Innowacyjność w endogenicznym rozwoju regionu peryferyjnego. Studium socjologiczne

-38%

Innowacyjność w endogenicznym rozwoju regionu peryferyjnego. Studium socjologiczne

Studium socjologiczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,50  25,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,00 zł (-38%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,50 zł  


15,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Arkadiusza Tuziaka jest fundamentalnym studium intencjonalnych zmian endogennych zachodzących na szczeblu regionów. Autor zawarł w niej głębokie analizy różnych koncepcji dotyczących zmiany endogennej, innowacji, peryferyjności, a także modelowych relacji miedzy kategoriami centralnymi dla tych teorii, przedstawił Podkarpacie z perspektywy potencjału innowacyjnego, a w dodatku przeanalizował opinie głównych aktorów, zaangażowanych w promowanie rozwoju regionalnego, na temat innowacyjności środowiska regionalnego Podkarpacia.


Rok wydania2013
Liczba stron382
KategoriaSocjologia miasta i wsi
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-624-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział    1
  Innowacyjność a rozwój regionu peryferyjnego:
  zarys koncepcji badawczej     19
  1.1. Problematyka badań     19
  1.2. Założenia metodologiczne     23
  1.3. Perspektywa badawcza     30
  1.4. Organizacja i przebieg badania     34
  1.5. Podkarpacie: ogólna charakterystyka przypadku     37
  Rozdział    2
  Innowacje i innowacyjność w perspektywie regionalnej     45
  2.1. Różnorodność ujęć definicyjnych innowacji     46
  2.2. Społeczno-kulturowe podejście do innowacji i innowacyjności     56
  2.3. Osobowość nowoczesna i innowacyjna     64
  2.4. Dyfuzja innowacji jako proces społeczny     66
  2.5. Środowisko innowacyjne     76
  2.6. Koncepcja regionu uczącego się     80
  2.7. Koncepcja klasy kreatywnej     84
  2.8. Systemy innowacyjne     88
  Rozdział    3
  Rozwój regionalny a peryferyjność     93
  3.1. Wokół pojęcia regionu     93
  3.2. Socjologiczne ujęcie regionu     99
  3.3. Regionalizm i nowy regionalizm: podmiotowość
  i rozwój regionu     110
  3.3.1. Regionalizm jako przejaw zbiorowej tożsamości     110
  3.3.2. Nowy regionalizm jako paradygmat     114
  3.4. Próby ujęcia istoty rozwoju regionalnego     122
  3.5. Czynniki rozwoju regionalnego     126
  03.5.1. Regionalna przedsiębiorczość     130
  03.5.2. Regionalne uniwersytety     131
  03.5.3. Kapitał społeczny     133
  03.5.4. Instrumenty finansowe     140
  03.5.5. Inwestorzy zagraniczni     141
  03.5.6. Turystyka i zróżnicowana działalność rolnicza     141
  03.5.7. Infrastruktura komunikacyjna     143
  03.5.8. Regionalne centra rozwoju     143
  03.5.9. Instytucje publiczne i polityka publiczna     144
  3.5.10. Innowacyjność     145
  3.6. Kryteria peryferyjności regionalnej     147
  3.7. Koncepcje rozwoju regionów peryferyjnych     151
  3.8. Zmiany w podejściu do rozwoju regionów peryferyjnych     156
  Rozdział    4
  Innowacyjność i konkurencyjność w polityce regionalnej     162
  4.1. Współczesna polityka regionalna w kontekście globalnym     162
  4.2. Polityka regionalna a konkurencyjność regionów     170
  4.3. Polityka regionalna wobec regionów peryferyjnych     175
  4.4. Klastry w stymulowaniu rozwoju regionu     176
  Rozdział    5
  Diagnoza innowacyjności i polityka innowacyjna Podkarpacia     182
  5.1. Diagnoza regionalnej innowacyjności     187
  5.1.1. Siły sprawcze innowacji     187
  5.1.2. Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw     190
  5.1.3. Wyniki działalności innowacyjnej     196
  5.1.4. Innowacyjność podmiotów tworzących regionalny system
  innowacji     199
  5.1.5. Analiza SWOT innowacyjności województwa
  podkarpackiego     202
  5.2. Regionalna polityka innowacyjna     206
  5.2.1. Regionalne strategie innowacji jako instrumenty
  polityki rozwoju     206
  5.2.2. Cele i priorytety regionalnej polityki innowacyjnej
  województwa podkarpackiego     212
  5.2.3. Realizacja regionalnej polityki innowacyjnej Podkarpacia     218
  5.2.4. Regionalna strategia innowacji w kontekście foresightu
  regionalnego     229
  5.2.6. Inicjatywy klastrowe na Podkarpaciu     235
  5.3. Podsumowanie     238
  Rozdział    6
  Administracja publiczna Podkarpacia a innowacyjność     244
  6.1. Innowacyjność w świadomości i postawach przedstawicieli
  administracji publicznej regionu     245
  6.2. Postawy przedstawicieli administracji publicznej wobec zarządzania
  rozwojem lokalnym i regionalnym     249
  6.3. Sfera deklarowanych działań proinnowacyjnych jednostek
  administracji publicznej     253
  6.4. Uwarunkowania innowacyjnej aktywności administracji publicznej
  Podkarpacia     259
  6.5. Strategie rozwoju lokalnego w kontekście innowacyjności
  i przedsiębiorczości     261
  6.6. Podsumowanie     263
  Rozdział    7
  Społeczno-kulturowe determinanty innowacyjności mieszkańców
  Podkarpacia     266
  7.1. Społeczna percepcja innowacji w kontekście rozwoju regionu     268
  7.2. Jednostkowy wymiar nastawień wobec innowacyjnych zmian     273
  7.3. Innowacyjność mieszkańców regionu w wymiarze kapitału
  społecznego     278
  7.3.1. Poczucie wspólnoty: identyfikacje, więzi i zaufanie
  społeczne     278
  7.3.2. Aktywność mieszkańców     282
  7.3.3. Władze regionalne a sfera dialogu i przedsiębiorczej
  aktywności     285
  7.4. Podsumowanie     287
  Rozdział    8
  Innowacyjność elit regionalnych a endogeniczny rozwój regionu
  peryferyjnego     290
  8.1. Sfera mentalna     292
  8.1.1. Ocena sytuacji społeczno-ekonomicznej Podkarpacia     292
  8.1.2. Specyfika regionu w percepcji badanych     295
  8.1.3. Identyfikacja elementów osobowości nowoczesnej
  i innowacyjnej     298
  8.1.4. Postrzeganie peryferyjności Podkarpacia     301
  8.1.5. Ocena wewnętrznego potencjału rozwojowego regionu     304
  8.1.6. Bariery i problemy rozwojowe Podkarpacia     308
  8.2. Sfera normatywna     313
  8.2.1. Stosunek do zmian o charakterze innowacyjnym     313
  8.2.2. Postrzeganie innowacji jako wartości     315
  8.2.3. Formy i mechanizmy wspierania przedsiębiorczości     316
  8.3. Sfera interakcyjna     318
  8.3.1. Identyfikacja z regionem, zaufanie i relacje społeczne     318
  8.3.2. Współpraca podmiotów tworzących regionalny system
  innowacji     321
  8.4. Sfera interesu społecznego     322
  8.4.1. Działania władz w zakresie wspierania innowacyjności     322
  8.4.2. Rola małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju regionu     324
  8.4.3. Postrzeganie innowacyjnych przedsięwzięć w regionie     325
  8.5. Podsumowanie     327
  Zakończenie     331
  Bibliografia     338
RozwińZwiń