POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Współczesne miasta stały się niezbyt bezpieczną przestrzenią do funkcjonowania społeczeństw. Typową cechą współczesnych miast, zwłaszcza dużych, z jednej strony jest szalony postęp cywilizacyjny wiążący się z ich rozwojem, z drugiej zaś coraz więcej jest tam zagrożeń. W dużych miastach, aglomeracjach miejskich czy metropoliach następuje nasilenie zagrożeń społecznych, cywilizacyjnych i naturalnych. Wśród zagrożeń należących do specyfiki miejskiej są związane z: transportem miejskim i komunikacją, ekologią, ochroną środowiska, zarządzaniem miastami i ich rozwojem, gospodarką przestrzenną, rozwarstwieniem dochodów ludności, zbilansowaniem rynków pracy. Najważniejsze jednak są zagrożenia społeczne, spośród których w miastach dominują: przestępczość, zwłaszcza o charakterze kryminalnym, zakłócenia porządku publicznego, przestępczość zorganizowana, przestępczość wśród nieletnich, patologie społeczne, jak: alkoholizm, narkomania, prostytucja. Biorąc pod uwagę przestępczość o charakterze kryminalnym, należy wskazać, że trzy czwarte tego typu przestępstw popełnianych jest w Polsce na terenach miejskich. W miastach, zwłaszcza dużych, spotykamy się często z aktami wandalizmu, chuligaństwa stadionowego, przejawami zachowań agresywnych, nie tylko ze strony blokersów. Miasta są również miejscem protestów społecznych, rozruchów czy zamieszek. Nasileniu zagrożeń społecznych w miastach sprzyjają rozluźnione relacje społeczne, anonimowość, brak poczucia odpowiedzialności za dobro wspólne, rosnące zobojętnienie społeczeństwa, rozwarstwienie społeczeństwa itp. Duże miasta często są nazywane, również potocznie, aglomeracjami miejskimi, a te największe — metropoliami. W Polsce za wielkie są uznawane miasta liczące powyżej 200 tys. ludności. Takich miast jest w Polsce siedemnaście i są to: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Radom, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław. Miasta te są nazywane zgodnie z klasyfikacją przyjętą w roczniku statystycznym Głównego Urzędu Statystycznego wielkimi polskimi miastami. Najważniejszym organem państwowym powołanym do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego jest policja. Ustawa o Policji w art. 1 określa podstawowe cele, dla których formacja ta została powołana. Jak stanowi ust. 2 tego przepisu, nadrzędnym celem policji jest ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wspomniana ustawa, powołująca w kwietniu 1990 r. tę formację, nadała jej uprawnienia i określiła stojące przed nią zadania. Funkcjonowanie policji zostało dookreślone w aktach prawnych niższego rzędu, tj. w rozporządzeniach ministra spraw wewnętrznych, w zarządzeniach i decyzjach komendanta głównego policji. Zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w dużych polskich miastach policja zajmuje się przez swoje jednostki zorganizowane w postaci komend miejskich, którymi zarządzają komendanci miejscy podporządkowani właściwym komendantom wojewódzkim. Komendy miejskie funkcjonujące w aglomeracjach miejskich działają wraz z wieloma podległymi im jednostkami organizacyjnymi – komisariatami. Policja w miastach nie działa jednak sama. Zadania ze sfery bezpieczeństwa i porządku na terenie miast to także jeden z bardzo ważnych obszarów działania gmin i powiatów w Polsce. Zadania dla gmin i powiatów wynikają wprost z ustaw: o samorządzie gminnym i o samorządzie powiatowym. Większość wielkich polskich miast ma statut miast na prawach powiatu, inaczej mówiąc, powiatów grodzkich. W przestrzeni miejskiej wielkich miast pojawiają się, jak wspomniano, liczne zagrożenia. Policja musi je identyfikować, diagnozować i ciągle się przygotowywać do skutecznego ich zwalczania. Swoim funkcjonowaniem musi odpowiadać na zmieniające się także oczekiwania społeczne. W policji muszą w związku z tym zachodzić procesy przystosowawcze, usprawnienia organizacyjne. Formacja ta musi elastycznie reagować na zmiany w jej otoczeniu zewnętrznym, jednocześnie sama się zmieniając.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 390 |
Kategoria | Bezpieczeństwo wewnętrzne |
Wydawca | Akademia Policji w Szczytnie |
ISBN-13 | 978-83-7462-499-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ | 1 |
Miasto jako przestrzeń życia społecznego | 19 |
1.1. Miasto — terminologia i klasyfikacja | 19 |
1.2. Kształtowanie się miast na świecie i w Polsce | 26 |
1.3. Charakterystyka pojęć „aglomeracja miejska” i „metropolia” | 33 |
1.4. Zagadnienia prawno-ustrojowe miast w Polsce | 40 |
1.4.1. Uwagi ogólne | 40 |
1.4.2. Od roku 1990 do dziś | 42 |
1.4.3. Lata 1928–1990 | 45 |
ROZDZIAŁ | 2 |
Determinanty bezpieczeństwa w aglomeracjach miejskich w Polsce | 49 |
2.1. Socjologiczno-kryminologiczna charakterystyka współczesnej przestrzeni miejskiej | 49 |
2.2. Istotne problemy społeczne dużych aglomeracji miejskich w Polsce | 58 |
2.3. Podstawowe pojęcia i składniki bezpieczeństwa | 68 |
2.4. Instytucjonalny system bezpieczeństwa wewnętrznego w Polsce | 74 |
2.4.1. Organy władzy i administracji publicznej o właściwości ogólnej | 74 |
2.4.2. Wyspecjalizowane organy powołane do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego | 80 |
2.5. Podstawowe rodzaje zagrożeń ze sfery bezpieczeństwa i porządku publicznego w przestrzeni miejskiej | 83 |
ROZDZIAŁ | 3 |
Rola i zadania policji w zwalczaniu zagrożeń ze sfery bezpieczeństwa i porządku publicznego | 99 |
3.1. Model funkcjonowania policji w Polsce | 99 |
3.1.1. Miejski rodowód organizacji policyjnych w Europie i na ziemiach polskich w latach 1775–1918 | 99 |
3.1.2. Model Policji Państwowej w okresie II Rzeczypospolitej | 104 |
3.1.3. Model Milicji Obywatelskiej | 109 |
3.1.4. Model policji w III Rzeczypospolitej | 112 |
3.1.5. Modele funkcjonowania policji w wybranych krajach | 118 |
3.2. Podstawy prawne i organizacja policji w Polsce z uwzględnieniem dużych polskich miast | 130 |
3.3. Metody diagnozowania zagrożeń | 139 |
3.4. Wyznaczniki skuteczności policji w jej walce z zagrożeniami | 146 |
3.5. Współpraca policji z administracją samorządową w kształtowaniu lokalnej polityki bezpieczeństwa | |
ROZDZIAŁ | 4 |
Zintegrowane podejście do problematyki bezpieczeństwa w aglomeracji warszawskiej | 157 |
4.1. Ustrój aglomeracji warszawskiej | 157 |
4.2. Charakterystyka zagrożeń występujących na terenie Warszawy | 161 |
4.3. Struktura Policji w mieście stołecznym Warszawie, specyfika jej organizacji i funkcjonowania | 168 |
4.4. Współpraca policji z samorządem terytorialnym i innymi podmiotami publicznymi | 172 |
4.5. Skuteczność działania policji na terenie Warszawy | 177 |
ROZDZIAŁ | 5 |
Metodologiczne podstawy badań | 181 |
5.1. Przedmiot badań | 181 |
5.2. Cel badań | 184 |
5.3. Ogólny problem badawczy i problemy szczegółowe | 188 |
5.4. Metody badań, zastosowane techniki i narzędzia badawcze | 195 |
5.5. Teren i organizacja badań | 199 |
ROZDZIAŁ | 6 |
Raport z badań własnych weryfikujących przyjęte hipotezy badawcze | 201 |
6.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań w wybranych jednostkach Policji funkcjonujących w dużych polskich miastach, jednostkach samorządu terytorialnego | 201 |
6.1.1. Informacje o przebiegu badań | 201 |
6.1.2. Charakterystyka wybranych miast, jednostek Policji oraz respondentów | 204 |
6.1.3. Rodzaje zagrożeń ze sfery bezpieczeństwa i porządku | |
publicznego występujące w przestrzeni wielkich miast | 219 |
6.2. System identyfikowania i monitorowania zagrożeń pojawiających się w przestrzeni wielkich miast w poszczególnych komendach miejskich Policji | 244 |
6.3. Wpływ zidentyfikowanych zagrożeń na organizację służby i przyjęte metody działania policji | 258 |
6.4. Zabezpieczenia policyjne jako specyficzna forma działania w walce z zagrożeniami w wielkich miastach | 262 |
6.5. Wpływ zidentyfikowanych zagrożeń występujących w przestrzeni wielkich miast na kształt struktury organizacyjnej i etaty komend miejskich Policji | 268 |
6.6. Wpływ zagrożeń i innych czynników na współpracę policji z samorządem | 280 |
6.7. Formy współpracy policji z organami samorządu terytorialnego i z innymi podmiotami publicznymi w zawalczeniu zagrożeń ze sfery bezpieczeństwa i porządku publicznego | 285 |
6.8. Formy i wysokość wsparcia finansowego i rzeczowego przekazywanego policji przez samorządy terytorialne i inne podmioty publiczne | 296 |
6.9. Przykłady specyficznych, niestandardowych rozwiązań przyjętych przez policję i organy samorządu terytorialnego w walce z zagrożeniami w wielkich miastach | 311 |
6.10. Propozycje komendantów miejskich Policji i prezydentów miast mające na celu wdrożenie działań poprawiających skuteczność policji i jej współpracy z samorządem w walce z zagrożeniami | 317 |
Zakończenie | 323 |
Bibliografia przedmiotowa | 345 |
Publikacje zwarte i artykuły | 345 |
Akty prawne | 356 |
Strony internetowe i inne | 360 |
Bibliografia podmiotowa | 362 |
Dokumenty dotyczące Częstochowy | 362 |
Dokumenty dotyczące Katowic | 363 |
Dokumenty dotyczące Krakowa | 365 |
Dokumenty dotyczące Łodzi | 367 |
Dokumenty dotyczące Warszawy | 368 |
Dokumenty dotyczące Wrocławia | 369 |
Spis tabel | 373 |
Spis rysunków | 378 |
Aneks | 381 |