Polskie inwestycje bezpośrednie

Doświadczenia przedsiębiorstw regionu łódzkiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Międzynarodowa ekspansja polskich przedsiębiorstw w formie bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest stosunkowo nowym, ale dynamicznym zjawiskiem, które mocno wpływa na krajobraz polskiej gospodarki i konkurencyjności. Wzbudza też rosnące zainteresowanie praktyków (specjalistów od biznesu międzynarodowego), polityków i ekonomistów. Zaangażowanie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych ma różny zakres (od marginalnego do pełnego). Skala ta zależy od dwóch grup czynników: endogenicznych (wywodzących się z potencjału konkurencyjnego firmy, jej przewag i umiejętności dostosowania się do warunków panujących w gałęzi oraz w całej gospodarce) i egzogenicznych (determinowanych przez cechy otoczenia, w jakim działa przedsiębiorstwo). W książce można znaleźć jeszcze inne ciekawe wnioski. Wpisując się w nurt relatywnie nielicznych – jak dotąd – publikacji na temat aktywnej internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, w niniejszej książce przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Do jej atutów można zaliczyć kompleksowe ujęcie tematu: zarówno solidną podbudowę teoretyczną, jak i analizę empiryczną w ujęciu ilościowym (na podstawie szczegółowych danych GUS) oraz jakościowym (badanie ankietowe determinant i efektów internacjonalizacji przedsiębiorstw z województwa łódzkiego). Publikacja z pewnością zainicjuje dalsze badania związane z polskimi inwestycjami bezpośrednimi.


Liczba stron220
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-704-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     8
  
  Rozdział 1. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstw – przegląd badań     18
  1.1. Wprowadzenie     18
  1.2. Internacjonalizacja w teoriach handlu międzynarodowego     22
  1.3. Teorie zagranicznych inwestycji bezpośrednich     26
  1.4. Teorie internacjonalizacji sekwencyjnej     32
  1.5. Teorie internacjonalizacji niekonwencjonalnej     39
  1.6. Modele sieciowe     45
  1.7. Wnioski     51
  
  Rozdział 2. Czy należy wspierać polskie inwestycje bezpośrednie?     54
  2.1. Wprowadzenie     54
  2.2. Skutki inwestycji bezpośrednich dla kraju inwestującego w świetle teorii     59
  2.3. Skutki inwestycji bezpośrednich dla kraju inwestującego w świetle badań empirycznych     62
  2.4. Instytucjonalne ramy wspierania polskich inwestycji bezpośrednich     68
  2.5. Instrumenty wspierania polskich inwestycji bezpośrednich     70
  2.6. Wnioski     76
  
  Rozdział 3. Inwestycje bezpośrednie polskich przedsiębiorstw     82
  3.1. Wprowadzenie     82
  3.2. Skala i struktura inwestycji     85
  3.3. Kierunki polskich inwestycji bezpośrednich     103
  3.4. Wnioski     111
  
  Rozdział 4. Inwestycje bezpośrednie przedsiębiorstw z województwa łódzkiego     114
  4.1. Wprowadzenie     114
  4.2. Skala zaangażowania przedsiębiorstw z województwa łódzkiego za granicą     114
  4.3. Działalność jednostek zagranicznych spółek z województwa łódzkiego     123
  4.4. Kierunki inwestycji przedsiębiorstw z województwa łódzkiego     128
  4.5. Wnioski     132
  
  Rozdział 5. Aktywna internacjonalizacja przedsiębiorstw z województwa łódzkiego. Wyniki badań     134
  5.1. Wprowadzenie     134
  5.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw     135
  5.3. Konkurencyjność przedsiębiorstw na rynku krajowym przed rozpoczęciem procesu internacjonalizacji     140
  5.4. Skala i formy zaangażowania firm na rynku zagranicznym     143
  5.5. Formy organizacyjne i struktura geograficzna inwestycji zagranicznych     145
  5.5.1. Przedstawicielstwa     145
  5.5.2. Oddziały i filie     147
  5.5.3. Joint-venture z partnerami z kraju lokaty     148
  5.6. Cechy procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw     150
  5.6.1. Przedmiot działalności i pozycja konkurencyjna firm na rynku kraju lokaty     150
  5.6.2. Eksport do kraju lokaty     153
  5.7. Stopień, ścieżki i inicjatorzy internacjonalizacji     155
  5.8. Motywy ekspansji inwestycyjnej     159
  5.8.1. Motywy rynkowe     159
  5.8.2. Motywy kosztowe     161
  5.8.3. Motywy administracyjno-prawne     163
  5.8.4. Motywy zasobowe     165
  5.8.5. Motyw ryzyka     167
  5.8.6. Zasoby niematerialne w budowaniu przewagi konkurencyjnej w kraju lokaty ZIB     169
  5.8.7. Czynniki ograniczające zagraniczne inwestycje bezpośrednie i działalność w kraju lokaty     171
  5.8.8. Oczekiwania związane z inwestycjami zagranicznymi     175
  5.8.9. Wpływ działalności jednostek zagranicznych na działalność przedsiębiorstwa w Polsce     177
  5.9. Wnioski     182
  
  Bibliografia     186
  Załącznik – kwestionariusz badania ankietowego     202
  Spis tabel i wykresów     218
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia