Figuralizm Aleksandra Gierymskiego

Figuralizm Aleksandra Gierymskiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poddaje wszechstronnej interpretacji twórczość jednego z najwybitniejszych malarzy polskich Aleksandra Gierymskiego, koncentrując się na jego obrazach z motywem postaci ludzkiej, w tym tak znanych jak „Święto Trąbek” i „Trumna chłopska” . Dzieła autora są omówione w perspektywie dotąd w badaniach pomijanej, którą otwierają prace wykonane w okresie studiów, w szczególności „Kupiec wenecki”. Wybierając za temat dzieła konwersję Shylocka, Gierymski podjął skomplikowaną problematykę relacji judaizmu i chrześcijaństwa oraz stosunków polsko-żydowskich w XIX stuleciu, której poświęcił także szereg późniejszych prac. Dla jej wyrażania powołał wówczas specyficzny język wizualny, oparty na przeciwieństwie kierunków wertykalnego i horyzontalnego, którym „wypowiadał” się w całej swej twórczości. Opozycję tę wykorzystywał wielokrotnie w obrazach uchodzących za realistyczne, czyli za wiernie odtwarzające oglądaną przez malarza rzeczywistość. Problematykę religii i wiary pojmował zarazem w horyzoncie swego czasu. Daleki od wrogości wobec postawy religijnej, obrazował wielokrotnie problematyczność jej przyjęcia we współczesnym sobie świecie, kwestionującym podstawowe prawdy chrześcijaństwa, relatywizującym absolutne kryteria, świecie gasnącej wiary, części pozbawionych wspólnego mianownika, w którym po przełamaniu wertykalnych osi pozostała jedynie horyzontalna płaszczyzna, na której rozgrywają swój dialog przeciwstawne siły.


Rok wydania2015
Liczba stron576
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2816-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I. WPROWADZENIE DO BADAŃ     13
  
  1. Czy realizm jest postępem? – „Nie. W tym to i cała rzecz”     17
  2. „… jestem właściwie figuralistą”     22
  3. Figuralizm i mizantropia     29
  4. „W sztuce, wart tylko Stimmung”     33
  5. Figuralizm i stimmung     42
  6. Stimmung a wizualność obrazu     46
  7. Figuralizm i socrealizm     55
  
  Rozdział II. METODOLOGIA BADAŃ     61
  
  1. Koło „ikonologiczne”     64
  2. Koło hermeneutyczne     67
  3. Wobec badań komparatystycznych     71
  
  Rozdział III. W MONACHIUM – OBRAZY SZEKSPIROWSKIE     74
  
  1. W oczach krytyki niemieckiej     83
  2. Wobec sztuki akademickiej     90
  3. Wobec malarstwa Vittorego Carpaccia     101
  4. Wobec Szekspira     116
  4.1. Obraz i tekst – Hamlet     126
  4.2. Obraz i tekst – Kupiec wenecki     132
  5. Konwersja     140
  6. Kolumny     146
  7. Struktura obrazu     160
  8. Wobec sztuki akademickiej – specyfika języka obrazowego     175
  9. Czas przedstawiony i czas doświadczany     178
  10. Wobec twórczości Carpaccia – owoce zawładnięcia wyobraźnią     181
  11. Wobec sztuki akademickiej – interpretacja figuralna     188
  
  Rozdział IV. W RZYMIE – OBRAZY BIESIADNIKÓW     191
  
  1. Obrazy „karczemne”     193
  2. Sjesta włoska i Karnawał w Rzymie     207
  3. W altanie     214
  4. Cylinder i pies     222
  
  Rozdział V. W WARSZAWIE – OBRAZY NIEDOLI     233
  
  1. Wieża i zagroda     236
  1.1. Kościół Nawiedzenia NMP na Nowym Mieście w Warszawie     236
  1.2. Uliczki staromiejskie     258
  2. Krzyż i komin     266
  2.1. Ulica Rybaki     266
  2.2. Wizerunki Matki Boskiej     277
  2.3. Zdrój przy ulicy Oboźnej w Warszawie     284
  2.4. Widok na Solec z ulicy Czerniakowskiej o zmroku     286
  3. Cmentarze, łodzie i bramy     288
  3.1. Na cmentarzu starozakonnych     288
  3.2. Powiśle     293
  3.3. Brama na Starym Mieście w Warszawie     303
  3.4. Na placu targowym     308
  3.5. Interpretacja figuralna     311
  4. Kościoły i Żydzi     315
  5. Żagle, maszty i tratwy     326
  5.1. Przystań na Solcu     338
  5.2. Święto Trąbek     341
  5.2.1. Na Solcu     352
  5.2.2. Na Rybakach     354
  5.2.3. Interpretacja figuralna     361
  5.3. Obrazy pracy     364
  5.3.1. Widok Płocka od strony przystani     364
  5.3.2. Piaskarze     366
  5.3.3. Na trakcie radomskim     378
  
  Rozdział VI. FIGURA I ŚWIATŁO     380
  
  1. Latarnie     388
  2. Kobiety     392
  3. Kościoły i wierni     421
  
  Rozdział VII. OBLICZA SMUTKU     434
  
  1. Żydówka owocarka     434
  2. Staruszka przy zwłokach     440
  3. Kobieta z dzieckiem     445
  4. Anioł Pański     447
  5. Trumna chłopska     450
  5.1. Ściana i kamienie     459
  5.2. Śmierć i krzyż     465
  6. Autoportrety     469
  
  Zakończenie     476
  Literatura     482
  Indeks osób     517
  Spis tablic     531
  Rysunki     537
  Spis rysunków     567
  Aleksander Gierymski’s Figuralism (Summary)     571
RozwińZwiń