Czas na… - 01 Część I, cz. 1. Czas na... kompetencję przestrzenną – nowy...: Wprowadzenie; Kompetencja językowa dziecka (zarys problematyki); Komponenty kompetencji przestrzennej

-15%

Czas na… - 01 Część I, cz. 1. Czas na... kompetencję przestrzenną – nowy...: Wprowadzenie; Kompetencja językowa dziecka (zarys problematyki); Komponenty kompetencji przestrzennej

Język i dydaktyka w badaniach młodych naukowców

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

4,67  5,49

Format: pdf

4,675,49

cena zawiera podatek VAT

Czas jest istotnym elementem badań naukowych. Niezależnie od tego, czy i w jakim stopniu zostanie włączony w przedmiot badań, zawsze jest czynnikiem determinującym działania badawcze. Nic bowiem w nauce nie odbywa się poza ramą czasową. Celem publikacji jest prezentacja aktualnych refleksji nad elementami języka istotnymi dla dydaktyki szkolnej oraz wyników analiz prowadzonych przez młode badaczki polonistyki. Opracowania składające się na niniejszy zbiór odnoszą się do różnorodnych aspektów języka i ujmują wybrane problemy ucznia i szkoły, dla których czas jest ważnym składnikiem. Prezentowana książka stanowi zbiór zróżnicowanych doniesień empirycznych, traktujących o szkole i uczniu w określonym czasie. Skoro jednak „czas przynosi radę” i „należy oczekiwać jej cierpliwie”1, wyrażamy nadzieję, że publikacja skłoni do refleksji nad współczesnymi uwarunkowaniami nauczania szkolnego oraz będzie stanowić inspirację do podejmowania przez młodych naukowców dalszych badań językoznawczych na tym polu.
1 F. Schiller.


WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-640-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Część I
  Czas na... kompetencję przestrzenną — nowy determinant kompetencji językowej
  Anna Guzy
  
  Wprowadzenie /    15
  
  1. Kompetencja językowa dziecka (zarys problematyki) /    18
  1.1. Cechy języka dzieci 9‑- i 12-letnich /    22
  1.1.1. Słuchanie /    24
  1.1.2. Mówienie /    27
  1.1.3. Czytanie /    31
  1.1.4. Pisanie /    34
  1.1.5. Kształtowanie się pojęć /    36
  
  2. Komponenty kompetencji przestrzennej /    40
  2.1. Wyobraźnia przestrzenna oraz jej kształtowanie /    40
  2.2. Orientacja przestrzenna /    49
  2.3. Kompetencja przestrzenna /    52
  2.4. Przykładowe ćwiczenia stymulujące rozwój kompetencji przestrzennych uczniów na I i II etapie edukacyjnym /    54
  
  3. Wyrażenia werbalizujące kategorie przestrzenne /    58
  3.1. Środki językowe stosowane przez uczniów do opisu relacji przestrzennych (wyniki badań własnych) /    61
  
  4. Wyobraźnia przestrzenna a kompetencje językowe /    69
  
  5. Metodologia i opis badań własnych /    72
  
  6. Uzyskane wyniki badań /    78
  6.1. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie III /    82
  6.2. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie VI /    87
  6.3. Kompetencja przestrzenna a umiejętność czytania ze zrozumieniem (analiza korelacji) /    93
  6.4. Kompetencja graficzna uczniów w klasie III /    97
  6.5. Kompetencja graficzna uczniów w klasie VI /    100
  6.6. Kompetencja przestrzenna a sprawność graficzna (analiza korelacji) /    103
  
  7. Wnioski z badań /    108
  
  Zakończenie /    121
  
  Załącznik 1 — kwestionariusze testów czytania ze zrozumieniem /    123
  Test czytania ze zrozumieniem dla uczniów klas III /    123
  Test czytania ze zrozumieniem dla uczniów klas VI /    125
  
  Załącznik 2 — podział zadań w teście wyobraźni i orientacji przestrzennej /    128
  Test wyobraźni i orientacji przestrzennej dla klasy III i VI (wybrane zadania) /    131
  
  Załącznik 3 — zasady oceny poprawności graficznej pisma uczniów /    133
  
  Wykaz tabel i rysunków /    136
  
  Bibliografia /    138
  
  Część II
  Czas na... wspomnienia — językowy obraz szkoły w wypowiedziach absolwentów
  Diana Jagodzińska
  
  Wprowadzenie /    145
  
  1. Opowieści wspomnieniowe /    147
  
  2. Szkoła w języku i kulturze /    153
  
  3. Szkoła we wspomnieniach absolwentów /    162
  
  4. Struktury kompozycyjne i czasowe wspomnień /    172
  
  Zakończenie /    178
  
  Wykaz tabel, wykresów i schematów /    180
  
  Bibliografia /    181
  
  Część III
  Czas na... stereotyp CHŁOPAKA i jego modyfikacje (na przykładzie wypowiedzi młodzieży)
  Maria Wacławek
  
  Wprowadzenie /    187
  
  1. Podstawy teoretyczne i metodologiczne /    192
  1.1. Wokół stereotypu /    192
  1.2. Rozwój poznawczy, psychofizyczny i socjalizacja młodych /    200
  1.3. Podstawy metodologiczne /    207
  1.3.1. Metoda ilościowo‑jakościowa jako droga postępowania badawczego /    208
  1.3.2. Badanie danych tekstowych i ankietowych /    210
  
  2. CHŁOPAK w badaniach słownikowych /    215
  2.1. Wyrazy pokrewne i bliskoznaczne /    217
  2.2. Młodość /    219
  2.3. Wygląd /    219
  2.4. Cechy charakteru, zachowanie, postawy /    221
  2.5. CHŁOPAK jako partner /    222
  2.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie S) /    223
  
  3. CHŁOPAK w badaniach tekstowych /    225
  3.1. Charakterystyka pism objętych badaniem /    225
  3.1.1. „Filipinka” jako pismo reprezentujące młodzież i prasę młodzieżową z końca okresu PRL /    225
  3.1.2. Wybrane nowsze pisma (POP i POL) /    228
  3.1.3. Objęte badaniem działy pism /    234
  3.1.4. Informacje wstępne /    239
  3.2. Nazwy, sposoby określania /    241
  3.3. Wiek /    245
  3.4. Opis /    247
  3.4.1. Wygląd /    247
  3.4.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy /    250
  3.4.3. Zainteresowania /    255
  3.5. Profile /    256
  3.5.1. CHŁOPAK jako kolega /    257
  3.5.2. CHŁOPAK jako uczeń /    259
  3.5.3. CHŁOPAK jako partner /    261
  3.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie F, POP i POL) /    270
  
  4. CHŁOPAK w badaniach ankietowych /    273
  4.1. Definicje i synonimy leksemów chłopak i chłopiec /    274
  4.1.1. Definicje chłopaka /    275
  4.1.2. Definicje chłopca /    280
  4.1.3. Synonimy leksemów chłopak i chłopiec /    283
  4.2. Opis /    286
  4.2.1. Wygląd /    288
  4.2.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy /    295
  4.2.3. Zainteresowania /    301
  4.2.4. Inne /    303
  4.3. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie A) /    305
  
  Zakończenie /    307
  
  Wykaz skrótów /    311
  
  Wykaz tabel, rysunków i schematów /    312
  
  Bibliografia /    314
  
  Część IV
  Czas na... wyrazy funkcyjne w szkole
  Aleksandra Zok-Smoła
  
  Wprowadzenie /    329
  
  1. Próba definicji /    330
  
  2. Miejsce przyimków, zaimków, spójników i partykuł w klasyfikacji wyrazów na części mowy /    333
  
  3. Wyrazy funkcyjne w podręcznikach dla gimnazjum /    337
  3.1. Partykuła /    338
  3.2. Przyimek /    346
  3.3. Spójnik /    355
  3.4. Zaimek /    362
  
  Zakończenie /    375
  
  Wykaz tabel /    377
  
  Bibliografia /    378
  
  Nota o Autorach /    381
  
  Summary /    383
  Резюме /    385
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia