POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
26 numer „Images” koncentruje się wokół problemowej triady: historia – pamięć zbiorowa – mit. Autorzy tekstów podejmują refleksję nad wieloaspektowo rozumianą obecnością przeszłości w kulturze audiowizualnej XXI wieku i jej społecznym wymiarem. Prezentujemy szerokie spektrum współczesnych artystycznych odniesień do tego, co minione: nie tylko w kinie polskim, lecz także m.in. w rosyjskim, rumuńskim, izraelskim; w nawiązaniu zarówno do historii najnowszej, jak i do czasów starożytnych; wyrażonych nie tylko w ramach filmu, lecz także innych mediów. Zebrane w tomie badania dostarczają bogatej wiedzy o przestrzeniach refleksji filozoficznej, kulturowej, socjologicznej, psychologicznej, estetycznej i duchowej, jakie otwierają się poprzez zetknięcia z fragmentami przeszłości.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 342 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2936-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rafał Syska, (Re)konstruowanie pamięci o Rewolucji w nowym kinie rumuńskim | 5 |
Katarzyna Jędraszczyk, Władimir Rabinowicz, Obraz Aleksandra Kołczaka i wojny domowej w Rosji, przedstawiony w fi lmie Admirał, a współczesna rosyjska świadomość historyczna | 15 |
Marek Kaźmierczak, Collective Memory and Colloquial Aesthetic Experience. Remarks on the Functions of Digitalized Paintings in Second Life | 27 |
Anna Estera Mrozewicz, Memory grids: Forgetting East Berlin in Krass Clement’s Photobook Venten pa i gar. Auf Gestern warten (2012) | 39 |
Marta Giec, Przekształcanie pamięci. Found footage jak machina kulturowej reinterpretacji | 59 |
Marek Hendrykowski, Nowy dokument historyczny | 67 |
Łączka, amazońska dżungla i Chicago. Patrycja Rojek i Andrzej Szpulak rozmawiają z dokumentalistą, niezależnym producentem i dyrektorem Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci – Arkadiuszem Gołębiewskim | 79 |
Zuzanna Lewandowska, Ponowoczesna wizja Powstania Warszawskiego w filmie Jana Komasy Miasto 44 | 95 |
Andrzej Szpulak, Róża Wojciecha Smarzowskiego – portret miłości kulturowo zakorzenionej | 107 |
Piotr Pomostowski, Ocalić pamięć, ocalić duszę, ocalić sztukę – o zbawiennej roli muzyki Fryderyka Chopina w Pianiście Romana Polańskiego | 119 |
Daria Mazur, Kino jidysz na ziemiach polskich do wybuchu drugiej wojny światowej – konteksty społeczno-polityczne i kulturowe | 129 |
Justyna Czaja, W poszukiwaniu śladów przeszłości – komiks jako medium małej i wielkiej historii (przykład powieści grafi cznych Nie pojedziemy zobaczyć Auschwitz Jérémiego Dresa i Zaduszki Rutu Modan) | 139 |
Maciej Pietrzak, Odwrót bohaterów. Śmierć syjonistycznego mitu Masady w filmie Twierdza Beaufort Josepha Cedara | 151 |
Krzysztof Antczak, Dan Tudor Ionescu, Reading Plutarch of Chaeronea: A Cinematic Portrait of the Youth of Alexander the Great as Envisaged by Robert Rossen and Oliver Stone | 161 |
Patrycja Rojek, Penelopa i jej współczesne filmowe inkarnacje | 177 |
Etiudy | 189 |
Zuzanna Kwiatkowska, Vanitas vanitatum et omnia vanitas. Etiudy studenckie Filipa Bajona | 191 |
Joanna Sikorska, Obraz Polski Ludowej w MC. Człowiek z winylu i Jaskółce w reżyserii Bartosza Warwasa | 197 |
Agnieszka Powierska, Mit o przypływach emocji | 205 |
Warsztat filmowca | 213 |
Michał Bukojemski, Refleksja z katedry | 215 |
Maciej Kozłowski, Świat przed Zagładą. Tajemnica istnienia archiwalnego obrazu filmowego we współczesnej strukturze filmowej na przykładzie filmu Po-lin. Okruchy pamięci Jolanty Dylewskiej | 225 |
Author Gallery Piotr Zbierski, Family | 237 |
Varia | 261 |
Marek Hendrykowski, Tarkowski w Łodzi | 262 |
Konrad Klejsa, Surreal Dreams of a “Creative City” (or: How Camerimage Festival Tried to Convince Łódź to Stop Worrying and Love Modern Architecture) | 269 |
Ewa Ciszewska, The Se-Ma-For Film Studio from 1990 to 1999 | 276 |
Piotr Pławuszewski, Reżyserskie szlify. Władysław Ślesicki w Szkole Filmowej (1950–1955) | 282 |
Piotr Zwierzchowski, Ludzie (z) Nowej Huty. O dwóch filmach Kazimierza Karabasza | 291 |
Justyna Sulejewska, Między powieścią a adaptacją – kilka spostrzeżeń z perspektywy widza | 298 |
Paweł Sitkiewicz, Uczony i czarodziej. Zmienne koleje losu mistrza Starewicza | 304 |
Marek Hendrykowski, Metodologia nowej historii filmu | 311 |
Marek Hendrykowski, Przerwane śniadanie z Braćmi Montgolfier | 317 |
Abstracts | 325 |
Notes abouts authors | 332 |
Noty o autorach | 336 |