Wykładnia prawa

Wykładnia prawa

Model ogólny a perspektywa Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i prawa Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 33,60 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem pracy jest skonfrontowanie ogólnego modelu wykładni prawa, budowanego w literaturze i najpełniej rozwijanego w praktyce orzeczniczej na gruncie prawa krajowego, z właściwościami wykładni dokonywanej w perspektywie ponadkrajowej. Praca składa się z trzech części. Pierwsza z nich ma charakter wprowadzający i odnosi się do podstawowego i wyjściowego do dalszych rozważań modelu wykładni. Problematyka ta przechodzi w części drugiej i trzeciej w budowanie katalogu podstawowych właściwości szczególnych, w pewnym sensie odrębności w stosunku do powyższego modelu podstawowego, w odniesieniu do wybranych aspektów prawa międzynarodowego i ponadnarodowego. Wybór międzynarodowego prawa praw człowieka oraz prawa Unii Europejskiej jako perspektywy wspomnianej na wstępie konfrontacji wynikał zarówno z możliwości, jakie te działy prawa tworzą dla obserwacji i formułowania twierdzeń na temat wykładni w ogóle, jak też z aktualnej roli prawa międzynarodowego i ponadnarodowego w obrocie prawnym, tak międzynarodowym, jak i krajowym. I właśnie fakt bezpośredniego stosowania i wykładni tego prawa przez sądy krajowe z jednej strony łączy poszczególne aspekty ujęte w trzech częściach pracy, natomiast z drugiej - wskazuje na odrębności metodologii wykładni, jakie winny być uwzględniane przez sądy krajowe stosujące i interpretujące prawo unijne i międzynarodowe prawo praw człowieka, nie tylko w obliczu odmiennych sposobów uregulowań normatywnych, ale także roli orzecznictwa sądowego w tych działach prawa.


Rok wydania2011
Liczba stron228
KategoriaPrawo Unii Europejskiej
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-060-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Objaśnienia skrótów     8
  Wprowadzenie     9
  Leszek Leszczyński – Część I. Wykładnia prawa – model ogólny    11
    1. Prawo i jego wykładnia     13
      1.1. Wykładnia ogólna a wykładnia operatywna. Rodzaje wykładni     13
      1.2. Cechy wykładni operatywnej     15
      1.3. Walidacyjno−derywacyjne ujęcie wykładni     16
    2. Podmioty wykładni operatywnej     19
      2.1. Sądy a organy administracji. Wykładnia a typy stosowania prawa     19
      2.2. Rodzaje sądów. Sądy krajowe i ponadnarodowe     22
      2.3. Formy komunikacji między podmiotami dokonującymi wykładni     23
    3. Proces wykładni operatywnej     25
      3.1. Przedmiot wykładni i sytuacja interpretacyjna     25
      3.2. Rodzaje reguł i ich funkcje w procesie wykładni     27
      3.3. Kolejność zastosowania reguł w ramach wykładni operatywnej     29
    4. Argumenty walidacyjne wykładni     31
      4.1. Argumentacja walidacyjna w wykładni oraz rodzaje źródeł rekonstrukcji     31
      4.2. Przepisy jako argumenty walidacyjne. Rodzaje przepisów i ich zastosowań     34
      4.3. Precedensy i kryteria otwarte jako argumenty walidacyjne     36
    5. Reguły językowe wykładni prawa     38
      5.1. Miejsce reguł językowych w wykładni     38
      5.2. Rola argumentów semantycznych     40
      5.3. Rola argumentów syntaktycznych     43
    6. Reguły systemowe wykładni prawa     45
      6.1. Miejsce reguł systemowych w wykładni     45
      6.2. Rola reguł systemowo−strukturalnych     46
      6.3. Rola argumentów systemowo−aksjologicznych     50
    7. Reguły celowościowe i funkcjonalne wykładni prawa     53
      7.1. Miejsce reguł celowościowych i funkcjonalnych w wykładni     53
      7.2. Reguły celowościowe wykładni     55
      7.3. Reguły funkcjonalne wykładni     57
    8. Kryteria aksjologii otwartej w wykładni prawa     60
      8.1. Rodzaje zastosowań kryteriów aksjologii otwartej w wykładni prawa     60
      8.2. Rekonstrukcja treści kryterium otwartego     61
      8.3. Reguły aksjologii otwartej w rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji     64
    9. Inne decyzje (precedensy) w wykładni prawa a prawotwórstwo sądowe     67
      9.1. Rekonstrukcja normy z innej decyzji stosowania prawa     67
      9.2. Precedens w rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji     69
      9.3. Wykładnia a problem prawotwórstwa sądowego     72
    10. Czynniki różnicujące model wykładni prawa     75
      10.1. Właściwości kultury prawnej     76
      10.2. Rodzaj gałęzi prawa i typ procesu decyzyjnego     77
      10.3. Właściwości społecznego otoczenia prawa     81
  Bartosz Liżewski – Część II. Wykładnia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka    85
    1. Międzynarodowe prawo praw człowieka i jego wykładnia     87
      1.1. Ogólna charakterystyka systemu międzynarodowego prawa praw człowieka     87
      1.2. Koncepcja wykładni i źródła prawa w międzynarodowym prawie praw człowieka     90
    2. Podmioty wykładni operatywnej     93
      2.1. Sądy a organy administracji. Wykładnia a typy stosowania prawa     93
      2.2. Sądy krajowe a sądy międzynarodowe     96
      2.3. Aspekty komunikacji „międzypodmiotowej”, rola doktryny     98
    3. Proces wykładni operatywnej Europejskiej Konwencji Praw Człowieka     101
      3.1. Przedmiot wykładni i sytuacja interpretacyjna     101
      3.2. Rodzaje reguł wykładni i ich funkcje w procesie wykładni     106
      3.3. Kolejność zastosowania reguł w ramach wykładni operatywnej     108
    4. Argumenty walidacyjne wykładni     109
      4.1. Argumentacja walidacyjna w wykładni oraz rodzaje źródeł rekonstrukcji     109
      4.2. Przepisy jako argumenty walidacyjne. Rodzaje przepisów, rodzaje zastosowań     111
      4.3. Precedensy i kryteria otwarte jako argumenty walidacyjne     113
    5. Reguły językowe wykładni prawa     115
      5.1. Miejsce reguł językowych w wykładni     115
      5.2. Rola reguł semantycznych (klaryfikacja znaczeń)     118
      5.3. Rola argumentów syntaktycznych     124
    6. Reguły systemowe wykładni prawa     126
      6.1. Miejsce reguł systemowych w wykładni     126
      6.2. Rola reguł systemowo−strukturalnych     128
      6.3. Rola argumentów systemowo−aksjologicznych     132
    7. Reguły celowościowe i funkcjonalne wykładni prawa     135
      7.1. Miejsce reguł celowościowych i funkcjonalnych w wykładni     135
      7.2. Reguły celowościowe wykładni     136
      7.3. Reguły funkcjonalne wykładni     138
    8. Kryteria aksjologii otwartej w wykładni prawa     140
      8.1. Rodzaje zastosowań kryteriów aksjologii otwartej w wykładni prawa     140
      8.2. Rekonstrukcja treści kryterium otwartego     142
      8.3. Reguły aksjologii otwartej w rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji     144
    9. Inne decyzje (precedensy) w wykładni prawa a prawotwórstwo sądowe     147
      9.1. Wyroki ETPC jako źródło rekonstrukcji normy     147
      9.2. Precedens w rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji     149
      9.3. Wykładnia a problem prawotwórstwa sądowego     152
    10. Czynniki różnicujące model wykładni prawa     154
      10.1. Właściwości kultury prawnej     154
      10.2. Rodzaj gałęzi prawa i typ procesu decyzyjnego     156
      10.3. Cechy społecznego otoczenia prawa     158
  Anna Kalisz – Część III. Wykładnia prawa Unii Europejskiej    161
    1. Prawo Unii Europejskiej i jego wykładnia     163
      1.1. Pojęcie prawa ponadnarodowego, prawa europejskiego i prawa Unii Europejskiej     163
      1.2. Adekwatna koncepcja wykładni w prawie Unii Europejskiej     167
    2. Podmioty dokonujące wykładni     169
      2.1. Sądy a organy administracji. Wykładnia a typy stosowania prawa     169
      2.2. Rodzaje sądów. Sądy krajowe a sądy ponadnarodowe     169
      2.3. Formy komunikacji między sądami w ramach UE     173
    3. Proces wykładni prawa     177
      3.1. Przedmiot wykładni i sytuacja interpretacyjna     177
      3.2. Rodzaje reguł wykładni i ich funkcje w procesie wykładni     181
      3.3. Kolejność zastosowania reguł w ramach wykładni operatywnej     182
    4. Argumenty walidacyjne wykładni     184
      4.1. Argumentacja walidacyjna w wykładni oraz rodzaje źródeł rekonstrukcji     184
      4.2. Przepisy prawa jako argumenty walidacyjne     187
      4.3. Precedensy i kryteria otwarte jako argumenty walidacyjne     192
    5. Reguły językowe wykładni     195
      5.1. Miejsce reguł językowych w wykładni     195
      5.2. Rola argumentów semantycznych i syntaktycznych     197
      5.3. Czynniki wzmacniające pozajęzykową wykładnię prawa unijnego     198
    6. Reguły systemowe wykładni     201
      6.1. Miejsce reguł systemowych w wykładni     201
      6.2. Rola reguł systemowo−strukturalnych     204
      6.3. Rola argumentów systemowo−aksjologicznych     208
    7. Reguły celowościowe i funkcjonalne wykładni     209
      7.1. Miejsce reguł celowościowych i funkcjonalnych w wykładni     209
      7.2. Reguły celowościowe wykładni     211
      7.3. Reguły funkcjonalne wykładni     213
    8. Wykładnia aksjologiczna i kryteria aksjologii otwartej w wykładni     215
      8.1. Interpretacyjne argumenty aksjologiczne a kryteria aksjologii otwartej w wykładni prawa     215
      8.2. Źródła i wykładnia kryteriów aksjologii otwartej w prawie unijnym     216
    9. Precedensy w wykładni prawa UE a prawotwórstwo sądowe     221
      9.1. Rekonstrukcja normy z innej decyzji stosowania prawa     221
      9.2. Orzecznictwo TSUE w rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji     221
      9.3. Wykładnia a problem prawotwórstwa sądowego     223
    10. Czynniki różnicowania właściwości modelowych wykładni     225
      10.1. Czynniki dywersyfikujące i ich wpływ na wybór koncepcji wykładni prawa UE     225
      10.2. Właściwości kultury prawnej, materii regulowanej oraz społecznego otoczenia prawa     226
      10.3. Podsumowanie rozważań dotyczących interpretacji prawa UE     227
RozwińZwiń