EBOOKI WYDAWCY
-18%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tytułowy problem tej pracy ma obecnie szczególne znaczenie, zarówno naukowe, jak i praktyczne. W płaszczyznach gospodarczej i prawnej zaczynają bowiem współistnieć zarówno w Europie, jak i na świecie co najmniej dwa modele odpowiedzialności za naruszenia zakazu karteli: administracyjny i karny. Istotne jest więc, że na rynku ukazuje się książka, która jest odbiciem rozważań dogmatycznych i praktyki. Podjętą tu problematykę należy ocenić jako w pełni aktualną i mającą duże znaczenie poznawcze dla polskiego i europejskiego prawa konkurencji. Monografia nie tylko porządkuje dotychczasową wiedzę, lecz także wytycza kierunki jej dalszego rozwoju.
(z recenzji dr. hab. Pawła Podreckiego, WPiA UJ)
Książka stanowi cenny wkład w rozwój doktryny prawa antymonopolowego i karnego. Będzie z pewnością przydatna w praktyce stosowania przepisów antykartelowych.. Może się też przyczynić do właściwego ukierunkowania przedsięwzięć ustawodawczych. Autorka wykazała się imponującą erudycją, wykorzystując w szerokim zakresie zagraniczną literaturę przedmiotu. Poruszone problemy omawia w sposób wnikliwy i krytyczny, w wielu sprawach jej analizy mają charakter pionierski.
(z recenzji prof. dr. hab. Lecha Gardockiego, WPiA UW)
Dr hab. Małgorzata Król-Bogomilska jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Prawa i Administracji UW i w Instytucie Nauk Prawnych PAN. Kieruje Zakładem Prawa Konkurencji w INP PAN, jest członkiem Izby Adwokackiej i Izby Radców Prawnych w Warszawie. Jest wykładowcą Podyplomowego Studium Prawa Konkurencji w INP PAN, Podyplomowego Studium Własności Intelektualnej oraz Podyplomowego Studium Prawa Spółek działających przy WPiA UW. W latach 1991–2008 pracowała w Departamencie Prawnym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; jako pełnomocnik Prezesa UOKiK reprezentowała ten organ przed sądami rozstrzygającymi sprawy antymonopolowe, w tym wielokrotnie przed Sądem Najwyższym.
Specjalizuje się w problematyce prawa karnego, w szczególności prawa karnego gospodarczego oraz w problematyce prawa konkurencji. Odbyła liczne staże naukowe, m.in. w Londynie, Paryżu, Luksemburgu, Dijon, Sztokholmie, Wiedniu, we Florencji oraz w Brukseli. Jest autorką wielu prac naukowych, m.in. monografii „Formy winy" w prawie karnym w świetle psychologii (1991) i Kary pieniężne w prawie antymonopolowym (2001) oraz autorką licznych artykułów i glos w czasopismach prawniczych, a także ekspertyz prawniczych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 512 |
Kategoria | Prawo karne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-645-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 13 |
Od Autorki 15 | |
Rozdział | 1 |
Wprowadzenie 17 | |
1.1. Uwagi wstępne | 17 |
1.2. U źródeł współczesnego prawa konkurencji | 19 |
1.3. Czy Europa pójdzie w ślady Ameryki? 21 | |
1.4. W obliczu wzrastającej liczby państw dokonujących kryminalizacji | |
naruszeń kartelowych 24 | |
1.5. Cele opracowania i pytania badawcze | 26 |
1.6. Płaszczyzny i metody badawcze | 29 |
1.6.1. Płaszczyzny badawcze 29 | |
1.6.2. Metody badawcze | 35 |
1.7. Kwestie terminologiczne 36 | |
Rozdział | 2 |
Zwalczanie karteli – | |
problematyka prawno-ekonomiczna 43 | |
2.1. Porozumienie kartelowe jako forma walki rynkowej 43 | |
2.2. Rywalizacja rynkowa z zastosowaniem innych metod 45 | |
2.3. Ekonomiczne źródła rozwoju prawa kartelowego | 47 |
2.4. Ekonomiczne (i nie tylko) podstawy definicji naruszeń kartelowych | 49 |
2.5. Znaczenie nurtu ekonomizacji w praktyce stosowania prawa konkurencji | 51 |
Rozdział | 3 |
Podstawy odpowiedzialności za naruszenia kartelowe… w unijnym i polskim | |
prawie antymonopolowym 55 | |
3.1. Porozumienie kartelowe jako delikt administracyjny 55 | |
3.2. Rozwój prawa kartelowego 58 | |
3.3. Zróżnicowanie źródeł prawa we współczesnym prawie konkurencji 67 | |
3.4. Zakaz porozumień kartelowych 74 | |
3.5. Pojęcie przedsiębiorcy i związku przedsiębiorców 76 | |
3.6. Pojęcie i rodzaje porozumień kartelowych 85 | |
3.7. Wyłączenia spod zakazu porozumień kartelowych 96 | |
3.8. Porozumienia kartelowe a zachowania paralelne 98 | |
3.9. Zbieg przepisów o zakazie porozumień i o zakazie nadużycia pozycji | |
dominującej 101 | |
Rozdział 4 | |
Szczególne formy uczestnictwa w porozumieniach kartelowych 102 | |
4.1. Różnorodność form udziału w porozumieniu kartelowym 102 | |
4.2. Pomocnictwo jako forma współdziałania w porozumieniu kartelowym | |
(facilitator liability) 105 | |
4.3. Odpowiedzialność biernego uczestnika uzgodnień kartelowych 115 | |
4.4. Wnioski 121 | |
Rozdział 5 | |
Podmiotowe umiejscowienie odpowiedzialności za naruszenia kartelowe 123 | |
5.1. Odpowiedzialność za naruszenia w ramach grupy kapitałowej | |
(parental liability) 123 | |
5.2. Odpowiedzialność następcy prawnego (successor liability) 141 | |
Rozdział 6 | |
Sankcje administracyjne, penalne i cywilne… z tytułu naruszeń kartelowych | |
w unijnym i polskim prawie antymonopolowym 149 | |
6.1. Sankcje administracyjne 149 | |
6.2. Sankcje penalne 161 | |
6.3. Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności w postępowaniach | |
ugodowych w sprawach kartelowych prowadzonych przez Komisję 194 | |
6.4. Dobrowolne poddanie się karze w świetle projektu polskiej ustawy | |
o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów 196 | |
6.5. Sankcje cywilnoprawne 197 | |
6.6. Wnioski 201 | |
Rozdział 7 | |
Polityka łagodzenia kar (leniency) w sprawach kartelowych 204 | |
7.1. Uwagi wstępne 204 | |
7.2. Program leniency w Stanach Zjednoczonych 205 | |
7.3. Zasady programu leniency w unijnym systemie prawa konkurencji 207 | |
7.4. Zasady programu leniency w polskim systemie prawa konkurencji 210 | |
7.5. Rosnąca liczba państw stosujących programy leniency 211 | |
7.6. Działania zmierzające do harmonizacji programów leniency | |
w państwach UE 212 | |
7.7. Zróżnicowanie zasad programów leniency | |
w państwach członkowskich UE 214 | |
7.8. Poszukiwania nowych rozwiązań w państwach członkowskich UE 218 | |
7.9. Zasady programu leniency w świetle projektu polskiej ustawy | |
o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów 222 | |
7.10. Wnioski 223 | |
Rozdział 8 | |
Charakter sankcji penalnych w sprawach o administracyjne delikty | |
kartelowe… w świetle orzecznictwa strasburskiego i unijnego 225 | |
8.1. Uwagi wstępne 225 | |
8.2. Spór o charakter grzywien w sprawach antymonopolowych 228 | |
8.3. Kierunki w orzecznictwie strasburskim 230 | |
8.4. Kierunki w orzecznictwie sądów unijnych 241 | |
8.5. Spór o klasyfikację czy o standardy 246 | |
Rozdział 9 | |
Przestępstwa kartelowe. Między kryminalizacją tradycyjną a ukrytą 256 | |
9.1. Uwagi wstępne 256 | |
9.2. Amerykańskie korzenie kryminalizacji w sprawach kartelowych 258 | |
9.3. Sankcje karne w niektórych krajowych systemach prawa konkurencji | |
a prawo unijne 271 | |
9.4. Podstawy kryminalizacji naruszeń kartelowych w wybranych | |
państwach Unii Europejskiej 276 | |
9.5. Przestępstwo zmowy przetargowej w polskim systemie prawa karnego 334 | |
9.6. Penalizacja naruszeń kartelowych osób fizycznych | |
w trybie administracyjnym w świetle polskiego projektu ustawy | |
z 21 listopada 2012 r. 340 | |
9.7. Czy warto iść w stronę kryminalizacji naruszeń kartelowych? 342 | |
9.8. Wnioski 354 | |
Rozdział 10 | |
Zbieg podstaw odpowiedzialności w sprawach kartelowych… a zasada | |
proporcjonalności i zasada ne bis in idem 360 | |
10.1. Uwagi wstępne 360 | |
10.2. Główne warianty zbiegu podstaw odpowiedzialności związanej | |
z sankcjami penalnymi 362 | |
10.3. Zbieg odpowiedzialności cywilnej z „penalną” 363 | |
10.4. Reasumpcja postępowania a zasada ne bis in idem 364 | |
10.5. Zasada proporcjonalności i zasada ne bis in idem 366 | |
10.6. Zbieg podstaw odpowiedzialności powiązany z zastosowaniem | |
prawa unijnego 373 | |
10.7. Zbieg podstaw odpowiedzialności w systemie paralelnych kompetencji | |
organów państw członkowskich Unii Europejskiej 388 | |
10.8. Zbieg podstaw odpowiedzialności w krajowym systemie prawa 391 | |
10.9. Wnioski 409 | |
Rozdział 11 | |
Perspektywy współpracy na rzecz kryminalizacji karteli po wejściu | |
w życie Traktatu z Lizbony 418 | |
11.1. Uwagi wstępne 418 | |
11.2. Ewolucja zasad współpracy w sprawach karnych | |
w świetle postanowień TFUE 420 | |
11.3. Możliwości kryminalizacji karteli na szczeblu unijnym | |
w obrębie dawnego I filaru – przed Traktatem z Lizbony 426 | |
11.4. Możliwości działań na rzecz kryminalizacji karteli w ramach współpracy | |
państw UE w sprawach karnych w obrębie dawnego III filaru – | |
przed Traktatem z Lizbony 428 | |
11.5. Współczesne perspektywy kryminalizacji karteli na szczeblu unijnym 433 | |
11.6. Współczesne możliwości działań na rzecz kryminalizacji karteli | |
w ramach współpracy państw UE w sprawach karnych 434 | |
11.7. Przyszłe funkcje Prokuratury Europejskiej a możliwości rozszerzenia | |
jej kognicji na zwalczanie karteli 444 | |
11.8. Wnioski 446 | |
Rozdział 12 | |
Programy zgodności (compliance) – nowa forma zapobiegania kartelom 448 | |
12.1. Istota i cele programów zgodności 448 | |
12.2. Praktyczne aspekty programów zgodności w przedsiębiorstwach 451 | |
12.3. Rozwój programów zgodności 452 | |
12.4. Wpływ programów zgodności na wymiar kary w świetle orzecznictwa | |
unijnego 460 | |
Podsumowanie i wnioski końcowe 464 | |
I. W poszukiwaniu nowych rozwiązań prawnych – | |
perspektywy kryminalizacji karteli 464 | |
II. Potrzeba wykorzystania w prawie antymonopolowym dorobku | |
prawa karnego dotyczącego postaci zjawiskowych 468 | |
III. Potrzeba wypracowania zasad dotyczących podmiotowego | |
umiejscowienia odpowiedzialności za naruszenia prawa konkurencji 470 | |
IV. Potrzeba umocnienia gwarancyjnej funkcji zasad stosowania | |
kar pieniężnych 472 | |
V. Leniency 473 | |
VI. Uwagi krytyczne nt. zasady ne bis in idem w prawie unijnym 474 | |
VII. Nierozwiązane problemy zbiegu odpowiedzialności za przestępstwa | |
i delikty administracyjne w prawie krajowym 478 | |
VIII. Perspektywy kryminalizacji karteli po Traktacie z Lizbony 480 | |
IX. Perspektywy dochodzenia odszkodowań przez podmioty pokrzywdzone | |
praktykami kartelowymi 481 | |
X. Przyszłość zwalczania karteli należy do compliance 482 | |
XI. Dalszy rozwój współpracy międzynarodowej 482 | |
Bibliografia 484 | |
Summary 508 | |