunikacji. Materiał badawczy wykorzystany w monografii stanowią barokowe teksty artystyczne reprezentujące różne estetyki oraz wszystkie etapy rozwoju epoki. Sięgnięto do twórczości wielu poetów, zarówno tych pierwszoplanowych, jak i mniejszego formatu. Takie założenie pozwoliło osiągnąć obraz uśredniony i stosunkowo pełny. Na poziomie gatunku obserwacją objęto fraszkę i gatunki jej pokrewne (uwzględniono główne komponenty wzorca tekstowego), na poziomie dyskursu natomiast – dyskurs miłosny i erotyczny oraz metafizyczny. W postępowaniu badawczym skupiono się zarówno na kwestiach prototypowych, centralnych, jak i peryferyjnych, sekundarnych, skoncentrowano się także – zwłaszcza w wypadku dyskursu – na problematyce pogranicza. Zaproponowane analizy dowiodły, że bogactwo, ale i pewna standaryzacja onomastykonu barokowego pozostaje w bezpośrednim związku ze specyfiką kulturową epoki. Barok bowiem był formacją o wysokim stopniu złożoności, tak w sferze idei, podejmowanych tematów, jak i estetyk oraz ról wykładników, które można by interpretować z perspektywy komunikacji społecznej. Należy także zaznaczyć, że wiele ze wskazanych cech gatunku i dyskursu opisanych z perspektywy onomastycznej znalazłoby poświadczenie w tekstach reprezentujących inne epoki w dziejach kultury. Dowodzi to uniwersalności jako cechy właściwej dla cywilizacji człowieka, który niezależnie od czasów, w których żyje, natrafia na podobne problemy, ma te same przywary, w zbliżony sposób percypuje otaczającą go rzeczywistość.


Rok wydania2016
Liczba stron242
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-801-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Rozdział I
  Onim – tekst – kultura /    11
  Konteksty teoretyczne i metodologiczne onomastyki literackiej /    11
  Tekstocentryzm (refleksji o) komunikacji /    19
  Dlaczego Barok? /    25
  Nazwa własna elementem pamięci kulturowej /    34
  
  Rozdział II
  Nazwa własna wobec gatunku. Na przykładzie fraszki i form pokrewnych /    41
  Uwagi wprowadzające /    41
  Nazwa własna jako element komponentu strukturalnego gatunku /    50
  Nazwa własna jako element komponentu stylistycznego gatunku /    72
  Nazwa własna jako element komponentu pragmatycznego gatunku /    93
  Nazwa własna jako element komponentu semantycznego gatunku /    106
  Podsumowanie /    118
  
  Rozdział III
  Nazwa własna wobec dyskursu /    121
  Uwagi wprowadzające /    121
  Nazwy własne w dyskursie miłosnym i erotycznym /    124
  Nazwy własne w dyskursie metafizycznym /    159
  Nazwy własne na pograniczach dyskursów /    190
  Podsumowanie /    197
  
  Zakończenie /    199
  
  Źródła /    203
  Bibliografia /    205
  Indeks nazw własnych omówionych w pracy /    223
  Indeks osobowy /    231
  
  Summary /    237
  Résumé /    239
RozwińZwiń