POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Odczytując na nowo Korczakowską pedagogikę, autorzy dyskursu, dotyczącego idei i dzieła Janusza Korczaka, starają się wydobyć na światło dzienne różne aspekty jego wielopostaciowego pajdocentryzmu. Artykuły zawarte w niniejszej publikacji stanowią forum wymiany myśli i doświadczeń, których celem jest przybliżenie poglądów Starego Doktora w odniesieniu do współczesności. Zagadnienia poruszane w niniejszej publikacji stanowią przedmiot interesujących interpelacji badawczych i inspirujących debat, uświadamiając, że jest to obszar wciąż nie do końca poznany i odkryty, dlatego warto podejmować dyskusję na te jakże ważne tematy.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 329 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-560-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od redakcji | 9 |
Część I. Dziecko królem | 15 |
Mirosław S. Szymański | 17 |
W królestwie Króla Maciusia Pierwszego, czyli w kręgu pedagogiki Janusza Korczaka | 17 |
Katarzyna Dąbrowska | 27 |
Król Maciuś Pierwszy jako odbicie postulatów pedagogicznych Janusza Korczaka | 27 |
Część II. Ponadczasowy charakter pedagogii Janusza Korczaka | 35 |
Bożenna Wierzchowska-Konera | 37 |
Pedologiczne podstawy pedagogii Janusza Korczaka | 37 |
Barbara Kalinowska-Witek | 59 |
Janusz Korczak wczoraj, dziś i jutro – ponadczasowy charakter koncepcji | 59 |
Maria Chodkowska, Renata Bednarz-Grzybek | 77 |
Dziecko z kagańcem na duszy w realiach współczesnego świata | 77 |
Marzena Okrasa | 99 |
Rozważania wokół Pedagogiki żartobliwej Janusza Korczaka | 99 |
Część III. W trosce o poszanowanie praw dziecka | 113 |
Danuta Opozda | 115 |
Emancypacyjna funkcja wychowania we współczesnej rodzinie w świetle Korczakowskiej pedagogii – zarys refleksji | 115 |
Dorota Bugaj | 127 |
Janusz Korczak jako prekursor walki o prawa dziecka | 127 |
Wiesława Walc | 141 |
Korczakowskie prawa dziecka współcześnie | 141 |
Ines Kierzkowska-Żuk | 155 |
Prawa dziecka – wypaczenie idei korczakowskiej we współczesnej rodzinie polskiej | 155 |
Ewa Sosnowska-Bielicz | 165 |
Prawa dziecka według dorosłych – doniesienia z badań | 165 |
Emilia Pogoda | 177 |
Prawo do szacunku uczniów z dysleksją | 177 |
Część IV. Korczakowskie metody pracy z dzieckiem | 189 |
Mirosława Brasławska-Haque | 191 |
„By dziecko było tym, czym jest” – realizacja postulatu Janusza Korczaka w ujęciu współczesnej indywidualizacji procesu nauczania i wychowania | 191 |
Jacek Szmalec | 209 |
Terapia w pedagogice Janusza Korczaka | 209 |
Lilianna Klimek, Dorota Sikora | 219 |
Diagnoza pedagogiczna w ujęciu Janusza Korczaka | 219 |
Elżbieta M. Minczakiewicz | 233 |
Dialog z dziećmi i jego miejsce w systemie wychowawczym Janusza Korczaka budowanym na fundamencie personalizmu i etyki | 233 |
Małgorzata Samujło, Agnieszka Buczak | 247 |
Plebiscyt życzliwości i niechęci we współczesnej szkole w opiniach studentów kierunków nauczycielskich | 247 |
Izabella Maria Łukasik, Anna Witek | 257 |
Samorządność – idea myśli Korczakowskiej czy realna potrzeba wychowania młodego pokolenia globalnych tubylców | 257 |
Magdalena Barabas, Joanna Wrótniak | 273 |
Opiekun-wychowawca w poglądach pedagogicznych Janusza Korczaka | 273 |
Część V. Korczakowskie wartości źródłem inspiracji pedagogicznych | 283 |
Dagmara Ratajczak-Parzyńska | 285 |
Korczakowskie wartości źródłem inspiracji i refleksji pedagogicznych | 285 |
Teresa Lewandowska-Kidoń | 297 |
Janusz Korczak wobec nietolerancji | 297 |
Anna Marzec-Tarasińska | 309 |
Dzieci ulicy dawniej i dziś | 309 |