Współczesna etyka cnót. Projekt nowej etyki?

-20%

Współczesna etyka cnót. Projekt nowej etyki?

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,00  20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 20,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,40 zł  


16,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Natasza Szutta w swojej rozprawie porusza temat w polskiej etyce rzadko omawiany, a w literaturze zachodniej słusznie uznany za filozoficznie doniosły. Autorka zadając sobie pytanie, czy oceny moralne z perspektywy czynu, skutku działań oraz moralnej zasady wyczerpują cały obszar dostępnych na ten temat analiz; czy tak ważne w pooświeceniowej etyce koncepcje jak kantyzm i utylitaryzm mówią nam coś rzeczywiście istotnego o sprawcy moralnych działań?Zdaniem N. Szutty bez wnikliwej analizy podmiotu działań, jego motywów i charakteru nie da się pomyśleć żadnej kompletnej teorii moralnej. Dotyczy to zarazem właściwego zrozumienia istoty moralnego postępowania, jak i jego odpowiedniej oceny.Praca N. Szutty ma wszelkie zalety poważnej pracy akademickiej. Dyskurs jednak jest jasny i precyzyjny, język prosty i dostępny nawet dla mniej wprawnego czytelnika.


Rok wydania2008
Liczba stron178
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7326-420-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  1. Ogólna charakterystyka współczesnej etyki cnót    15
    1.1 Typologia koncepcji etyki cnót    17
    1.2. Sprawca moralny versus czyn moralny    22
    1.3. Charakter versus zasady    28
    1.4. Dobro/cnota versus słuszność    35
    1.5. Antyteoretyczny versus teoretyczny model koncepcji etycznej    40
  
  2. Etyka cnót w ramach etyki kantowskiej    45
    2.1. Próby przezwyciężenia zarzutu rygoryzmu    47
      2.1.1. Obowiązki doskonałe i niedoskonałe    48
      2.1.2. Prawo moralne    52
      2.1.3 Modalność twierdzeń deontycznych    55
    2.2. Próby przezwyciężenia zarzutu redukcjonizmu deontologicznego    58
      2.2.1. Koncepcja wartości moralnej Immanuela Kanta.    59
      2.2.2. Schizofrenia osobowości moralnej    65
      2.2.3. Próby integracji uczuć i rozumu    68
    2.3. Interpretacje etyki kantowskiej w duchu etyki cnót    71
      2.3.1. Dobra wola jako dobry moralnie charakter    72
      2.3.2. Maksymy jako ogólne zasady życia    74
      2.3.3. Samodoskonalenie się jako cel człowieka    77
  
  3. Etyka cnót w ramach utylitaryzmu    81
    3.1. Utylitaryzm wobec krytyki etyków cnót    86
      3.1.1. Utylitaryzm reguł jako próba przezwyciężenia konsekwencjalizmu    87
      3.1.2. W stronę właściwej interpretacji kategorii użyteczności    89
    3.2. Interpretacje utylitaryzmu w duchu etyki cnót    92
      3.2.1. Utylitaryzm cnót Rogera Crispa    93
      3.2.3. Utylitaryzm motywów Roberta M. Adamsa    96
      3.2.3. Utylitaryzm wartości Petera Railtona    98
  
  4. Etyka cnót w ramach perfekcjonizmu    103
    4.1. Człowiek i jego dobro w perfekcjonistycznych koncepcjach etyki cnót    113
      4.1.1. Epistemologiczne założenia liberalizmu i komunitaryzmu    114
      4.1.2. Komunitariańska i liberalna koncepcja człowieka    118
      4.1.3. Komunitariańska i liberalna koncepcja samodoskonalenia się    122
    4.2. Perfekcjonistyczne koncepcje cnoty    129
      4.2.1. Sposoby rozumienia cnoty w liberalnych koncepcjach etyki cnót    129
      4.2.2. Koncepcja cnoty Alasdaira MacIntyre’a    134
      4.2.3. Koncepcja cnoty Rosalind Hursthouse    139
    4.3. Obrona przed zarzutami    142
  
  5. Autonomiczna koncepcja etyki cnót Michaela Slote’a    147
    5.1. Symetryczność obligacji moralnych    148
    5.2. Symetryczność obligacji moralnych w etyce cnót Michaela Slote’a    153
    5.3. Jedność versus pluralizm zasad w teorii moralnej    155
    5.4. Siła eksplanacyjna etyki cnót Michaela Slote’a    159
  
  Zakończenie    165
  
  Bibliografia    172
RozwińZwiń