EBOOKI WYDAWCY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Horyzonty konstuktywizmu to książka, która stanowi owoc refleksji badaczy polskich i zagranicznych nad źródłami i przyszłością współczesnego konstruktywizmu. Jej autorzy dokonują wielowymiarowych analiz tego stanowiska filozoficznego, pokazując jego możliwe zastosowania i zalety.
Publikacja składa się z trzech wchodzących ze sobą w dialog części.
Część pierwsza, Tradycje, zawiera przekłady klasycznych tekstów Iana Hackinga, Richarda Rorty’ego, Josefa Mitterera oraz Petera Wehlinga. Dotyczą one społecznego konstruktywizmuu, krytyki dualizmu i postkonstruktywizmu.
W części drugiej zamieszczono manifest toruńskiej szkoły konstruktywizmu, a także pięć artykułów badaczek i badaczy związanych z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika. Pokazują one, w jaki sposób można dziś aplikować perspektywę konstruktywistyczną do badań humanistycznych oraz interpretować poszczególne postulaty wspomnianego manifestu.
Na część trzecią, Komentarze i zastosowania, składa się dziesięć artykułów podejmujących konstruktywne analizy krytyczne wybranych idei oraz tez związanych z teoretycznym podejściem konstruktywizmu.
Wieloaspektowe i pogłębione analitycznie ujęcie problemu konstruktywizmu przesądza o unikatowym charakterze prezentowanej książki.
Liczba stron | 522 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3537-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA OD REDAKCJI / | 7 |
CZĘŚĆ 1. TRADYCJE | |
Ian Hacking, Konstrukcja społeczna „czego”?, przeł. Ewa Bińczyk / | 11 |
Richard Rorty,Filozofia jako nauka, jako metafora i jako polityka, przeł. Adam Grzeliński, Andrzej Szahaj / | 57 |
Josef Mitterer, Interpretacja, przeł. Krzysztof Abriszewski / | 81 |
Peter Wehling, Usytuowana materialność praktyk naukowych: postkonstruktywizm – nowa perspektywa teoretyczna w studiach nad nauką?, przeł. Aleksandra Kołtun / | 95 |
CZĘŚĆ 2. TORUŃSKA SZKOŁA KONSTRUKTYWIZMU | |
Toruńska szkoła konstruktywizmu. Manifest / | 125 |
Andrzej Zybertowicz, Konstruktywistyczny model poznania / | 127 |
Andrzej Szahaj, O tak zwanym mocnym programie socjologii wiedzy szkoły edynburskiej / | 173 |
Tomasz S. Markiewka, Rorty na temat prawdy i świata. Polemika z Hanną Buczyńską-Garewicz / | 191 |
Ewa Bińczyk, Postkonstruktywizm w badaniach nad nauką / | 209 |
Aleksandra Derra, Od empiryzmu do konstruktywizmu. Główne idee, tezy oraz nurty feministycznej filozofii nauki / | 233 |
CZĘŚĆ 3. KOMENTARZE I ZASTOSOWANIA | |
Halina Zboroń,Czy ekonomia jest gotowa na przyjęcie perspektywy poznawczej konstruktywizmu? / | 261 |
Jarosław Mrozek, Społeczno-kulturowe konteksty matematyki / | 277 |
*** | |
Jerzy Stachowiak, Nie-dualizujący sposób mówienia i rozstrzyganie kontrowersji / | 295 |
Daniel Żuromski, Słowniki jednak reprezentują! Konstruktywne i pragmatyczne podejście do zagadnienia reprezentacji w pragmatyzmie Roberta Brandoma / | 325 |
Bożena Płonka-Syroka, Standard medycyny klinicznej jako podstawa koncepcji metodologicznej Ludwika Flecka (1750-1935) / | 341 |
*** | |
Aleksandra Kołtun,Od konstruowania faktów po intra-aktywność świata. Performatywność a studia nad nauką i technologią / | 363 |
Andrzej Kiepas, Nauka i technika w sytuacji ryzyka – obszary wyzwań i przeobrażeń / | 383 |
Monika Małek-Orłowska, Technologie „human enhancement”: zakres zastosowania i metody oceny / | 401 |
*** | |
Maciej Dombrowski, Złożoność – własność obiektywna czy konstrukt?/ | 423 |
Marek Pieniążek, Poetyckie wytwarzanie realności. Ku poetyce performatyki społecznej / | 441 |
BIBLIOGRAFIA / | 461 |
INDEKS OSOBOWY / | 511 |
INDEKS RZECZOWY / | 517 |