INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka zawiera fascynującą analizę mechanizmów władzy w trzech wspólnotach religijnych – purytanów, shakerów i mormonów – które autor, łącząc kompetencje politologa i religioznawcy, przedstawia w całym bogactwie ich wierzeń, rytuałów, życia codziennego i historii. Znaczenie refleksji nad władzą usankcjonowaną religijnie istotnie wykracza przy tym poza kontekst amerykański i pozwala lepiej zrozumieć współczesne teokracje, jak choćby Iran czy Państwo Islamskie. Głównym celem pracy jest wykazanie, że teokracja może się okazać, w pewnych warunkach, optymalnym wyborem systemowym, zapewniającym stabilizację systemu politycznego. Poszczególne pytania badawcze dotyczą m.in. mechanizmów religijnego legitymizowania władzy, warunków stabilności teokracji, znaczenia przymusu w teokratycznych relacjach władzy. Podejście do badanej problematyki jest konsekwentnie politologiczne (nie zaś religioznawcze), tzn. analizowane doktryny i wierzenia religijne traktowane są jako składniki formuł legitymizacyjnych (generujące uzasadnienia dla danych stosunków władzy), z perspektywy jednostki zaś – jako motywatory zachowań społecznych i politycznych. Największe znaczenie, z politologicznego punktu widzenia, ma jednak zarysowana w książce koncepcja teokracji i związane z nią kategorie analityczne, która z pewnością okaże się użyteczna dla badaczy związków między religią a władzą polityczną, a tym samym przyczyni się do rozwoju pasjonującej dziedziny badań, jaką stanowi politologia religii.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Komunikacja polityczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-901-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
Część I. WŁADZA TEOKRATYCZNA | 23 |
Rozdział 1. WŁADZA POLITYCZNA | 25 |
1.1. Pojęcie władzy | 26 |
1.1.1. Władza jako relacja społeczna | 26 |
1.1.2. Treść władzy | 29 |
1.1.3. Cechy władzy | 33 |
1.1.4. Trzy wymiary władzy | 41 |
1.2. Legitymizacja władzy | 49 |
1.2.1. Obiektywny a subiektywny charakter legitymizacji | 52 |
1.2.2. Transmitery legitymizacji | 55 |
1.2.3. Źródła uprawomocnienia władzy | 59 |
1.3. Władza w teorii wymiany społecznej | 63 |
1.3.1. Normy w procesie wymiany | 65 |
1.3.2. Stabilność władzy | 67 |
1.4. Podsumowanie | 68 |
Rozdział 2. POJĘCIE TEOKRACJI | 69 |
2.1. Definiowanie teokracji | 70 |
2.2. Teokratyczny akt władzy | 76 |
2.3. Teokratyczny system polityczny | 77 |
2.4. Teokracja a inne systemy polityczne | 79 |
2.5. Teokracja a religia/Kościół państwowy | 86 |
2.6. Typologia teokracji | 90 |
2.7. Podsumowanie | 93 |
Rozdział 3. SAKRALIZACJA WŁADZY | 94 |
3.1. Boskie pochodzenie władzy | 97 |
3.2. Religijny status władcy | 101 |
3.2.1. Bóg jako władca. Teokracja par excellence starożytnego Izraela | 102 |
3.2.2. Władca jako bóg | 110 |
3.2.3. Władca jako kapłan | 113 |
3.2.4. Władca jako boży pomazaniec | 117 |
3.2.5. Uświęcenie dynastii | 124 |
3.3. Rytualne nośniki legitymacji | 127 |
3.4. Podsumowanie | 133 |
Rozdział 4. GENEZA I STABILNOŚĆ WŁADZY TEOKRATYCZNEJ | 135 |
4.1. Teokracja jako wymiana | 136 |
4.2. Powstanie teokratycznych relacji władzy | 141 |
4.3. Stabilność teokracji | 149 |
4.4. Podsumowanie | 155 |
Część II. TEOKRACJE PÓŁNOCNOAMERYKAŃSKIE | 157 |
Rozdział 5. TEOLOGICZNE NOŚNIKI LEGITYMIZACJI | 159 |
5.1 Doktryna przymierza | 162 |
5.2. Koncepcja ciągłego objawienia | 172 |
5.2.1. Podstawy doktrynalne | 173 |
5.2.2. Funkcja polityczna | 177 |
5.3. Millenaryzm | 187 |
5.3.1. Shakerzy | 188 |
5.3.2. Mormoni | 191 |
5.4. Podsumowanie | 198 |
Rozdział 6. PROCEDURY SUKCESJI | 200 |
6.1. Typologia procedur sukcesji | 201 |
6.2. Purytanie | 208 |
6.3. Shakerzy | 211 |
6.4. Mormoni | 218 |
6.4.1. Sidney Rigdon vs. Dwunastu Apostołów | 222 |
6.4.2. James Strang | 226 |
6.4.3. Smithowie | 228 |
6.5. Podsumowanie | 230 |
Rozdział 7. REŻIMY POLITYCZNE | 233 |
7.1. Procesy instytucjonalizacji władzy teokratycznej | 234 |
7.2. Nowa Anglia: purytańskie republiki świętych | 236 |
7.2.1. Ustrój | 237 |
7.2.2. Teokratyczny charakter kolonii | 239 |
7.3. Shakerzy i mormoni: od władzy charyzmatycznej do instytucjonalizacji politycznej | 248 |
7.3.1. Okres charyzmatyczny | 249 |
7.3.2. Instytucjonalizacja charyzmy | 252 |
7.4. Mormońska teokracja w Utah: królestwo Boże na ziemi | 263 |
7.4.1. Historia polityczna Utah 1847–1896 | 264 |
7.4.2. Kościół jako ośrodek władzy | 269 |
7.5. Podsumowanie | 277 |
Rozdział 8. MECHANIZMY KONTROLI POLITYCZNEJ | 278 |
8.1. Prawo | 282 |
8.1.1. Purytanie | 284 |
8.1.2. Shakerzy | 287 |
8.1.3. Mormoni | 291 |
8.2. Sankcje | 295 |
8.2.1. Przemoc | 295 |
8.2.2. Sankcje psychospołeczne | 300 |
8.3. Polityka przebudzenia religijnego | 306 |
8.3.1. Shakerzy | 306 |
8.3.2. Mormoni | 314 |
8.4. System ekonomiczny | 318 |
8.4.1. Purytanie | 319 |
8.4.2. Shakerzy | 321 |
8.4.3. Mormoni | 325 |
8.5. Podsumowanie | 331 |
ZAKOŃCZENIE | 333 |
Aneks 1. Struktura teoretyczna pracy | 337 |
Aneks 2. Koncentracja władzy w teokracji mormońskiej | 343 |
Wykaz skrótów | 349 |
Spis tabel i rysunków | 351 |
Bibliografia | 353 |
Summary | 383 |
Indeks osobowy | 385 |
Od redakcji | 395 |