INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka Agnieszki Olechowskiej to interdyscyplinarne kompendium wiedzy o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przydatne nauczycielom i innym profesjonalistom, rodzicom oraz studentom przygotowującym się do pracy w przedszkolu i w szkole. Autorka omówiła w niej teorię oraz praktykę kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do polskich realiów, procedur oraz obowiązujących regulacji prawnych. Nakreśliła nowe kierunki rozwoju systemu edukacji – uniwersalne projektowanie w edukacji oraz zarządzanie różnorodnością w szkole. Szczegółowo przedstawiła przyczyny, objawy oraz możliwości dostosowania wymagań edukacyjnych i pomocy dydaktycznych dla dzieci doświadczających:
· niepełnosprawności intelektualnej oraz ruchowej
· uszkodzeń słuchu i wzroku
· niedostosowania społecznego
· specyficznych trudności w uczeniu się
· zaburzeń komunikacji językowej
· chorób przewlekłych (epilepsji, cukrzycy, astmy, mukowiscydozy i innych)
· sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
· niepowodzeń edukacyjnych
· zaniedbań środowiskowych
· trudności adaptacyjnych
· autyzmu
Książka, którą trzymają Państwo w rękach, to wynik spotkania teorii z praktyką. Tutaj praktyka wynika z teorii, a teoria znajduje zastosowanie w praktyce. To książka dla nauczycieli proaktywnych, nastawionych na działanie, otwartych na rozważanie różnych opcji, chętnych do stawiania wielu kolejnych pytań.
O Autorce: dr n. hum Agnieszka Olechowska – nauczyciel wczesnej edukacji, pedagog specjalny-logopeda, wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, profesor wizytujący Florida University USA. Członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy KNP PAN, kierownik autorskich studiów podyplomowych Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna, autorka kursu doskonalącego do pracy z dziećmi z opóźnieniami neurorozwojowymi Ruch dla Uczenia się – Move to Learn®. Autorka książek z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych (Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami. Wskazówki dla nauczycieli (APS 2001), Specjalne potrzeby edukacyjne. Spotkanie teorii z praktyką (PWN 2016), artykułów naukowych, poradników dla nauczycieli, programów kształcenia, e-learningowych kursów dla nauczycieli oraz narzędzi diagnozy pedagogicznej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 327 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18631-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I. Specjalne potrzeby edukacyjne. Podstawy teoretyczne | 13 |
Rozdział 1. Geneza i prognoza współcześnie zachodzących i przyszłych zmian w kształceniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 15 |
Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego | 24 |
Rozdział 3. Specjalne potrzeby a rodzaje niepełnosprawności – definiowanie, orzekanie, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, możliwości pozyskania środków uzupełniających część oświatową subwencji ogólnej | 32 |
Rozdział 4. Dynamiczny model definiowania trudności w uczeniu się | 43 |
Rozdział 5. Zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 51 |
Rozdział 6. Prawne podstawy wykrywania, definiowania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci | 58 |
Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne na co dzień. Dostosowywanie wymagań. Spotkanie teorii z praktyką | 67 |
Rozdział 7. Niepełnosprawność – modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje i orzekanie o niepełnosprawności | 69 |
7.1. Niepełnosprawność intelektualna | 76 |
7.2. Niepełnosprawność ruchowa | 87 |
7.3. Uszkodzenie słuchu | 97 |
7.4. Uszkodzenie wzroku | 109 |
Rozdział 8. Niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym | 122 |
Rozdział 9. Szczególne uzdolnienia | 134 |
Rozdział 10. Specyficzne trudności w uczeniu się | 147 |
Rozdział 11. Zaburzenia komunikacji językowej | 175 |
Rozdział 12. Choroba przewlekła | 200 |
12.1. Otyłość | 202 |
12.2. Choroby uwarunkowane genetycznie | 207 |
12.3. Mukowiscydoza | 208 |
12.4. Cukrzyca | 213 |
12.5. Epilepsja | 219 |
12.6. Astma oskrzelowa | 224 |
Załącznik | 232 |
Rozdział 13. Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne | 233 |
Rozdział 14. Niepowodzenia edukacyjne | 244 |
Rozdział 15. Zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi | 258 |
Rozdział 16. Trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszym kształceniem za granicą | 266 |
Rozdział 17. Autyzm | 280 |
Część III. Poza „specjalne potrzeby edukacyjne” | 293 |
Rozdział 18. Uniwersalne projektowanie w edukacji (universal design in education) | 295 |
Rozdział 19. Zarządzanie różnorodnością w szkole (diversity management at school) | 304 |
Zamiast zakończenia | 317 |
Indeks nazwisk | 319 |
O Autorce | 325 |