Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych

-28%

Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,92  36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 36,00 zł (-28%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,92 zł  


25,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ocenianie nie jest zajęciem szczególnie przyjemnym, zwłaszcza jeżeli oceniać trzeba własne zachowania czy wyniki podejmowanych działań. Niemniej bywa zajęciem wdzięcznym, jeśli okazuje się, że konsekwentnie przeprowadzana, przynosi pozytywne rezultaty. Ewaluację postrzega się jako niezbędny element zarządzania, konieczny etap każdego przedsięwzięcia, służący wyciąganiu wniosków na przyszłość. Jest to szczególnie wyraźnie widoczne w przypadku organizacji uczący się, rozwijających wiedzę na podstawie oceny efektów swoich działań i relacji z otoczeniem. Do tej grupy należą bez wątpienia biblioteki. „Kultura oceny” jako perspektywa badawcza i podejście praktyczne nie ma bogatego dorobku w piśmiennictwie polskim. W takiej sytuacji książka prof. Ewy Głowackiej jest opracowaniem pionierskim, o ogromnej wartości poznawczej. Pozwala uporządkować zarówno aparat pojęciowy, jak i wiedzę na ten temat w obszarze modeli, metodologii, normalizacji, realizowanych bądź proponowanych procedur postępowania. Wydaje się publikacją niezbędną dla osób odpowiedzialnych za badanie efektów działania zarówno poszczególnych placówek bibliotecznych, jak i większych ich grup. Fragment recenzji dr hab. Małgorzaty Kisilowskiej


Rok wydania2015
Liczba stron282
KategoriaInformacja naukowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3501-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP /    7
  Rozdział    1
  KULTURA OCENY W BIBLIOTEKACH /    16
  1.1. Rozwój oceny jakości w bibliotekach /    20
  1.2. Wybrane modele oraz metody oceny jakości /    28
  1.2.1. Obszary badania jakości bibliotek /    28
  1.2.2. Wybrane modele oceny /    32
  1.2.3. Wybrane metody jakościowe i metodologia mieszana /    45
  Podsumowanie /    56
  Rozdział    2
  BADANIE FUNKCJONALNOŚCI ZASOBÓW I USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH /    58
  2.1. Standardy statystyki bibliotecznej /    61
  2.2. Standardy wskaźników funkcjonalności bibliotek /    65
  2.3. Rozwój międzynarodowych norm związanych z oceną bibliotek /    76
  2.4. Projekty i inicjatywy badania funkcjonalności bibliotek /    81
  2.5. Ocena funkcjonalności zasobów cyfrowych tworzonych bądź prenumerowanych przez biblioteki /    92
  2.5.1. Ocena prenumerowanych przez biblioteki bibliograficznych baz danych /    93
  2.5.2. Ocena funkcjonalności bibliotek i repozytoriów cyfrowych /    100
  Podsumowanie /    110
  Rozdział    3
  BADANIA JAKOŚCI USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH /    112
  3.1. Metoda ServQUAL /    113
  3.2. LibQUAL+ /    122
  3.3. Analiza połączona (ang. conjoint analysis) /    128
  3.4. StatsQUAL /    131
  3.5. WebQUAL /    137
  3.6. TechQUAL+ /    145
  Podsumowanie /    147
  Rozdział    4
  BADANIA WPŁYWU ZASOBÓW I USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH NA OTOCZENIE SPOŁECZNOEKONOMICZNE /    149
  4.1. Badania wpływu edukacyjnoinformacyjnego bibliotek /    156
  4.2. Badania wpływu kulturalnośrodowiskowego bibliotek /    160
  4.3. Wpływ ekonomiczny oraz wartość ekonomiczna usług bibliotecznoinformacyjnych /    182
  Podsumowanie /    195
  ZAKOŃCZENIE /    197
  ANEKSY /    201
  BIBLIOGRAFIA /    249
  Źródła /    249
  Opracowania /    254
  WYKAZ SKRÓTÓW /    274
  STRESZCZENIE /    278
  SUMMARY /    280
RozwińZwiń