Amerykański mit - polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki

Amerykański mit - polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest poświęcona komunikatom reklamowym wykorzystującym mity i motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych w celu wywołania u odbiorców zachowań rynkowych.


Reklama jest dziś nie tylko istotnym elementem mechanizmu rynkowego, ale także poprzez swą nachalną wszechobecność współtworzy nasz krajobraz semiotyczny, stając się ważnym czynnikiem kulturotwórczym. Ponieważ należy do obszaru kultury masowej, w swych komunikatach wykorzystuje elementy i rodzaje masowej wyobraźni tak, aby ułatwić zrozumienie adresatowi. Dlatego też często czerpie z kulturowych zasobów odbiorców komunikatów – przywołane motywy muszą być im znane, aby były zrozumiane właściwie i w pełni.


Motywy kulturowe Stanów Zjednoczonych pojawiają się jednak w reklamach innych kręgów cywilizacyjnych pomimo groźby odrzucenia czy niezrozumienia. Dlaczego tak się dzieje? Ameryka właściwie od momentu zaistnienia na mapie świata w świadomości Europejczyków funkcjonowała jako raj, odnalezione Eldorado. Doświadczenia polityczno-ekonomiczne Polaków czyniły z Ameryki miejsce szczególne. Opowieści podróżników, emigrantów, a nieco później te snute przez produkty kultury popularnej, głównie film i telewizję, kreowały w zbiorowej wyobraźni Polaków wręcz kultowy obraz tego kraju. Reklama, która niedawno wtargnęła w polską rzeczywistość, zaczęła w konsekwentny sposób mityczna bliskość odległej Ameryki wykorzystywać do celów perswazyjnych.


Rok wydania2006
Liczba stron184
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-2332-086-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  
    Przydatne pojęcia    11
      Kultura. Kultura amerykańska. Amerykańskość    11
      Reklama. Film reklamowy. Perswazja    13
      Mit. Symbol. Stereotyp    14
    Idea lepszego świata – perswazyjne wykorzystanie Ameryki. Perspektywa Polska    16
    Tezy badawcze    19
    Metody i techniki analizy    20
  
  Rozdział I. Kultura, reklama, perswazja, czyli czym jest reklama i do czego nas przekonuje    29
  
    Teoretycy kultury o reklamie    29
    Reklama a kultura – sytuacja polska    35
    Reklamowe reprezentacje kultury    38
    Reklama telewizyjna – właściwości medium i co z nich wynika dla widza telewizyjnego    43
    Oblicza reklamowej perswazji    50
    Aktywny widz a kontekst kulturowy    59
  
  Rozdział II. Stany Zjednoczone w oczach Polaków, czyli o tym, jak kształtował się mit    63
  
    Stereotypy w kulturze i tradycji narodu    63
    Polskie postrzeganie Ameryki. Rys historyczny    67
    Mitotwórcza funkcja amerykańskiej kultury popularnej    80
    Ameryka w oczach współczesnych Polaków    90
  
  Rozdział III. Czytanie Ameryki, czyli o odbiorze i interpretacji amerykańskości z telewizyjnych tekstów reklamowych    105
  
    Charakterystyka i przebieg badania    105
    Dźwiękowe i wizualne nośniki znaczeń amerykańskości    109
    Kryteria identyfikacji znaków amerykańskości. Znaczenie kompetencji kulturowej    119
  
  Rozdział IV. Reklamowe oblicza amerykańskości, czyli dyskursywna analiza zawartości telewizyjnych tekstów perswazyjnych    133
  
    Dyskurs kultu młodości i aktywności    134
    Dyskurs sukcesu i dobrobytu    138
    Dyskurs postępu i nowoczesności    140
    Dyskurs wolności i swobody    140
    Dyskurs „kraj-raj”    141
    Dyskurs wieloetniczności i wielokulturowości    142
    Wyniki analizy dyskursów amerykańskości    144
    Amerykańskość na przykładzie – analizy przypadków    152
  
    ZAKOŃCZENIE    161
    BIBLIOGRAFIA    167
    ZAŁĄCZNIK    179
RozwińZwiń