INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka poddaje wszechstronnej interpretacji twórczość jednego z najwybitniejszych malarzy polskich Aleksandra Gierymskiego, koncentrując się na jego obrazach z motywem postaci ludzkiej, w tym tak znanych jak „Święto Trąbek” i „Trumna chłopska” . Dzieła autora są omówione w perspektywie dotąd w badaniach pomijanej, którą otwierają prace wykonane w okresie studiów, w szczególności „Kupiec wenecki”. Wybierając za temat dzieła konwersję Shylocka, Gierymski podjął skomplikowaną problematykę relacji judaizmu i chrześcijaństwa oraz stosunków polsko-żydowskich w XIX stuleciu, której poświęcił także szereg późniejszych prac. Dla jej wyrażania powołał wówczas specyficzny język wizualny, oparty na przeciwieństwie kierunków wertykalnego i horyzontalnego, którym „wypowiadał” się w całej swej twórczości. Opozycję tę wykorzystywał wielokrotnie w obrazach uchodzących za realistyczne, czyli za wiernie odtwarzające oglądaną przez malarza rzeczywistość. Problematykę religii i wiary pojmował zarazem w horyzoncie swego czasu. Daleki od wrogości wobec postawy religijnej, obrazował wielokrotnie problematyczność jej przyjęcia we współczesnym sobie świecie, kwestionującym podstawowe prawdy chrześcijaństwa, relatywizującym absolutne kryteria, świecie gasnącej wiary, części pozbawionych wspólnego mianownika, w którym po przełamaniu wertykalnych osi pozostała jedynie horyzontalna płaszczyzna, na której rozgrywają swój dialog przeciwstawne siły.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 576 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2816-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. WPROWADZENIE DO BADAŃ | 13 |
1. Czy realizm jest postępem? – „Nie. W tym to i cała rzecz” | 17 |
2. „… jestem właściwie figuralistą” | 22 |
3. Figuralizm i mizantropia | 29 |
4. „W sztuce, wart tylko Stimmung” | 33 |
5. Figuralizm i stimmung | 42 |
6. Stimmung a wizualność obrazu | 46 |
7. Figuralizm i socrealizm | 55 |
Rozdział II. METODOLOGIA BADAŃ | 61 |
1. Koło „ikonologiczne” | 64 |
2. Koło hermeneutyczne | 67 |
3. Wobec badań komparatystycznych | 71 |
Rozdział III. W MONACHIUM – OBRAZY SZEKSPIROWSKIE | 74 |
1. W oczach krytyki niemieckiej | 83 |
2. Wobec sztuki akademickiej | 90 |
3. Wobec malarstwa Vittorego Carpaccia | 101 |
4. Wobec Szekspira | 116 |
4.1. Obraz i tekst – Hamlet | 126 |
4.2. Obraz i tekst – Kupiec wenecki | 132 |
5. Konwersja | 140 |
6. Kolumny | 146 |
7. Struktura obrazu | 160 |
8. Wobec sztuki akademickiej – specyfika języka obrazowego | 175 |
9. Czas przedstawiony i czas doświadczany | 178 |
10. Wobec twórczości Carpaccia – owoce zawładnięcia wyobraźnią | 181 |
11. Wobec sztuki akademickiej – interpretacja figuralna | 188 |
Rozdział IV. W RZYMIE – OBRAZY BIESIADNIKÓW | 191 |
1. Obrazy „karczemne” | 193 |
2. Sjesta włoska i Karnawał w Rzymie | 207 |
3. W altanie | 214 |
4. Cylinder i pies | 222 |
Rozdział V. W WARSZAWIE – OBRAZY NIEDOLI | 233 |
1. Wieża i zagroda | 236 |
1.1. Kościół Nawiedzenia NMP na Nowym Mieście w Warszawie | 236 |
1.2. Uliczki staromiejskie | 258 |
2. Krzyż i komin | 266 |
2.1. Ulica Rybaki | 266 |
2.2. Wizerunki Matki Boskiej | 277 |
2.3. Zdrój przy ulicy Oboźnej w Warszawie | 284 |
2.4. Widok na Solec z ulicy Czerniakowskiej o zmroku | 286 |
3. Cmentarze, łodzie i bramy | 288 |
3.1. Na cmentarzu starozakonnych | 288 |
3.2. Powiśle | 293 |
3.3. Brama na Starym Mieście w Warszawie | 303 |
3.4. Na placu targowym | 308 |
3.5. Interpretacja figuralna | 311 |
4. Kościoły i Żydzi | 315 |
5. Żagle, maszty i tratwy | 326 |
5.1. Przystań na Solcu | 338 |
5.2. Święto Trąbek | 341 |
5.2.1. Na Solcu | 352 |
5.2.2. Na Rybakach | 354 |
5.2.3. Interpretacja figuralna | 361 |
5.3. Obrazy pracy | 364 |
5.3.1. Widok Płocka od strony przystani | 364 |
5.3.2. Piaskarze | 366 |
5.3.3. Na trakcie radomskim | 378 |
Rozdział VI. FIGURA I ŚWIATŁO | 380 |
1. Latarnie | 388 |
2. Kobiety | 392 |
3. Kościoły i wierni | 421 |
Rozdział VII. OBLICZA SMUTKU | 434 |
1. Żydówka owocarka | 434 |
2. Staruszka przy zwłokach | 440 |
3. Kobieta z dzieckiem | 445 |
4. Anioł Pański | 447 |
5. Trumna chłopska | 450 |
5.1. Ściana i kamienie | 459 |
5.2. Śmierć i krzyż | 465 |
6. Autoportrety | 469 |
Zakończenie | 476 |
Literatura | 482 |
Indeks osób | 517 |
Spis tablic | 531 |
Rysunki | 537 |
Spis rysunków | 567 |
Aleksander Gierymski’s Figuralism (Summary) | 571 |