POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
(…) Nadeszły czasy, w których kompetencje oraz wykształcenie stały się wartością konieczną, a ich niepełny wymiar wzmaga potrzebę dokształcania się, doskonalenia i samokształcenia. Według K. Denka czasy, w których przyszło nam żyć, pracować, rozwijać się w szczególny sposób podkreślają wartość wykształcenia, posiadanych kompetencji i wzmagają samorealizację3. W świetle tych rozważań nie dziwi nas obecność nowych technologii w kształceniu dzieci i młodzieży, obecność podręczników elektronicznych w rękach uczniów, nieustanna troska nauczycieli o poprawę jakości kształcenia technicznego czy stosowanie mobilnej edukacji jako elementu wspomagające¬go kształcenie przedmiotów szkolnych. Urządzenia te w rękach nauczycieli i uczniów w aspektach Edukacji jutra, a także dla naszych i przyszłych czasów stały się faktem. Nauczanie typu e-lerning, e-podręczniki, platformy e-learningowe, gry symulacyjne stały się narzędziami wspomagającymi złożone procesy nauczania. Edukacja jutra widzi w przyjętych innowacyjnych kierunkach działań wiele pozytywów, ale i zagrożeń. Współczesny nauczyciel cechy nowych technologii musi dobrze poznać, by móc nimi operować, posługiwać się i poprzez nie unowocześniać kształcenie. Przypuszcza się, że perspektywicznie obecność cyfrowych środków w kształceniu dzieci i młodzieży na trwale zagości w edukacji. W wielu ośrodkach szkolnych i akademickich dostęp uczących się do nowych form kształcenia jest jeszcze dość ograniczony, dysponują nimi nieliczne placówki, ale w niedalekiej przyszłości będą już powszechne. Wielość informacji, szybkie tempo życia otaczające współczesne dziecko niosą ze sobą coraz to nowe potrzeby. Jak podkreśla S. Juszczyk: „ Zauważalna akceleracja rozwoju dziecka i szybkie stawanie się ‘dorosłym’ wyznacza edukacji nowe pytania, cele, zadania i wyzwania. Wielość potrzeb dziecięcych i różnych zainteresowań światem kreśli kierunek działania mądrego nauczyciela i szkoły”4. Rozwój techniki i nowych technologii w nauczaniu wymusza u nauczyciela większą troskę nad sposobem i treścią przekazywanej wiedzy oraz jej odbiorcą. Dostarczanie różnych form ruchu, troska o kulturę fizyczną równolegle z kulturą umysłową, wiedza na temat zdrowego trybu życia, świadome przeciwdziałanie patologiom muszą być realizowane współmiernie z nauczaniem przedmiotowym i wychowaniem kulturalnym. Urządzenia techniczne zniewalają ucznia przez wiele godzin dziennie, zmuszają go do pozostania w jednej pozycji, w jednym miejscu i środowisku. Słusznym kierunkiem działań Edukacji jutra jest lansowanie konieczności preferowania wychowania fizycznego, różnych form ruchu, świadomego wychowania prozdrowotnego w każdej szkole, rodzinie i środowisku lokalnym. Zdrowie ludzkie jest wartością najważniejszą każdego człowieka. Działań sportowych i ruchu w środowisku życia dziecka dostarczają prawidłowo zorganizowane zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne5, jak: wycieczki, biwaki, obozy wędrowne, zawody sportowe, kółka zainteresowań, zajęcia artystyczne, taneczne, muzyczne, teatralne, które oprócz sfery fizycznej ubogacają go w nową wiedzę, umiejętności, uspołeczniają i pozwalają poznać piękno kraju ojczystego, uczą odpowiedzialności za drugiego człowieka. Ważną rolę w tym względzie spełniają stowarzyszenia sportowe, kluby i organizacje młodzieżowe, jak: Związek Harcerstwa Polskiego, koła turystyczno-krajoznawcze, Ochotnicze Straże Pożarne, stowarzyszenia śpiewacze i inne. Kultura, sport i rekreacja są niezastąpionymi elementami wychowania młodego człowieka, regenerują wysiłek umysłowy, uspołeczniają, kształtują zdrowy styl życia, uczą świadomej organizacji czasu. Umiejętność zagospodarowania czasu wolnego jest skutecznym działaniem przeciw nudzie i wszelkim zachowaniom negatywnym. Ważne zadanie w tym względzie pełni nie tylko szkoła i władze samorządowe, ale w pierwszej kolejności rodzina, która kształtuje u dziecka nawyki i poczucie własnej odpowiedzialności za popełnione czyny. (…) Jadwiga Uchyła-Zroski (frag.
Wstępu)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 385 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-92-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Jadwiga Uchyła-Zroski | 21 |
Część I. Edukacja a nowe technologie i formy kształcenia | |
Hanna Gulińska | |
Nowy model szkoły – podręczniki mobilne | 25 |
Maria Kozielska | |
Eksperymentalne dowody poprawy jakości kształcenia technicznego – respektowanie systemów sensorycznych i stylów studiowania | 39 |
Małgorzata Bartoszewicz | |
Mobilna edukacja jako element wspomagający kształcenie w zakresie przedmiotów przyrodniczych na wszystkich etapach edukacyjnych | 49 |
Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska | |
Nowy format środowiska kształcenia w epoce cyfrowej | 59 |
Część II. Metody kształcenia w dobie multimediów | |
Krzysztof Krakowski | |
Dyshabituacja w programowaniu i przygotowaniu multinauczania | 75 |
Joanna Juszczyk-Rygałło | |
E-learning jako nowa przestrzeń działań pedagogicznych wczesnej edukacji | 87 |
Marlena Plebańska | |
E-edukacja – e-podręczniki, platformy e-learningowe – szanse i zagrożenia wykorzystania | 97 |
Dagmara Gruszczyńska | |
Gra symulacyjna jako narzędzie wspomagające nauczanie podejmowania decyzji | 107 |
Część III. Cyfrowe środki w kształceniu dzieci i młodzieży | |
Andrzej Mamroł | |
Telefon komórkowy – szanse i zagrożenia w edukacji uczniów szkół gimnazjalnych | 121 |
Anna Jakubowicz-Bryx | |
Rola programów telewizyjnych w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym w opiniach rodziców | 131 |
Część IV. Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole jutra | |
Romuald Kalinowski | |
Uwarunkowania edukacji dla bezpieczeństwa | 145 |
Zbigniew Leśniewski | |
Szkolenia i ćwiczenia prowadzone w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej jako element dydaktyki obronnej | 157 |
Część V. Szkolne i pozaszkolne aspekty edukacji muzycznej | |
Jadwiga Uchyła-Zroski | |
Muzyka źródłem aktywności dziecka | 171 |
Rafał Majzner | |
Miejsce śląskie muzyki ludowej w edukacji | 181 |
Ewa Kumik | |
Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu przyszłej kariery zawodowej muzyka | 193 |
Anna Pękala | |
Rola środowiska rodzinnego w rozwoju zdolności muzycznych małych dzieci | 205 |
Część VI. Wychowanie zdrowotne i ekologia w edukacji jutra | |
Andrzej Ćwikliński | |
O potrzebie edukacji ekologicznej i zdrowotnej słów kilka | 215 |
Ewa Szadzińska | |
Wartości zrównoważonego rozwoju a treści edukacji szkolnej | 227 |
Ilona Gembalczyk, Beata Fedyn | |
Wychowanie zdrowotne wobec wyzwań współczesnego świata | 237 |
Część VII. Edukacja zdrowotna w szkole i w życiu dorosłym | |
Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk | |
Edukacja zdrowotna w szkole. Uwarunkowania skuteczności | 249 |
Katarzyna Wojciechowska | |
Wielowymiarowość promowania zdrowia przez nauczycieli klas I-III | 261 |
Beata Ciupińska, Daria Sikorska | |
Kwestia HIV/AIDS w percepcji studentów pedagogiki | 271 |
Izabela Korabiewska, Monika Lewandowska, Małgorzata Węgrzynek, Dariusz Białoszewski | |
Ocena wiedzy kobiet na temat ćwiczeń stosowanych w profilaktyce nietrzymania moczu | 279 |
Część VIII. Kultura fizyczna w szkole jutra | |
Jerzy Nowocień | |
Wychowanie fizyczne jako proces ciągłej edukacji | 291 |
Krystyna Zatoń, Anna Kwaśna | |
Świadomość wartości aktywności fizycznej w kształtowaniu postaw do kultury somatycznej | 301 |
Krystyna Zatoń | |
Informacja zwrotna w procesie uczenia się złożonych czynności motorycznych | 311 |
Halina Guła-Kubiszewska, Wojciech Starościak | |
Zachowania twórcze nauczycieli wychowania fizycznego wrocławskich szkół ponadgimnazjalnych | 321 |
Wojciech Wiesner, Bogusław Ogrodnik | |
Edukacyjne wartości rekordowych osiągnięć w pływaniu długodystansowym | 335 |
Część IX. Krajoznawstwo i edukacja przyrodnicza jako aspekty edukacji jutra | |
Jadwiga Michalczyk | |
Krajoznawstwo w edukacji jutra | 353 |
Barbara Klasińska | |
Wycieczka jako (nie)zapomniana forma edukacji regionalnej | 365 |
Irena Jarzyńska | |
Edukacja przyrodnicza uczniów w wieku wczesnoszkolnym w ramach zajęć pozalekcyjnych | 377 |