Studia Artystyczne Nr 3: Sztuka i kultura ludowa w badaniach i twórczości artystycznej - 09 Hluczyńsko – etnograficzny region w perspektywie wydarzeń historycznych

-25%

Studia Artystyczne Nr 3: Sztuka i kultura ludowa w badaniach i twórczości artystycznej - 09 Hluczyńsko – etnograficzny region w perspektywie wydarzeń historycznych

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

1,12  1,49

Format: pdf

1,121,49

cena zawiera podatek VAT

„Studia Artystyczne” nr 3, są poświęcone kulturze i tematyce ludowej. Publikacja składa się z trzech części tematycznych, zawierających 20 tekstów autorskich, wprowadzenia oraz dodatku artystycznego. Część I, Teoretyczne rozprawy i rozważania o kulturze oraz sztuce ludowej – polscy badacze folkloru muzycznego zawiera osiem tekstów. R. Solik w dyskursie snuje rozważania o typowych dla sztuki ludowej pojęciach, powinowactwie i relacjach. Cztery kolejne teksty: H. Synowiec, A. Okuna, A. Wójcika, R. Gabrysia przybliżają dokonania badawcze prof. Adolfa Dygacza. Teksty mają też cechy wspomnieniowe, pamiętnikarskie, retrospekcyjne. W części II, zatytułowanej: Międzynarodowe etnomuzykologiczne badania kultury ludowej znajduje się sześć tekstów. Autorzy rozpatrują folklor w ujęciu międzynarodowym. M. Burczyk w dwóch opracowaniach wskazuje na zasługi Oskara Kolberga dla dokumentowania folkloru w Czechach i Słowacji. Ponadto są trzy teksty na temat czeskiej i słowackiej muzyki ludowej ukazujące najważniejsze jej cechy oraz etapy rozwoju. Część III, Tematyka ludowa w twórczych działaniach artystycznych prezentuje pięć tekstów autorskich. W. Cienciała w publikacji pt. „Znaczenie elementów ludowych w cyklu "Suita dziecięca: Piąta Pora Roku" (1996-1999). Szkic” prezentuje własną twórczość muzyczną w opracowanym cyklu z inspiracji tematyki ludowej. E. Nidecka dokonała analizy twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego, natomiast G. Rubin uzasadnia inspiracje folklorystyczne u polskich muzyków jazzowych. Cztery kolejne teksty nawiązują do sztuki artystycznej. Tekst K. M. Bąka mówi o pracach własnych wokół tematyki ludowość a ekslibris jako wątki ludowe w księgoznaku i grafice kommemoratywnej. Użytkową wartość drewna w sztuce przybliża nam A. Giełdoń-Paszek. O góralskim zdobnictwie jako sztuce regionalnej górali zakopiańskich pisze W. Bachleda-Dorcarz. Ostatni tekst w tym zbiorze I. Białas – etnografa prezentuje ludowy strój Ziemi Pszczyńskiej. Publikacja bogata w załączniki, materiały nutowe, wytwory prac artystycznych. Dedykowana jest odbiorcom zainteresowanym sztuką i kulturą ludową polską i zagraniczną.


WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie
  Jadwiga Uchyła-Zroski /    3
  
  Część pierwsza
  Teoretyczne rozprawy i rozważania o kulturze i sztuce ludowej – polscy badacze folkloru muzycznego
  
  Ryszard Solik: Sztuka a sztuka ludowa. Rozważania o pojęciach, powinowactwie i relacjach. Rekonesans /    7
  
  Helena Synowiec: Znaczenie zbiorów pieśni Adolfa Dygacza dla badań językoznawczych /    16
  
  Adam Okun: Barbora umarła…, czyli o zabytkach folkloru hutniczego w archiwaliach Adolfa Dygacza /    22
  
  Andrzej Wójcik: Co nieco o publicystyce i społecznej aktywności Adolfa Dygacza /    27
  
  Ryszard Gabryś: Adzio. Przyjaciel kompozytorów, niestrudzony inspirator /    40
  
  Krystyna Turek: Przesądy pogrzebowe z zapisów Jana Brody /    52
  
  Danuta Zoń-Ciuk: Wątki ludowe w kompozycjach Antoniego Poćwierza. Stylistyka muzyki opartej na folklorze /    57
  
  Marlena Winnicka: Zainteresowania folklorystyczne Jana Michała Wieczorka /    64
  
  Część druga
  Międzynarodowe etnomuzykologiczne badania kultury ludowej
  
  Jitka Hoňková: Hluczyńsko – etnograficzny region w perspektywie wydarzeń historycznych /    77
  
  Michał Burczyk: Rozwój czeskiej pieśni ludowej na przełomie XVIII i XIX wieku. Oskar Kolberg i jego zasługi w udokumentowaniu folkloru w Czechach i na Słowacji /    83
  
  Michał Burczyk: Materiały łużyckie w zbiorach Oskara Kolberga jako przykład dbałości o zachowanie dziedzictwa i tradycji językowej tego regionu /    88
  
  Gabriela Bordovská: Hudební folklor Lašsko-Valašského pomezí /    92
  
  Magdalena Szyndler: Przegląd wariantów ballady o dziewczynie trucicielce zawartych w wybranych zbiorach pieśni /    97
  
  Część trzecia
  Tematyka ludowa w twórczych działaniach artystycznych
  
  Wiesław Cienciała: Znaczenie elementów ludowych w cyklu Suita dziecięca „Piąta pora roku” (1996–1999). Szkic /    105
  
  Ewa Nidecka: Folklor we wczesnej twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego /    109
  
  Grzegorz Rubin: Folklorystyczne inspiracje polskich muzyków jazzowych /    115
  
  Krzysztof Marek Bąk: Ludowość a ekslibris – wątki ludowe w księgoznaku i grafice kommemoratywnej /    121
  
  Aleksandra Giełdoń-Paszek: Drewno a sprawa polska. Wykorzystanie drewna w poszukiwaniu
  polskiego stylu narodowego /    131
  
  Wojciech Bachleda-Dorcarz: Podhalański baca – pasterz, czarownik i protoplasta góralskiego
  Zdobnictwa /    139
  
  Irena Białas: Strój ludowy ziemi pszczyńskiej – cechą tożsamości regionalnej jej mieszkańców /    145
  
  Dodatek
  Spis wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych pracowników Wydziału Artystycznego w roku 2014
  
  Instytut Muzyki /    157
  Instytut Sztuki /    163
  Galeria prac /    171
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia