INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematem tej książki są złożone relacje między edukacją a rozwojem gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń Polski i jej regionów. Nie ulega wątpliwości, że statystyczny związek między wiedzą a rozwojem jest bardzo silny. Na wiele ważnych pytań związanych z tą relacją nie udaje się jednak na razie znaleźć w pełni przekonujących odpowiedzi.
Czy zasoby wysokiej jakości kapitału ludzkiego, będącego produktem edukacji, mają rzeczywiście tak duże znaczenie dla tempa wzrostu gospodarczego, czy może, sądząc tak, mylimy skutek z przyczyną, ponieważ inwestowanie w edukację jest przywilejem zamożnych a wiedza raczej efektem niż czynnikiem rozwoju gospodarczego?
Czy z perspektywy gospodarki lokalnej bądź regionalnej inwestowanie w funkcje edukacyjne, na przykład w szkolnictwo wyższe, może przynieść bezpośrednie korzyści ekonomiczne?
Jaka jest rola systemu edukacji w wielkich przemianach gospodarczo-ustrojowych, takich jak polska transformacja po 1989 r., i jaki jest wpływ transformacji na edukację?
Jakie czynniki decydują o przestrzennej mobilności najlepiej wykształconych członków społeczeństwa i jakie mogą być skutki tej mobilności dla regionalnego zróżnicowania rozwoju gospodarczego?
Jakie czynniki determinują osiągnięcia edukacyjne uczniów i studentów i jakiego rodzaju polityka publiczna sprzyja sukcesowi szkolnemu?
To tylko niektóre z kwestii, jakimi zajmuje się współcześnie ekonomia edukacji, omówionych w niniejszej książce
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-512-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania 7 | |
Wprowadzenie 9 | |
O czym jest ta książka | 9 |
Znaczenie edukacji 10 | |
Ważniejsze pojęcia 18 | |
Rozdział | 1 |
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego | |
w teorii i badaniach empirycznych 20 | |
Perspektywa mikroekonomiczna – rynek pracy | 21 |
Podejście makroekonomiczne | 30 |
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne | 33 |
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego | 40 |
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej | 43 |
Rozdział | 2 |
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów 50 | |
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni | 50 |
Procesy długiego trwania 50 | |
Dystans miasto–wieś 54 | |
Metropolie a obszary pozametropolitalne | 55 |
Konwergencja czy dywergencja? 58 | |
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce 65 | |
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym | |
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego | 71 |
Rozdział | 3 |
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych 80 | |
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym | 80 |
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w 82 | |
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów – | |
model empiryczny | 87 |
Źródła danych 90 | |
Wyniki badania – dane opisowe | 91 |
Wyniki estymacji modelu regresji | 95 |
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice między regionami | 100 |
Podsumowanie i wnioski | 104 |
Rozdział | 4 |
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski | 107 |
Główne cechy polskiej transformacji | 107 |
Zmiany w systemie edukacji – ogólna charakterystyka | 110 |
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym | 113 |
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa | 119 |
Od uniwersytetu elitarnego do powszechnego | 123 |
Rozdział | 5 |
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście | |
mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności | 136 |
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu | 136 |
Koncepcja badania i źródła danych | 138 |
Zdolność miast do przyciągania studentów | 142 |
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta | 147 |
Syntetyczne miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału | |
ludzkiego | 152 |
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów | 154 |
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński | 157 |
Małe miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik | 162 |
Podsumowanie – typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej | 164 |
Rozdział | 6 |
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków | 167 |
Podstawy teoretyczne | 167 |
Strategie estymacji empirycznej | 170 |
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce | 173 |
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między | |
województwami | 179 |
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między | |
województwami | 193 |
Podsumowanie | 195 |
Literatura | 204 |
Spis tabel | 213 |
Spis rycin | 215 |