INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca stanowi syntetyczne ujęcie problematyki emisji gazowych związków szkodliwych zawartych w spalinach tłokowych silników lotniczych, wykorzystywanych w napędach małych samolotów lotnictwa ogólnego. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem analizy potrzeb identyfikacji i oceny emisji związków szkodliwych za-wartych w spalinach silników w warunkach rzeczywistej eksploatacji samolotów. Podjęte w pracy rozważania dotyczą tłokowych zespołów napędowych, które do tej pory nie były ujęte w normach emisji związków szkodliwych spalin z silników lotniczych. Z powodu ciągłego rozwoju małych samolotów i wzrostu zapotrzebowania na nie w sektorze lotnictwa ogólnego oraz niesłabnącej troski o środowisko, podjęte działania są aktualne, a w kwestii eksploatacji lotniczych silników tłokowych nie w pełni poznane. Współczesne możliwości badawcze pozwalają na analityczne rozwiązania problemu identyfikacji i oceny emisji związków szkodliwych z silników spalinowych. Dotyczą one badań emisji zanieczyszczeń w testach statycznych, dynamicznych oraz badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji środków trans-portu. Zagadnienie identyfikacji emisji zanieczyszczeń z lotniczych silników tłokowych w warunkach rzeczywistej eksploatacji samolotu jest nowe i, w zakresie objętym pracą, oryginalne.
W pracy zaprezentowano zależności między emisją gazowych związków szkodliwych zawartych w spalinach a parametrami określającymi stany eksploatacyjne silnika małego samolotu, przedstawiono także metodyczne podejście do podjętego problemu badawczego. Dokonano identyfikacji wartości parametrów eksploatacyjnych tłokowych silników lotniczych w zakresie ich obciążenia i prędkości obrotowej wału korbowego w warunkach rzeczywistej eksploatacji samolotu. Opracowano stacjonarne testy badawcze emisji związków szkodliwych spalin odniesione do rzeczywistych warunków eksploatacyjnych. Przeprowadzono badania emisji związków szkodliwych spalin tłokowych silników lotniczych w testach stacjonarnych. Opracowano modele emisji gazowych związków szkodliwych spalin lotniczych silników tłokowych i poddano weryfikacji eksperymentalnej, przeprowadzając badania w warunkach rzeczywistej eksploatacji samolotu podczas lotu.
Niniejsza praca stanowi syntetyczne kompendium wiedzy na temat emisji gazowych związków szkodliwych zawartych w spalinach lotniczych silników tłokowych w warunkach rzeczywistych (eksploatacji), na podstawie których opracowano emisyjne testy statyczne przeznaczone do oceny emisji z małych samolotów. Dodatkowym rezultatem aplikacyjnym tej rozprawy jest oszacowanie emisji związków szkodliwych zawartych w spalinach tłokowych silników lotniczych podczas ich eksploatacji w warunkach rzeczywistych. Zaproponowane modele emisji zanieczyszczeń zawierają wszystkie fazy eksploatacji i dotyczą jej oceny z tłokowych silników lotniczych. Uzyskane modele emisji zanieczyszczeń uogólniono, podając ostateczny model na wyznaczenie masy dowolnego gazowego związku szkodliwego podczas eksploatacji małych samolotów napędzanych silnikami tłokowymi.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 114 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-308-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 6 |
1. Wstęp | 9 |
2. Zagadnienia normalizacji emisji zanieczyszczeń | 15 |
2.1. Amerykańskie normy emisji zanieczyszczeń dla statków powietrznych | 15 |
2.2. Światowe normy emisji zanieczyszczeń | 16 |
2.3. Normy emisji według przepisów federalnych | 17 |
3. Problem badawczy | 19 |
3.1. Istota problemu | 19 |
3.2. Cel i zakres pracy | 20 |
4. Analiza warunków eksploatacji lotniczych silników tłokowych | 24 |
4.1. Metodyka badań | 24 |
4.2. Badania parametrów eksploatacyjnych silnika tłokowego w warunkach lotu samolotu PZL-104 Wilga 35 | 27 |
4.3. Analiza parametrów eksploatacyjnych silnika w warunkach lotu samolotu Cirrus SR22T | 31 |
4.4. Analiza wartości obciążeń silników w warunkach lotu | 35 |
5. Konstrukcja stacjonarnego testu badawczego | 40 |
5.1. Założenia wyjściowe do budowy testu | 40 |
5.2. Budowa stacjonarnego testu emisji zanieczyszczeń | 41 |
6. Badania emisji związków szkodliwych w warunkach stacjonarnych | 45 |
6.1. Metodyka badań | 45 |
6.2. Stacjonarne badania emisji związków szkodliwych spalin z tłokowych silników lotniczych | 48 |
7. Ocena emisji zanieczyszczeń w proponowanych testach | 61 |
8. Modelowanie emisji związków szkodliwych spalin | 69 |
8.1. Założenia wstępne | 69 |
8.2. Modele masy związków szkodliwych spalin z lotniczych silników tłokowych | 71 |
8.3. Ocena wyników modelowania emisji spalin z lotniczych silników tłokowych | 75 |
8.4. Korekcja proponowanych modeli masy zanieczyszczeń z lotniczych silników tłokowych | 83 |
8.5. Weryfikacja ostatecznych modeli masy zanieczyszczeń spalin | 86 |
8.6. Ocena masy zanieczyszczeń dla wybranych samolotów | 91 |
9. Podsumowanie | 102 |
Literatura | 105 |