Stawanie się recydywistą

Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,20  21,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,2021,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce zawarto zagadnienia z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej (więziennej) i podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy w karierze instytucjonalnej recydywisty istnieją „punkty”, które pozwalają (jemu, społeczeństwu, systemowi) zapobiegać powrotowi do przestępczości. Przedmiotem analiz jest odkrywanie sposobów, w jaki recydywiści interpretują własne doświadczenia i w jaki przenoszą te interpretacje na swoją aktywność życiową (głównie w obrębie rzeczywistości izolacji więziennej). Gromadzenie oraz podążanie za danymi empirycznymi (metodologia teorii ugruntowanej) spowodowało wyłonienie się obrazu doświadczeń i działań, które składają się na wieloletni proces stawania się recydywistą, tj. bycia beneficjentem specyficznej kariery instytucjonalnej prawno-społecznego systemu zapobiegania przestępczości. I to właśnie proces ten stanowi zasadniczy przedmiot analiz i rozważań niniejszego opracowania. Przyjęta w nim perspektywa interakcyjna ułatwia spojrzenie na warunki, które rzutują na dynamikę „pięcia się” przestępcy po kolejnych szczeblach instytucjonalnego systemu zapobiegania przestępczości i dokonujący się w jego obrębie proces kształtowania społecznej tożsamości recydywisty. Zgodnie z ideą symbolicznego interakcjonizmu, zamierzeniem autorki nie jest jednakże wyjaśnienie procesu stawania się recydywistą, ile próba jego zrozumienia.


Liczba stron412
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-686-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział I. Nauki prawne i społeczne wobec problemu osób powracających do przestępstwa    15
  1.1. Przestępczość powrotna w ujęciu prawnym    17
  1.2. Społeczno-demograficzna i kryminologiczna sylwetka osób powracających do przestępczości    24
  1.3. Przeobrażenia wychowawczej funkcji kary pozbawienia wolności. Dylematy polskiej „pedagogiki więziennej”    34
  Rozdział II. Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań procesu stawania się recydywistą    45
  2.1. Rodowód jakościowych metod badań nad przestępczością    49
  2.2. Założenia paradygmatu interpretatywnego. Symboliczny interakcjonizm jako perspektywa teoretyczna    52
  2.2.1. Podejście dramaturgiczne    56
  2.2.2. Model rytuału interakcyjnego i interakcji strategicznej    58
  2.3. Interakcyjne ujęcie procesu stawania się przestępcą    60
  2.4. Metodologia teorii ugruntowanej w badaniu karier instytucjonalnych    67
  2.4.1. Sposoby zbierania materiału empirycznego    73
  2.4.2. Więzienie jako teren badań naukowych    87
  2.4.2.1. Formalno-organizacyjne trudności prowadzenia badań w zakładzie karnym    88
  2.4.2.2. Badanie jako osobiste doświadczenie    92
  2.4.3. Opis Uczestników badań    102
  Rozdział III. Kariera instytucjonalna osób powracających do przestępstwa    107
  3.1. Progresywny porządek doświadczania instytucji    108
  3.1.1. Selekcyjny wymiar kariery instytucjonalnej    109
  3.1.1.1. Reguła „drugiej szansy”    116
  3.1.1.2. Podwójna diagnoza    121
  3.1.2. Dynamika izolacji społecznej    129
  3.2. Partycypowanie na obrzeżach    136
  3.2.1. Partycypujący poprzez środowisko    136
  3.2.2. Partycypujący utrzymujący dystans    144
  3.2.2.1. Partycypujący-ofiara    144
  3.2.2.2. Partycypujący poprzez incydent    146
  3.2.2.3. Partycypujący poprzez wytwarzanie środowiska    147
  3.3. Karierowicze instytucjonalni i Partycypujący na obrzeżach w warunkach izolacji więziennej    147
  Rozdział IV. Oswajanie więzienia    151
  4.1. Pokonywanie miejsca    152
  4.1.1. Emocje towarzyszące byciu umieszczonym w więzieniu po raz pierwszy    153
  4.1.1.1. Lęk a cechy instytucji totalnej    154
  4.1.1.2. Lęk w relacjach z innymi osadzonymi    156
  4.1.1.3. Inne odczucia towarzyszące lękowi    157
  4.1.2. Typy nowo przybyłych    158
  4.1.3. Taktyki unikania opresji i wytwarzania środowiska opresji    162
  4.1.3.1. Szukanie sojuszników (popleczników)    164
  4.1.3.2. Otwarta konfrontacja    170
  4.1.3.3. Wyczulenie    172
  4.1.3.4. Autoagresja    174
  4.1.3.5. Postawienie się    174
  4.1.3.6. Odnalezienie chłopca do bicia    177
  4.1.3.7. Testowanie pozycji    179
  4.1.3.8. Sterowanie uwagą    181
  4.1.3.9. „Grypsowanie”    183
  4.1.4. (Re)negocjowanie swojego statusu    186
  4.1.4.1. Eksponowanie atrybutów    187
  4.1.4.2. Dzielenie się    189
  4.1.4.3. Wchodzenie w koalicje z „bardziej doświadczonymi”    190
  4.1.4.4. Błaznowanie    192
  4.1.5. Taktyki wspierające    194
  4.1.5.1. Agresywne zaczepki    195
  4.1.5.2. Ekspresja złości    197
  4.2. Pokonywanie czasu    198
  4.2.1. Neutralizowanie    205
  4.2.1.1. Unikanie    207
  4.2.1.2. Uchylanie się    208
  4.2.1.3. Wymiana definicji    209
  4.2.1.4. Kibicowanie    210
  4.2.1.5. Przetrzymanie    211
  4.2.1.6. Ustępowanie    212
  4.2.1.7. Przeniesienie się    213
  4.2.1.8. Zarządzanie estymą podkultury więziennej    214
  4.2.1.9. Szukanie sojuszników (kompanów)    214
  4.2.2. Porządkowanie    218
  4.2.2.1. Szukanie sojuszników (wspólników)    219
  4.2.2.2. Eksponowanie atrybutów    224
  4.2.2.3. Zarządzanie estymą kultury grypsowania    230
  4.3. Relacje Pokonujących    236
  4.3.1. Relacja oparta na antagonizmach    237
  4.3.2. Relacja „uczeń – mistrz”    238
  4.3.3. Relacje oparte na respekcie    241
  Rozdział V. Oswajanie wolności    245
  5.1. Uwarunkowania przyjętego stylu życia w więzieniu    245
  5.1.1. Życie życiem więziennym    246
  5.1.2. Życie wizją życia na wolności    253
  5.1.3. Punkt zwrotny w karierze instytucjonalnej Recydywistów    257
  5.2. Autoprezentacja Zasługującego na wolność    261
  5.2.1. Strategie autoprezentacji    268
  5.2.1.1. Lokowanie się w roli ofiary systemu    269
  5.2.1.2. Odwoływanie się do wartości uznawalnych społecznie    272
  5.2.1.3. Nawrócenie religijne    273
  5.2.1.4. Zakotwiczenie na wolności    277
  5.2.1.5. Definiowanie przestępczości przez pryzmat choroby    278
  5.2.2. Zarządzanie dowodami zmiany    278
  5.2.2.1. Odcinanie przeszłości „grubą kreską”    278
  5.2.2.2. Realizacja wartości pożądanych społecznie    280
  5.2.2.3. Demonstrowanie zaplecza na wolności    282
  5.2.2.4. Zrywanie ze wspólnikami    283
  5.2.2.5. Manifestowanie sukcesu pedagogicznego personelu    284
  5.2.2.6. Eksponowanie nowych kompetencji    286
  5.2.2.7. „Księgowanie” zmiany    289
  5.3. Strategie unikania i opóźniania powrotu do więzienia    293
  5.3.1. Koncepcje wolności    293
  5.3.1.1. Brak planu    294
  5.3.1.2. Posiadanie planu    297
  5.3.2. Nadrabianie straconego czasu    310
  5.4. Partnerki życiowe Recydywistów oraz ich rola w rozwoju i hamowaniu kariery instytucjonalnej mężczyzn powracających do przestępczości    314
  5.4.1. Ratowniczka    315
  5.4.2. Terapeutka    318
  5.4.3. Resocjalizatorka    321
  5.4.4. Ofiara współczucia    322
  5.4.5. Stabilizatorka    323
  5.5.6. Zakładniczka    327
  5.5.7. Wspólniczka    327
  5.5.8. Facylitatorka    328
  5.4.9. Destabilizatorka    329
  5.4.10. Kobiety ze środowiska    329
  5.4.11. ety współuzależnione    332
  5.4.12. Kobiety lojalne i „kolejnej szansy”. Kobiety porzucone    334
  5.4.13. Rodzaje relacji z kobietą w próbach zerwania z wizerunkiem Recydywisty    339
  5.4.14. Rodzaje relacji z kobietą w procesie rozwoju Recydywy    341
  Rozdział VI. Kontekst pedagogiczny i resocjalizacyjny procesu stawania się recydywistą i kariery instytucjonalnej    345
  6.1. Wzory karier instytucjonalnych recydywistów w perspektywie pedagogicznych przesłanek prawno-społecznego systemu zapobiegania demoralizacji i przestępczości    345
  6.2. Wizerunkowe gry Karierowiczów instytucjonalnych    356
  6.2.1. Konstruowanie wizerunku Recydywisty w relacjach z innymi Karierowiczami w wymiarze problemów adaptacyjnych do warunków resocjalizacji więziennej i „drugiego życia” instytucji    357
  6.2.2. Zarządzanie „regułami gry” więziennej resocjalizacji    368
  6.3. Strategie powstrzymywania się Recydywistów przed powrotnością do przestępczości    373
  6.4. „Kasowanie” tożsamości dewiacyjnej z perspektywy „nowej” pedagogiki resocjalizacyjnej    381
  Zakończenie    387
  Bibliografia    395
  Od Redakcji    411
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia