Nauka jako obiekt kultu

Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,30  24,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,3024,60

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka podejmuje problematykę wysokiego poziomu zainteresowania oraz szacunku, jakimi we współczesnym świecie cieszą się przekazy o tematyce naukowej. W poszczególnych rozdziałach kwestia ta poddawana jest interdyscyplinarnym analizom, uwzględniającym m.in. kontekst popkulturowy, metodologiczny, społeczny i psychologiczny. Punkt kulminacyjny rozprawy stanowi prezentacja koncepcji silnie scjentystycznego światopoglądu (określonego mianem
scjentoteizmu) oraz jego psychologicznych podstaw i korelatów. Książka adresowana jest do psychologów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych, a także wszystkich osób zainteresowanych tematyką wpływu nauki, naukowców i najnowszych odkryć naukowych na funkcjonowanie jednostki i społeczeństwa.


Recenzja książki ukazała się:


- na stronach czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 3 (208) marzec 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3273:nauka-obiekt-kultu&catid=286&Itemid=30);
- w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 3/2016, s. 69 (Mariusz Karwowski: Wiedza na ołtarze!).


Artykuł o książce ukazał się w czasopiśmie „Gazeta Uniwersytecka UŚ” nr 10 (240) lipiec–wrzesień 2016, s. 14–15 (Maria Sztuka: "Dlaczego jedni ufają naukowcom, a inni mają ich za kuglarzy?", artykuł dostępny pod adresem: http://gazeta.us.edu.pl/node/283913).


Liczba stron212
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-628-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa /    9
  Wstęp /    11
  Współczesne sposoby prezentowania nauki w kanałach kultury popularnej /    19
  Wprowadzenie /    19
  Nauka w telewizji /    21
   Ekspert na śniadanie /    22
   Naukowy zawrót głowy /    25
  Nauka w reklamie /    27
  Nauka w prasie i literaturze popularnonaukowej /    30
  Nauka w Internecie /    35
   „Kopalnia wiedzy”, czyli krótko i na temat /    36
   Między memami a wiedzą bezużyteczną /    39
   Racjonalista.pl — strona WWW i styl życia /    41
  Podsumowanie /    44
  Jak działa nauka? Wybrane koncepcje metodologiczne /    47
  Wprowadzenie /    47
  Pozytywizm Augusta Comte’a /    50
   Naukowy ekskluzywizm /    52
   Systemowość /    52
   Finalizacja rozwoju ludzkości i jej zjednoczenie pod szyldem nauki /    53
   Świeckie odkupienie /    53
  Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego /    54
   Empiryzm /    55
   Pozytywizm /    55
   Fizykalizm /    56
   Uwolnienie nauki od terminów metafizycznych /    57
   Sądy syntetyczne w matematyce /    58
   Nauka a szczęście ludzkości /    59
  Cztery filary współczesnej refleksji nad funkcjonowaniem nauki — Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend /    61
   Karl Raimund Popper /    61
   Thomas Kuhn /    67
   Imre Lakatos /    73
   Paul Feyerabend /    77
  Nauka oczami naukowców /    81
   Edward O. Wilson /    81
   Richard Dawkins /    86
  Uprawianie i recepcja nauki w perspektywie psychologicznej /    91
  Wprowadzenie /    91
  Aktywna psychologia nauki /    93
   Jak możliwa jest nauka /    93
   Obróbka termiczna pokarmów /    94
   Wydłużona niedojrzałość mózgu /    97
   Kultura jako agregat nauki /    99
   Intuicyjny naukowiec /    102
   Uprawianie nauki w perspektywie dyscyplin społecznych /    104
   Dlaczego nauka jest trudna /    111
  Receptywna psychologia nauki /    119
   Społeczna psychologia nauki receptywnej /    119
   Poznawcza psychologia nauki receptywnej /    125
  Scjentoteizm — definicja, charakterystyka i uwarunkowania zjawiska /    135
  Wprowadzenie /    135
  Identyfikacja nieporozumień na temat nauki oparta na modelu Pascala Boyera /    138
   Nieporozumienie 1: Nauka udziela odpowiedzi na pytania metafizyczne /    140
   Nieporozumienie 2: Wypowiedzi naukowców mówią o obiektywnej prawdzie /    141
   Nieporozumienie 3: Nauka pozwala uwolnić się od lęku i niepokoju /    143
   Nieporozumienia 4 i 5: Nauka daje niepodważalne wyjaśnienia zjawisk występujących w przyrodzie oraz opis działania ludzkiej psychiki /    145
   Nieporozumienie 6: Nauka daje odpowiedzi na pytania o kwestie ostateczne /    147
   Nieporozumienie 7: Nauka daje nadzieję na ostateczne zjednoczenie ludzkości /    148
   Nieporozumienie 8: Twierdzenia nauki są oparte na niepodważalnych założeniach /    150
   Nieporozumienie 9: Nauka stoi na szczycie drabiny dociekań, w związku z czym badanie nauki jest nieracjonalne /    152
  Scjentoteizm — konceptualizacja pojęcia /    153
   Czym jest scjentoteizm? /    153
   Scjentoteizm jako światopogląd /    155
   Przejawy scjentoteizmu /    160
  Psychologiczne uwarunkowania scjentoteizmu /    164
   Typologia umysłu w modelu Junga—Nosala /    164
   Potrzeba poznawczego domknięcia w koncepcjach Arie Kruglanskiego i Małgorzaty Kossowskiej /    170
   Orientacje temporalne w koncepcji Philipa Zimbardo i Johna Boyda /    174
   Potrzeba poznania w koncepcji Johna Cacioppo i Richarda Petty’ego /    176
   Przekonania na temat źródeł natury człowieka — koncepcja Marzeny Żmudy-Trzebiatowskiej /    178
  Zakończenie /    181
  Bibliografia /    185
  Indeks osobowy /    199
  Summary /    205
  Zusammenfassung /    207
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia