Studium emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych

-25%

Studium emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,50  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,50 zł  


22,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozprawa stanowi syntetyczne ujęcie problemu emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz metod ich badań. Ze względu na specyficzne warunki pracy silników ograniczono się tylko do silników stosowanych w pojazdach samojezdnych. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem wyników analiz i badań wykonanych dla wybranej grupy pojazdów.

W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych regulacjach prawnych. Spostrzeżenie to dotyczy głównie testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji w czasie eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie w nich zmian. Dodatkowym argumentem przemawiającym za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, jakie pojawiły się dzięki prowadzeniu badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.

Wykonane badania umożliwiły wyznaczenie emisji związków toksycznych spalin podczas rzeczywistej eksploatacji silników o zastosowaniach pozadrogowych. W tym celu zdefiniowano wskaźnik emisji – parametr określający poziom emisji w stosunku do wartości dopuszczalnych. Wykonano także analizę porównawczą emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej. Oprócz identyfikacji emisji wykonane badania dostarczyły cennych informacji na temat parametrów pracy silników w rzeczywistej eksploatacji. Określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych silników. Uzupełnieniem jest odniesienie rzeczywistych parametrów pracy silników (prędkości obrotowej wału korbowego i momentu obrotowego) do parametrów zadanych w testach homologacyjnych. Sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów. Wykonane analizy potwierdziły tezę, wynikającą także z wcześniej realizowanych prac, o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników o zastosowaniach pozadrogowych.

Na podstawie przeprowadzonych analiz i wynikających z nich wniosków zaproponowano zmiany w procedurach badań silników pojazdów pozadrogowych. Zmiany dotyczą testów statycznego i dynamicznego oraz testów wykorzystywanych podczas badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Ponieważ silniki o zastosowaniach pozadrogowych są jedyną grupą, która z powodu obowiązujących regulacji prawnych pozostaje poza kontrolą emisji podczas eksploatacji, opracowano odpowiednie testy kontrolne. Ich główną zaletą jest możliwość badań obciążonych silników w pojeździe.


Rok wydania2013
Liczba stron119
KategoriaBudowa i eksploatacja maszyn
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-306-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie     4
  Wykaz ważniejszych skrótów i oznaczeń     5
  
  1. Wstęp     7
  
  2. Analiza przepisów dotyczących emisji z silników o zastosowaniach pozadrogowych     12
  
  2.1. Wprowadzenie     12
  2.2. Limity emisji związków toksycznych    13
  2.3. Metody badań silników     21
  2.4. Kontrola emisji podczas eksploatacji     34
  
  3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników o zastosowaniach pozadrogowych     39
  
  4. Problem badawczy, cel i zakres pracy    43
  
  5. Metodyka badań     46
  
  5.1. Aparatura pomiarowa     46
  5.2. Obiekty badań     49
  
  6. Badania emisji związków toksycznych spalin w rzeczywistych warunkach eksploatacji     53
  
  6.1. Emisja związków toksycznych spalin     53
  6.2. Analiza parametrów pracy silników     60
  6.2.1. Wprowadzenie     60
  6.2.2. Analiza charakterystyk gęstości czasowej    61
  6.2.3. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testów homologacyjnych     68
  6.2.4. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testu NTE    81
  6.2.5. Analiza parametrów pracy silników w aspekcie testu ISC    86
  6.2.6. Podsumowanie analizy parametrów pracy silników    91
  
  7. Propozycje zmian procedur badań silników    96
  
  7.1. Uwagi ogólne     96
  7.2. Propozycje zmian testu statycznego    97
  7.3. Propozycje zmian testu dynamicznego    108
  7.4. Propozycje zmian testów badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji     110
  7.5. Propozycja badań kontrolnych emisji z eksploatowanych silników    111
  7.5.1. Analiza możliwości wykonania badań     111
  7.5.2. Testy badań kontrolnych emisji    113
  7.5.3. Badania weryfikacyjne     116
  
  8. Wnioski     119
  
  Literatura     122
  Abstarct     131
RozwińZwiń