Powtórzenia i powroty - 02 W siatce konwencji, cz. 2: Gatunki do wymiany; Flirt z popkulturą; Parodia — "powtórzenie z różnicą"

-20%

Powtórzenia i powroty - 02 W siatce konwencji, cz. 2: Gatunki do wymiany; Flirt z popkulturą; Parodia — "powtórzenie z różnicą"


Ebook na rozdziały ?

O dramaturgii Janusza Głowackiego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

6,79  8,49

Format: pdf

Cena początkowa: 8,49 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 6,79 zł  


6,79

w tym VAT

KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA: Powtórzenia i powrotyRozdział: 02 W siatce konwencji, cz. 2: Gatunki do wymiany; Flirt z popkulturą; Parodia — "powtórzenie z różnicą"

Książka jest pierwszą autorską monografią twórczości dramatycznej Janusza Głowackiego, pisarza rozpoznawalnego przez czytelników dzięki sztukom scenicznym, scenariuszom i współpracy z polskimi reżyserami filmowymi. Beata Popczyk-Szczęsna analizuje utwory Głowackiego w kontekście dramaturgii europejskiej XX wieku, z uwzględnieniem tradycji literackiej i teatralnej wcześniejszych stuleci. Wszelkie tropy interpretacyjne podjęte w książce skoncentrowane są wokół powtórzenia jako kategorii definiującej poetykę pisarza i odnoszącej się zarazem do sposobu postrzegania świata przez Janusza Głowackiego.


W monografii omówiona została twórczość autora, który świetnie posługuje się zastanymi konwencjami dramatyczno-teatralnymi, używa form literackich dobrze znanych teatralnej publiczności, czerpie z wzorów literatury popularnej, stosuje techniki parodystyczne nie tylko w celu ośmieszającego przedrzeźniania literackich pierwowzorów oraz adaptuje własne utwory, przekształcając je z myślą o wykorzystaniu w różnych mediach.


Publikacja zawiera również interpretacje czterech pełnospektaklowych sztuk Głowackiego: Antygona w Nowym Jorku, Fortynbras się upił, Kopciuch i Czwarta siostra. Beata Popczyk-Szczęsna proponuje lekturę dramatów, wynikającą z przekonania o poetyce intertekstualnej jako swoistej epistemologii autora, który dzięki nawiązaniom do utworów z kanonu dramaturgii europejskiej precyzyjnie i ironicznie opisuje rzeczywistość sobie współczesną, portretuje tożsamości pęknięte, zranione, naznaczone poczuciem krzywdy i wyobcowania bądź konsumpcyjnym umasowieniem.


Książka stanowi opracowanie twórczości dramatycznej znanego pisarza, którego opowiadania, dramaty i scenariusze stały się podstawą licznych spektakli teatralnych i filmów.


Rok wydania2015
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-473-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Część pierwsza
  W siatce konwencji /    13
  
  Cudzołóstwo ukazane, czyli Głowackiego droga do dramatu /    23
  Tête à tête /    39
  Gatunki do wymiany /    75
  Flirt z popkulturą /    99
  Parodia — „powtórzenie z różnicą” /    119
  
  Część druga
  Literatura i tożsamość /    137
  
  Antygona w Nowym Jorku /    145
  Fortynbras się upił /    167
  Kopciuch i Czwarta siostra /    191
  
  Zakończenie /    217
  
  Bibliografia /    221
  Indeks osobowy /    233
  Indeks utworów Janusza Głowackiego /    239
  
  Summary /    241
  Резюме /    242
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia