INNE EBOOKI AUTORA
-28%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Głównym celem pracy jest rekonstrukcja wybranych wątków współczesnej filozofii postmodernistycznej zorientowanej na kategorię języka w perspektywie możliwych reinterpretacji na gruncie pedagogiki. Inaczej (metaforycznie) rzecz ujmując, cel ten sprowadza się do znalezienia odpowiedzi na pytanie, zadane pierwotnie przez Hilary’ego Putnama, a powtórzone przez Jerzego Kmitę w tytule jego pracy: Jak słowa łączą się ze światem? Interesuje mnie przede wszystkim świat wychowania, ponieważ zakładam, że to właśnie wychowanie jest procesem elementarnym z punktu widzenia edukacji i jej zjawisk. Postmodernizm zasadniczo zakwestionował postrzeganie wychowania w kategoriach waloryzujących jego jakość i poszukujących optymalnej jego postaci na rzecz krytycznego i politycznego opisu tej praktyki w społeczeństwie uwikłanym w mechanizmy wiedzy i władzy. Jednocześnie ponowoczesność zaproponowała zupełnie nowy język owego krytycznego opisu, język, który rezygnując ze statusu narzędzia, uzyskał wymiar konstruowania rzeczywistości, znosząc jej dotychczasowe fundamentalistyczne i esencjalistyczne atrybuty. Ponieważ język już nie tylko opisuje, lecz także tworzy rzeczywistość (wychowania), to pytanie Putnama nabiera w pedagogice szczególnego znaczenia. Taka performatywna i autoreferencyjna perspektywa języka utrzymuje bowiem pytanie o jakość wychowania, a nie tylko opisu, dzięki temu, że proces ten został przynajmniej częściowo przeniesiony na poziom języka z jego nowymi kategoriami w ujęciu postmodernistycznym. Język postmodernistycznie interpretowanej edukacji stał się dzięki temu przestrzenny, performatywny i metaforyczny, a rezygnując z dualistycznych rozróżnień, pozbawił pedagogikę jej tradycyjnych roszczeń przenoszących odpowiedzialność za wychowawcze wybory na tamtą stronę dyskursu.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3596-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
1. PEDAGOGIKA I FILOZOFIA. W stronę ponowoczesności | 13 |
1.1. Zakresowe i funkcjonalne rozumienie filozofii a sposoby myślenia o edukacji | 13 |
1.2. Końce filozofii a redefinicje statusu pedagogiki | 21 |
1.3. Punkty orientacyjne epistemologii postmodernistycznej | 26 |
1.3.1. Geneza postmodernizmu – wokół Welschowskich obszarów wieloznaczności pojęcia | 27 |
1.3.2. Epistemologia postmodernizmu w służbie języka ponowoczesnego. Z modernizmem w tle | 31 |
1.3.3. (Post)model pedagogiki – szkic w kontekście języka | 40 |
1.4. (Anty)humanizm ponowoczesny a język. Z edukacją w tle | 43 |
1.5. Od zmierzchu filozofii do końca metafizyki i gloryfikacji języka | 56 |
2. JĘZYK I FILOZOFIA. Wokół zwrotu lingwistycznego | 69 |
2.1. Wprowadzenie | 69 |
2.2. Konteksty problemowo-historyczne filozofii języka. W stronę emancypacji języka | 71 |
2.3. Podstawowe obszary namysłu nad językiem | 81 |
2.3.1. Parole | 82 |
2.3.2. Langue | 85 |
2.3.3. Referencja | 89 |
2.4. Radykalne odwrócenie perspektywy Locke’a a zmiany w uprawianiu filozofii i postrzeganiu kultury | 92 |
3. JĘZYK I METODA. Od teorii do narracji | 97 |
3.1. Paradygmaty, paradogmaty czy zwroty w humanistyce – pedagogice | 97 |
3.1.1. Paradygmat – pomiędzy consensus omnium a „sposobami użycia języka” | 100 |
3.1.2. Paradogmaty | 103 |
3.1.3. Zwroty w humanistyce jako semiosferze | 104 |
3.2. Ponowoczesne spory niekonkluzywne a koherencja i ciągłość wiedzy pedagogicznej | 108 |
3.3. Pedagogika wobec metod analizy problemu języka ponowoczesności | 116 |
4. JĘZYK I PEDAGOGIKA. Od dyskursu o języku do języków dyskursu w pedagogice | 123 |
4.1. Wertykalna i horyzontalna perspektywa języków pedagogiki | 123 |
4.2. Kategorie ponowoczesnego języka pedagogiki | 127 |
4.2.1. Antyfundamentalizm – czy na pewno principiis non est diputandum | 127 |
4.2.2. Antyesencjalizm – od istoty do przygodności | 135 |
4.2.3. Metaforyczność, czyli dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa | 143 |
4.2.4. Performatywność | 157 |
4.2.5. Przestrzenność czająca się na obrzeżach dyskursu | 166 |
5. EGZEMPLIFIKACJE. W stronę praktyk i konsekwencji używania języka ponowoczesnego | 175 |
5.1. Josef Mitterer i nie-dualizujący sposób mówienia | 175 |
5.2. Stanley Fish i wspólnoty interpretacyjne | 184 |
5.3. Richard Rorty – człowiek jako istota opisująca | 193 |
ZAKOŃCZENIE. Jak słowa łączą się ze światem… wychowania | 199 |
BIBLIOGRAFIA | 205 |